MENU

Ποια είναι η «δίαιτα της ευημερίας»

8 Φεβρουαρίου 2018 • Διατροφή

Η «δίαιτα της ευημερίας» είναι ένα σχέδιο vegan διατροφής που σχεδιάστηκε από έναν πρώην επαγγελματία αθλητή του τριάθλου, τον Μπρένταν Μπρέιζιερ και περιγράφεται στο βιβλίο του με τον ομώνυμο τίτλο.

Ο Μπρέιζιερ στο βιβλίο του παρέχει ένα πλάνο διατροφής 12 εβδομάδων με συνταγές για πρωινό, μεσημεριανό, δείπνο, smoothies και σνακ.

Οσοι ακολουθήσουν το πρόγραμμά του δεν χρειάζεται να υπολογίζουν θερμίδες, ούτε να περιορίσουν θερμίδες. Αντ’ αυτού θα πρέπει να τρώνε αρκετά μικρά γεύματα καθημερινά, ώστε να διατηρούν σταθερά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα και υψηλά τα επίπεδα της ενέργειάς τους.

Το διαιτητικό του σχέδιο ισχυρίζεται ότι βοηθά στην απώλεια βάρους, στην διατήρηση υψηλών επιπέδων ενέργειας, στη μείωση του στρες, στη σταθεροποίηση του σακχάρου στο αίμα και στην καρδιαγγειακή υγεία. Υποστηρίζει επίσης ότι προσφέρει συνολικά οφέλη για την υγεία.

Ποιες τροφές συνιστώνται

Οι άνθρωποι που ακολουθούν τη «δίαιτα της ευημερίας» πρέπει να καταναλώνουν φυτικές τροφές που θα είναι ωμές ή ελάχιστα μαγειρεμένες σε χαμηλές θερμοκρασίες, με άλλα λόγια τροφές που είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στη φυσική τους κατάσταση.

Σε αυτό το σχέδιο, θα επιμείνετε σε τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, όπως:

φασόλια

σπόροι

φυλλώδη λαχανικά

λαχανικά

φρούτα

μηλόξυδο

φύκια

καστανό ρύζι

Κάθε γεύμα πρέπει να περιέχει υψηλές πρωτεΐνες, πολλές ίνες και υγιή λίπη χωρίς ζωικά προϊόντα.

Ο στόχος αυτής της δίαιτας είναι να καταναλώνετε ωμές, vegan, σούπερ τροφές, που παρέχουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το σώμα χωρίς την ανάγκη για επιπλέον συμπλήρωση βιταμινών, μετάλλων ή θρεπτικών ουσιών.

Αν σχεδιάζετε να ακολουθήσετε την δίαιτα της ευημερίας, θα διαπιστώσετε ότι υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος φυτικών τροφών που θα σας κρατήσουν ικανοποιημένους κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Ποια τρόφιμα πρέπει να αποφεύγονται

Αν επιλέξετε να ακολουθήσετε τη συγκεκριμένη δίαιτα, θα πρέπει να εξαλείψετε από τη διατροφή σας όλα τα ζωικά προϊόντα, όπως:

• κρέατα (βοδινό, χοιρινό, αρνί, κ.λπ.)

• ψάρια (λευκό ψάρι, σολομός, τόνος κλπ.)

• θαλασσινά και οστρακοειδή (γαρίδες, στρείδια, καλαμάρι, χτένια, καβούρια κ.λπ.)

• αυγά, πουλερικά (κοτόπουλο, γαλοπούλα κ.λπ.)

• γαλακτοκομικά προϊόντα (τυρί, γιαούρτι, γάλα, κρέμα γάλακτος κ.λπ.)

Επιπλέον, θα αποφύγετε τους εξευγενισμένους υδατάνθρακες και τα τρόφιμα με άμυλο και ζάχαρη. Θα χρειαστεί επίσης να περιορίσετε τα τρόφιμα που μαγειρεύονται σε χαμηλές θερμοκρασίες. Ενώ επιτρέπονται σε μικρές ποσότητες, αποθαρρύνεται η συχνή κατανάλωσή τους.

Τέλος, θα πρέπει να κόψετε ή να μειώσετε όσο το δυνατόν περισσότερο τα μεταποιημένα τρόφιμα, καθώς πολλά περιέχουν πρόσθετα και είναι υψηλά σε ζάχαρη, άλατα και λίπη.

Ποια είναι τα πιθανά οφέλη για την υγεία;

Οι άνθρωποι που τρώνε φυτικές τροφές είναι συνήθως ικανοί να διατηρούν υγιέστερο βάρος και να έχουν χαμηλότερη αρτηριακή πίεση και χοληστερόλη από εκείνους που δεν το κάνουν. Οι vegan δίαιτες έχει αποδειχθεί σε κάποιες μελέτες ότι μειώνουν τη συχνότητα εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, την υψηλή αρτηριακή πίεση, την παχυσαρκία και τον θάνατο από καρδιαγγειακές παθήσεις, αν και πρέπει να διεξαχθούν μεγαλύτερες δοκιμές για να μελετηθούν σε βάθος τα πιθανά μακροπρόθεσμα οφέλη για την υγεία.

Μια πρόσφατη, μικρή μελέτη έδειξε ότι ο vegan τρόπος ζωής είναι αποτελεσματικός στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα σε άτομα με διαβήτη τύπου 2, αλλά χρειάζεται περισσότερη έρευνα στον συγκεκριμένο τομέα.

Εκείνοι που υιοθετούν φυτικές τροφές μπορούν επίσης να αποκομίσουν τα πρόσθετα οφέλη από τη μείωση του αριθμού συνταγογραφούμενων φαρμάκων που πρέπει να λάβουν, από την ανακούφιση των χρόνιων παθήσεων υγείας και τη μείωση του κινδύνου καρκίνου.

Η εξάλειψη των επεξεργασμένων τροφών από τη διατροφή σας μπορεί να μειώσει την πρόσληψη αλατιού, ζάχαρης και ανθυγιεινών λιπών, καθώς και την απομάκρυνση των τεχνητών, επεξεργασμένων συστατικών που δεν υπάρχουν στις τροφές που απαντώνται στη φύση.

Ο Μπρένταν Μπρέιζερ, δημιουργός της δίαιτας της ευημερίας, ισχυρίζεται ότι ακολουθώντας κάποιος το σχέδιο διατροφής του μπορεί να μειώσει τα επίπεδα του άγχους και του στρες. Ωστόσο, αυτά είναι οφέλη που δεν έχουν προς το παρόν υποστηριχθεί από αντίστοιχες μελέτες.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι και οι πιθανές παρενέργειες

Οι άνθρωποι που μεταβαίνουν σε μια δίαιτα vegan μπορεί να βρεθούν σε κίνδυνο για ανεπάρκεια θρεπτικών ουσιών. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα θρεπτικά συστατικά που υπάρχουν στα ζωικά προϊόντα, όπως ο σίδηρος, η βιταμίνη D, το ασβέστιο, το DHA και η βιταμίνη Β-12.

Αν και η δίαιτα της ευημερίας αποθαρρύνει την χρήση συμπληρωμάτων διατροφής, εν τούτοις μπορεί να διαπιστώσετε ότι πρέπει να συμπληρώσετε ορισμένα από αυτά τα θρεπτικά συστατικά, για να ικανοποιήσετε τις συνιστώμενες καθημερινές απαιτήσεις.

Οπως, εξάλλου, συμβαίνει και με κάθε διατροφική αλλαγή, θα πρέπει να ενσωματώσετε την δίαιτα της ευημερίας σταδιακά στη ζωή σας, αντί να κάνετε ξαφνικά μια ακραία αλλαγή. Ξεκινήστε προσθέτοντας ένα ή δύο σνακ ή γεύματα και στη συνέχεια σιγά-σιγά περάστε στην πλήρη διατροφή της ευημερίας.

Δεν αποκλείεται να εμφανίσετε γαστρεντερική δυσφορία (φούσκωμα, αλλαγές στις συνήθειες του εντέρου κ.λπ.), ευερεθιστότητα και πονοκεφάλους, καθώς κάνετε τις αλλαγές, ειδικά εάν τις πραγματοποιήσετε ξαφνικά και ολοκληρωτικά.

Ποιος πρέπει να δοκιμάσει την δίαιτα της ευημερίας

Τα άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση, υψηλή χοληστερόλη, καρδιαγγειακές παθήσεις, διαβήτη τύπου 2, χρόνιες παθήσεις ή οι παχύσαρκοι μπορεί να ωφεληθούν από την δίαιτα της ευημερίας.

Παράλληλα, μπορεί να ωφεληθούν και απόλυτα υγιείς άνθρωποι που θέλουν να αποτοξινωθούν και να πάρουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά από τις τροφές που καταναλώνουν.

Τα άτομα με ασθένεια του θυρεοειδούς πρέπει να είναι προσεκτικά όταν υιοθετούν έναν νέο  τρόπο ζωής, καθώς ορισμένα φυτά, όπως το καλαμπόκι, οι γλυκοπατάτες, η σόγια και τα ακατέργαστα σταυρανθή λαχανικά είναι γοϊτρογενείς τροφές που μπορούν να επιδεινώσουν τα συμπτώματά τους.

Το μαγείρεμα αυτών των λαχανικών τα καθιστά ασφαλή για άτομα με νόσο του θυρεοειδούς, αλλά ακριβώς επειδή η δίαιτα της ευημερίας πρεσβεύει να περιορίζονται τα μαγειρεμένα λαχανικά, θα πρέπει όσοι πάσχουν από τη νόσο του θυρεοειδούς, αν αποφασίσουν να ακολουθήσουν αυτό το είδος διατροφής να τα εξαλείψουν πλήρως από το διαιτολόγιό τους.

Επιπλέον, τα άτομα με νεφρική νόσο που ακολουθούν την δίαιτα της ευημερίας θα πρέπει να περιορίζουν τα τρόφιμα με υψηλές ποσότητες φωσφόρου και καλίου.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »