MENU

Mπορεί η καφεΐνη να συμβάλλει στη μακροζωία;

5 Νοεμβρίου 2017 • Διατροφή

Οι περισσότεροι άνθρωποι πίνουν καφέ για έναν λόγο: Επειδή περιέχει καφεΐνη. Ένα φλιτζάνι καφέ περιέχει περίπου 85 έως 100 mg καφεΐνης και μέσα σε περίπου 15 με 30 λεπτά τονώνει το νευρικό σύστημα.

Αυτή η τόνωση, μάλιστα, μπορεί να διαρκέσει μέχρι και έξι ώρες.

Η καφεΐνη μπορεί να είναι το πιο δημοφιλές «ναρκωτικό» στο κόσμο. Ο μέσος ενήλικας καταναλώνει περίπου 300 mg καφεΐνης κάθε μέρα.

Το πρωινό φλιτζάνι καφέ μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα πράγματα από το να σας ξυπνήσει απλά. Μπορεί να ενισχύσει την υγεία σας και να σας βοηθήσει να ζήσετε περισσότερο, εφόσον πίνετε στη σωστή ποσότητα.

Πολλές μελέτες δείχνουν ότι η καφεΐνη μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη διαφόρων χρόνιων συνθηκών, όπως οι ακόλουθες:

Διαβήτης τύπου 2. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2014 στο περιοδικό Diabetologia, διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν περισσότερο από ένα φλιτζάνι καφέ καθημερινά, μετά από πάροδο τεσσάρων ετών παρουσίασαν κατά 11% χαμηλότερο κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2 από εκείνους που δεν είχαν αυξήσει την πρόσληψη καφέ στη διατροφή τους.

Νόσος του Πάρκινσον. Μελέτες που έγιναν σε ζωικά μοντέλα, υποδεικνύουν ότι η καφεΐνη μπορεί να αποτρέψει την απώλεια των νευρικών κυττάρων που παράγουν ντοπαμίνη, το χαμηλό επίπεδο της οποίας πιστεύεται ότι είναι αιτία της νόσου του Πάρκινσον. Αν και η έρευνα συνεχίζεται, μερικές μελέτες σε άνδρες έδειξαν πως εκείνοι που πίνουν περισσότερο καφέ ή άλλα ροφήματα με καφεΐνη είναι λιγότερο πιθανό να αναπτύξουν τη νόσο του Πάρκινσον. Είναι λιγότερο ξεκάθαρο αν αυτό ισχύει και για τις γυναίκες, αλλά μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Movement Disorders το 2012 διαπίστωσε ότι η προστατευτική δράση της καφεΐνης δεν μπορεί να επεκταθεί σε γυναίκες που λαμβάνουν θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης.

Νόσος του Αλτσχάιμερ. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2014 στο περιοδικό Nature Neuroscience, έδειξε πως η καφεΐνη έχει θετική επίδραση στη μακροπρόθεσμη μνήμη. Η έρευνα έδειξε ότι η καφεΐνη μπορεί επίσης να μειώσει το οίδημα στον εγκέφαλο και η έρευνα που συμπεριέλαβε και ποντικούς, έδειξε ότι η καφεΐνη μειώνει το επίπεδο ενός τύπου πρωτεΐνης που συσσωρεύεται στους εγκεφάλους των ασθενών με νόσο του Αλτσχάιμερ.

Καρκίνος. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Ταμείο Έρευνας για τον Καρκίνο, υπάρχουν ενδείξεις ότι η τακτική κατανάλωση καφέ δεν αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο. Στην πραγματικότητα, η τακτική κατανάλωση καφέ μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για ορισμένους τύπους καρκίνου, όπως ο καρκίνος του παχέος εντέρου και ο καρκίνος του ήπατος.

Καρδιακές παθήσεις. Μελέτες που εξετάζουν τη σύνδεση μεταξύ της καφεΐνης, του καφέ και των καρδιακών παθήσεων, έχουν αντικρουόμενα αποτελέσματα, σύμφωνα με την Αμερικανική Εταιρεία Καρδιολογίας. Όμως, αν και είναι σαφές ότι η καφεΐνη διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα, απελευθερώνει λιπαρά οξέα από τον λιπώδη ιστό και αυξάνει την ούρηση, παραμένει ασαφές αν αυτό βοηθά στην προστασία της καρδιάς. Ωστόσο, η Αμερικανική Εταιρεία Καρδιολογίας επισημαίνει πως μέχρι και δύο φλιτζάνια καφέ ημερησίως δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να βλάψουν.

Δεν σας αρέσει ο καφές; Η καφεΐνη είναι επίσης παρούσα στο τσάι και τη σοκολάτα. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2013 στο περιοδικό Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care διαπίστωσε ότι η κατανάλωση τσαγιού, ιδιαίτερα πράσινου τσαγιού σχετίζεται με σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο για έμφραγμα του μυοκαρδίου, διαβήτη και κατάθλιψη. Το τσάι μπορεί, επίσης, να συμβάλλει στη βελτίωση του ελέγχου του σακχάρου στο αίμα και των επιπέδων της χοληστερόλης, στην μείωση της κοιλιακής παχυσαρκίας και της αρτηριακής πίεσης, όπως αποκάλυψε η έρευνα.

Βάζοντας τον καφέ στη ζωή σας

Αν σκέφτεστε να προσφέρετε στον εαυτό σας ένα επιπλέον φλιτζάνι καφέ για χάρη της μακροζωίας, θυμηθείτε: Τα οφέλη για την υγεία από τον καφέ, υπερτερούν των κινδύνων μόνο αν πίνετε τον καφέ σας με μέτρο. Δηλαδή περίπου τρία φλιτζάνια την ημέρα. Η υπερβολική πρόσληψη του καφέ μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες, όπως την αύξηση του καρδιακού ρυθμού, την ανάγκη για ούρηση και τα συναισθήματα ανησυχίας.

Άλλες αρνητικές παρενέργειες από την υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης είναι:

Κίνδυνοι στην εγκυμοσύνη. Η καφεΐνη διαπερνά τον πλακούντα και εισέρχεται στο έμβρυο, όταν ο μεταβολισμός είναι αργός. Οι μελέτες που εξετάζουν τη σύνδεση μεταξύ των υψηλών δόσεων καφεΐνης και της αποβολής έχουν αντικρουόμενα αποτελέσματα. Κατά γενικό κανόνα, ο περιορισμός της πρόσληψης καφεΐνης σε 150-300 mg δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις στην εγκυμοσύνη.

Αντιδράσεις στην υπερβολική καφεΐνη. Η υπερβολική πρόσληψη καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει τρέμουλο, εφίδρωση, γρήγορη αναπνοή, καούρα, αϋπνία, πονοκέφαλο, νευρικότητα, ζάλη, δυσκολία στη συγκέντρωση και απώλεια ελέγχου των μυών.

Συμπτώματα στέρησης καφεΐνης. Αν πίνετε πολύ καφέ, μπορείτε να δημιουργήσετε ανοχή στις επιδράσεις. Με άλλα λόγια μπορεί να καταλήξετε να γίνετε εξαρτημένοι από την καφεΐνη. Η ξαφνική διακοπή της καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, υπνηλία και ευερεθιστότητα. Ο καλύτερος τρόπος για να αποβάλλετε αυτή τη συνήθεια είναι να μειώσετε την πρόσληψη καφεΐνης σας σταδιακά.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »