MENU

Τροφές που είναι υπεύθυνες για την κακή σας διάθεση

24 Ιουλίου 2020 • Διατροφή

food-bad-mood1

Αν νοιώθετε πεσμένοι ίσως θα πρέπει να ελέγξετε το πιάτο σας. Οι τροφές που πιστεύετε ότι θα σας δώσουν μια συναισθηματική ώθηση συχνά σας ρίχνουν ψυχολογικά, έχοντας το αντίθετο αποτέλεσμα απ’ αυτό που επιθυμείτε.

Ο όρος «άνετο φαγητό» είναι κάπως εσφαλμένος. Μπορεί να επιδοθείτε με μανία σε φαγητά όπως τα fast food, το milkshake, ένα λαχταριστό γλυκό ή μερικά κομμάτια πίτσα και να πιστεύετε πως θα απαλύνετε τον όποιο πόνο σας, αλλά στην πραγματικότητα μπορεί μόνο αυτό δεν συμβαίνει. Μπορεί, μάλιστα, ο πόνος σας να μεγαλώσει, αν μετά από λίγο καιρό δεν… χωράτε στα ρούχα σας.

Σύμφωνα με τους ερευνητές που έχουν μελετήσει τη σχέση ανάμεσα στη διάθεση και το fast food ή τα συσκευασμένα γλυκά, έχει αποδειχθεί πως η κατανάλωσή τους μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή που παρεμβαίνει στις χημικές ουσίες του εγκεφάλου που ρυθμίζουν τη διάθεση κι αυτό μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε συμπτώματα κατάθλιψης.

Ευτυχώς,  υπάρχουν και πολλά νόστιμα φαγητά που μπορούν να σας ικανοποιήσουν χωρίς να χαλάσουν τη διάθεση ή τη σιλουέτα σας.

simple-carbs

Συνήθεια: Φουλ του… υδατάνθρακα

Υπάρχει ένας λόγος που πολλά από τα λεγόμενα «άνετα φαγητά» όπως ο πουρές πατάτας και τα λαζάνια βασίζονται στους υδατάνθρακες. Οι υδατάνθρακες τροφοδοτούν την παραγωγή σεροτονίνης, βασικού νευροδιαβιβαστή του εγκεφάλου που ενεργοποιεί τους υποδοχείς που βοηθούν στον έλεγχο της διάθεσης και της καλής όρεξης. Αλλά όταν υπάρχει λιγότερο φως της ημέρας, το σώμα παράγει λιγότερη σεροτονίνη, πράγμα που σημαίνει πως θέλετε να φάτε περισσότερο από το συνηθισμένο, ιδιαίτερα το χειμώνα που η μέρα μικραίνει. Πρέπει, εξάλλου, να θυμάστε πως όλοι οι υδατάνθρακες δεν είναι ίδιοι.

Πώς να το διορθώσετε: Tρώτε σύνθετους υδατάνθρακες, όπως δημητριακά ολικής αλέσεως, ρύζι και πλιγούρι βρώμης, που η πέψη τους γίνεται πιο αργά από τα κατεργασμένα δημητριακά και «ξορκίζουν» την πείνα (και την… ιδιοτροπία). Αντικαταστήστε τις λευκές πατάτες με τις γλυκοπατάτες που είναι πλούσιες σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β και σε λυκοπένιο, θρεπτικά συστατικά που αποδεδειγμένα βοηθούν στην καταπολέμηση της κατάθλιψης.

bad-fats

Συνήθεια: Τάση για «κακά λίπη»

Μερικοί ειδικοί υποστηρίζουν πως η τάση να αναζητά κανείς παχυντικά τρόφιμα το χειμώνα υπάρχει, επειδή έχει απομείνει μια παρόρμηση από την εξελικτική διαδικασία του πρωτόγονου ανθρώπου, να συσσωρεύει λίπος για να το χρησιμοποιήσει ως «μόνωση» για το κρύο και για να ενισχύσει το ανοσοποιητικό του σύστημα. Ομως, στη σύγχρονη εποχή και αν δεν είναι κάποιος… εξερευνητής στην Αρκτική, δεν έχει κανένα μα κανένα λόγο να διαθέτει ένα επιπλέον στρώμα λίπους για να προστατευτεί από το κρύο ή τις ασθένειες.

Πώς να το διορθώσετε: Κάντε φίλο σας τα υγιή λίπη. Τα λίπη που περιέχουν ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι γνωστά για την υποστήριξη της λειτουργίας των εγκεφαλικών κυττάρων και τη θετική διάθεση. Τα ψάρια είναι από τις καλύτερες πηγές τους, ιδιαίτερα ο σολομός και οι σαρδέλες. Τα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, γαλακτοκομικά προϊόντα που είναι εμπλουτισμένα με DHA είναι επίσης μια καλή επιλογή και συχνά περιέχουν βιταμίνη D.

green-veggies-

 Συνήθεια: Στροφή στη θερμότητα

Είναι φυσικό να ζητάτε κάτι ζεστό τις κρύες μέρες του χειμώνα, αλλά πολλά θρεπτικά συστατικά, συμπεριλαμβανομένου του φυλλικού οξέος (που βρίσκεται στο λάχανο, τις φακές, τα σπαράγγια, το μπρόκολο και τα τεύτλα) πλήττονται από τη θερμότητα. Το μαγείρεμα των τροφίμων μπορεί πραγματικά να μειώσει τις θερμίδες που χρησιμοποιεί το σώμα σας κατά τη διάρκεια της πέψης. Και δεν πρόκειται για αμελητέο ποσό αν σκεφτεί κανείς πως μέσω της πέψης καίμε περίπου το 10% αυτών που καταναλώνουμε.

Πώς να το διορθώσετε: Το καλύτερο που μπορεί να κάνει κανείς αν δεν μπορεί να φάει τα λαχανικά ωμά (και ποιος μπορεί να τον κατηγορήσει γι’ αυτό…) είναι να τα μαγειρέψει στον ατμό. Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό A Journal of Agricultural and Food Chemistry αναφέρει πως είναι η τεχνική μαγειρέματος που διατηρεί καλύτερα απ’ όλες τις άλλες τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε.

sweet

Συνήθεια: Καταβρόχθιση γλυκών

Λιγότερες ώρες φως της ημέρας, σημαίνει επίσης ότι το σώμα μπορεί να παράγει περισσότερη μελατονίνη, τη χημική ουσία που μπορεί να σας αφήσει σε μια κατάσταση ληθαργική και με επιθυμία για περισσότερη ζάχαρη, που είναι μια γρήγορη πηγή ενέργειας. Αλλά οι δίαιτες που είναι  υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο κατάθλιψης και η γλυκιά ουσία προκαλεί απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα, γεγονός που μπορεί να σας κάνει γκρινιάρηδες.

Πώς να το διορθώσετε: Μπορείτε να «ανεβείτε» με την καφεΐνη αντί να τρώτε γλυκά. Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Archives of Internal Medicine βρήκε ότι η καφεΐνη μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο κατάθλιψης στις γυναίκες. Προσέξτε μόνο να μη το παρακάνετε γιατί αν πίνετε υπερβολικά μεγάλες ποσότητες καφέ, μπορεί να αποκτήσετε προβλήματα ύπνου και πολύ λίγος ύπνος οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους.

Δεν θέλετε να πιείτε καφέ; «Φορτώστε» τον οργανισμό σας με βιταμίνες του συμπλέγματος Β αντί για τον καφέ: Β12, Β9 (φυλλικό οξύ) και Β6 βοηθούν να μετατραπούν τα αμινοξέα σε νευροδιαβιβαστές που ανεβάζουν την ενέργεια, όπως είναι η σεροτονίνη, η νορεπινεφρίνη και η ντοπαμίνη. Πηγές που περιλαμβάνουν τις βιταμίνες αυτές είναι κυρίως τα πουλερικά, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα ψάρια, τα αυγά και οι φακές.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »