MENU

Bιολογικά τρόφιμα που αξίζουν τη φήμη τους

22 Νοεμβρίου 2018 • Διατροφή

Τα βιολογικά τρόφιμα είναι «in». Η ιδέα της επιλογής των βιολογικών ή αλλιώς οργανικών προϊόντων για την υγεία και τη μακροζωία έχει γνωρίσει μια πρωτοφανή έξαρση τα τελευταία χρόνια.

Βιολογικά προϊόντα υπάρχουν πια σχεδόν παντού ενώ κάθε μεγάλο σούπερ μάρκετ που σέβεται τον εαυτό του έχει δημιουργήσει ειδικό τμήμα μ’ αυτά.

Τα βιολογικά τρόφιμα τα συνοδεύουν πολύ καλές συστάσεις, η μεγαλύτερη όμως δεν είναι άλλη από αυτή που αναφέρει πως συμβάλλουν στην μακροζωία. Οι υποστηρικτές τους έχουν επενδύσει πάνω σ’ αυτά τα οφέλη ελπίζοντας πως θα αποτελέσουν ένα πολύ σημαντικό κίνητρο που θα κάνει τους ανθρώπους να ψωνίζουν βιολογικά, ωστόσο η επιστημονική κοινότητα είναι αρκετά διχασμένη σχετικά με το αν πράγματι τα βιολογικά προϊόντα παρέχουν τόσο μεγάλα οφέλη για την υγεία που πραγματικά να αξίζουν την επιπλέον δαπάνη για την αγορά τους.

Η θρεπτική αξία των βιολογικών τροφών έχει αμφισβητηθεί ευρέως. Ερευνητές από το Stanford κατέληξαν μετά από μελέτη στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν περιορισμένες ενδείξεις πως τα βιολογικά τρόφιμα είναι πολύ πιο θρεπτικά από τα μη οργανικά και αυτή η μελέτη δημοσιεύτηκε το 2012 στο περιοδικό Annals of Internal Medicine.

Όμως, μια άλλη μελέτη το 2014 που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση British Journal of Nutrition και αποτελούσε στην ουσία μια ανασκόπηση 343 μελετών, υποδείκνυε πως τα βιολογικά προϊόντα είχαν κατά μέσο όρο σημαντικά υψηλότερα επίπεδα αντιοξειδωτικών, που βοηθούν στην καταπολέμηση των ασθενειών.

Οι μη οργανικές τροφές είχαν σύμφωνα με τη μελέτη τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες απ’ ό,τι τα βιολογικά προϊόντα να περιέχουν κατάλοιπα φυτοφαρμάκων, πέραν από τις υψηλότερες συγκεντρώσεις τοξικών μετάλλων.

Ένας από τους λόγους που συχνά συνηγορούν υπέρ της αγοράς των οργανικών είναι ότι τα βιολογικά τρόφιμα, κυρίως φρούτα και λαχανικά, έχουν λιγότερα φυτοφάρμακα. Πολλά από τα φυτοφάρμακα που χρησιμοποιούνται στα συμβατικά τρόφιμα είχαν εγκριθεί προτού η επιστημονική και ιατρική κοινότητα αρχίσει ενεργά την έρευνα για τη σχέση μεταξύ της έκθεσης σε φυτοφάρμακα και των ασθενειών. Μόνο τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί σημασία στον τρόπο με τον οποίο τα φυτοφάρμακα επηρεάζουν την ποιότητα ζωής των ανθρώπων.

Το DDT, ένα φυτοφάρμακο που χρησιμοποιείται ακόμα σε ορισμένες χώρες για τον έλεγχο των εντόμων στις καλλιέργειες τροφίμων, μειώνει τη λειτουργία των φυσικών κυττάρων-φονέων στο σώμα σύμφωνα με μια μελέτη του 2013 από το Πανεπιστήμιο του Τενεσί, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Journal of Applied Toxicology. Τα κύτταρα-φονείς ΝΚ είναι η πρώτη γραμμή άμυνας του σώματος έναντι των ιικών παθογόνων και των καρκινικών κυττάρων, πράγμα που σημαίνει πως η μείωση της λειτουργίας τους μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη ευπάθεια σε καρκίνο και ορισμένους ιούς.

Τα βιολογικά προϊόντα που θα πρέπει να αγοράσετε

Τα ακόλουθα φρούτα και τα λαχανικά έχουν αναγνωριστεί ως τροφές που απαιτούν υψηλά επίπεδα φυτοφαρμάκων όταν είναι μη οργανικά. Έτσι, κατά γενικό κανόνα, είναι ασφαλέστερο να προτιμήσετε βιολογικά τα ακόλουθα:

Μήλα

Πιπεριές

Σέλινο

Κεράσια

Σταφύλια

Λάχανο

Σπανάκι

Νεκταρίνια

Ροδάκινα

Φράουλες

Αγγούρια

Ντοματίνια

Μπιζέλια

Πατάτες

Φρούτα και λαχανικά που δεν χρειάζεται να είναι οργανικά

Τα φρούτα και λαχανικά που είναι μη οργανικά και καλλιεργούνται με σχετικά λιγότερα φυτοφάρμακα, περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

Σπαράγγια

Αβοκάντο

Λάχανο

Μελιτζάνα

Ακτινίδια

Μάνγκο

Κρεμμύδια

Παπάγια

Ανανάς

Γκρέιπ φρουτ

Πεπονάκι

Κουνουπίδι

Γλυκό καλαμπόκι

Γλυκοπατάτες

Πώς μπορεί κανείς να ξεχωρίσει οργανικά και μη οργανικά

Τα βιολογικά ζωικά προϊόντα, όπως συμβαίνει και με τα βιολογικά φρούτα και λαχανικά που καλλιεργούνται σε πιστοποιημένα χωράφια προέρχονται από πιστοποιημένες εγκαταστάσεις επεξεργασίας και τρέφονται από τροφές στις οποίες δεν γίνεται χρήση τοξικών φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων. Ωστόσο, δεν είναι όλα τα βιολογικά τρόφιμα απαλλαγμένα από κατάλοιπα φυτοφαρμάκων γι’ αυτό είναι σημαντικό να κάνετε τη δική σας έρευνα πριν ξοδέψετε επιπλέον χρήματα.

Μην μένετε μόνο στις ετικέτες των βιολογικών προϊόντων, γιατί μερικές φορές είναι παραπλανητικές. Η σήμανση «100% βιολογικό προϊόν σημαίνει πως αυτό το προϊόν είναι όντως καθαρά και αδιαμφισβήτητα βιολογικό. Σε κάθε περίπτωση ένα προϊόν με 70% βιολογικά συστατικά είναι εντάξει, ενώ για τα προϊόντα με λιγότερο από 70% θα πρέπει να υπάρχουν δικαιολογημένες αμφιβολίες για το κατά πόσο είναι πράγματι βιολογικά.

Σε ό,τι αφορά το βοδινό κρέας, το κοτόπουλο και τα συναφή υποπροϊόντα τους όπως είναι το γάλα και τα αυγά είναι σχετικά εύκολο να σηματοδοτηθούν. Υπάρχουν σαφείς κανόνες για το πότε το κρέας ενός ζώου είναι βιολογικό. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να τρέφεται από γη που είναι καθαρή από χημικά για τουλάχιστον τρία χρόνια.

Για τα ψάρια τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα καθώς η έννοια «βιολογικό ψάρι» είναι αμφιλεγόμενη. Ο λόγος είναι πως πολλές φορές έχει σχέση με την προστασία των αποθεμάτων νερού και τις ιχθυοτροφές.

Η υιοθέτηση μιας βιολογικής διατροφής μπορεί να είναι σημαντική για εσάς και την υγεία της οικογένειάς σας, αλλά προτού αποφασίσετε να ξοδέψετε παραπάνω χρήματα για τα βιολογικά τρόφιμα, καλό είναι να δώσετε προσοχή στο τι αγοράζετε και στο αν αξίζει το κόστος.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »