MENU

Γιατί οι άνθρωποι πρέπει να τρώνε υγιεινά

8 Οκτωβρίου 2018 • Διατροφή

«Είμαστε ό,τι τρώμε» λέει ένα παλιό ρητό και υπό μία έννοια αυτό είναι πράγματι αλήθεια. Η κατανάλωση μιας ισορροπημένης διατροφής από μια ποικιλία τροφίμων, είναι βασικό συστατικό της καλής υγείας.

Κι αυτό γιατί περιέχουν τις κατάλληλες ποσότητες μακρο-μικρο-θρεπτικών συστατικών μέσα σε ένα κατάλληλο εύρος θερμίδων για την ηλικία και το βάρος του καθενός.

Παρόλο που το να τρώει κάποιος υγιεινά δε μπορεί να αποτρέψει εντελώς τις νόσους και τις αρνητικές συνέπειες, η κακή διατροφή φαίνεται πως είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στην εμφάνιση πολλών χρόνιων ασθενειών που θα μπορούσαν να προληφθούν, όπως ορισμένες μορφές καρκίνου, ο διαβήτης και η καρδιακή νόσος.

Ισορροπημένη διατροφή για μέγιστη ευεξία

Το φαγητό είναι το καύσιμο που «τρέχει» το σώμα και εάν εμείς τοποθετούμε κακή ποιότητα «καυσίμων» στο σώμα, τότε περιορίζουμε την ικανότητά του να λειτουργήσει σωστά. Μια ισορροπημένη διατροφή αποτελείται από ένα μείγμα μακροθρεπτικών συστατικών, λιπαρών, υδατανθράκων και πρωτεϊνών από μια ποικιλία πηγών.

Τα τρόφιμα είναι σαν κομμάτια ενός παζλ. Χρειάζεται κανείς όλα τα διαφορετικά μέρη για να ολοκληρωθεί η εικόνα. Με μια δίαιτα που είναι πλούσια σε λιπαρά και ζάχαρη, για παράδειγμα, χάνεται μια ποικιλία θρεπτικών συστατικών που προάγουν την υγεία και συμβάλλουν στην δημιουργία ενέργειας, όπως είναι οι βιταμίνες, τα μέταλλα και οι φυτικές ίνες. Μια κακή διατροφή συνήθως έχει υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους, φέρνοντας μαζί μια σειρά από προβλήματα και αυξημένους κινδύνους για την υγεία.

Οταν το σώμα έχει όλα τα κατάλληλα υλικά και κομμάτια του παζλ, τότε οι λειτουργίες του εκτελούνται όπως προβλέπεται να εκτελεστούν, χωρίς παρεμβολές. Τα λίπη βοηθούν στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και τη μεταφορά ενέργειας στα κύτταρα, οι υδατάνθρακες είναι η ενέργεια που παράγει ο οργανισμός για να λειτουργήσει και η πρωτεΐνη είναι το δομικό στοιχείο που βοηθά στην επιδιόρθωση των μυών και στην δημιουργία ορμονών και αμινοξέων που χρησιμοποιούν τα κύτταρά μας για να επικοινωνούν μεταξύ τους.

Επίσης, τα αντιοξειδωτικά που υπάρχουν σε τρόφιμα όπως τα μύρτιλα ή τα μούρα γενικότερα, καθώς και το κόκκινο κρασί, μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία έναντι ορισμένων μορφών καρκίνου. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στη διατήρηση ενός υγιούς πεπτικού συστήματος, μειώνουν την κακή χοληστερόλη και βοηθούν στην δημιουργία αισθήματος κορεσμού.

Τα μειονεκτήματα της κακής διατροφής

Μια κακή διατροφή, που δεν αλλάζει, έχει ως αποτέλεσμα την έλλειψη μικροθρεπτικών συστατικών. Τα μικροθρεπτικά συστατικά, όπως οι βιταμίνες και τα μέταλλα, καλύπτουν τα κενά ανάμεσα σ’ αυτό που το σώμα παράγει από μόνο του και σ’ αυτό που χρειάζεται για να καταστεί πλήρως λειτουργικό. Για παράδειγμα, πίνουμε γάλα επειδή το ασβέστιο είναι ένα σημαντικό μέταλλο για την υγεία των οστών και την ανάπτυξη. Τρώμε τα εσπεριδοειδή για την πρόληψη των ασθενειών, όπως το σκορβούτο, που προκαλείται από την έλλειψη της βιταμίνης C. Αν από το σώμα λείπει κάποιο από αυτά τα μικροθρεπτικά συστατικά για μια παρατεταμένη χρονική περίοδο, μπορεί κανείς να αναπτύξει ασθένειες ή να αποτρέψει τη σωστή λειτουργία του συστήματος.

Αν δεν καταναλώνετε τακτικά μια ποικιλία τροφών από αυτές που περιέχουν όλα τα απαραίτητα μικροθρεπτικά συστατικά, όπως δημητριακά ολικής αλέσεως, φρούτα, λαχανικά, άπαχες πρωτεΐνες κ.λπ., τότε τι μένει να καταναλώσετε; Το πιο πιθανό είναι να καταναλώσετε επεξεργασμένα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και απλούς υδατάνθρακες. Τα στοιχεία αυτά θεωρούνται «κενές θερμίδες» επειδή δεν εργάζονται για να βοηθήσουν το σώμα να ευδοκιμήσει και δεν έχουν καμία θρεπτική αξία. Μια διατροφή πλούσια σε κενές θερμίδες οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους αλλά και σε υποσιτισμό, αφού δεν υπάρχουν στην διατροφή σας οι αναγκαίες συνιστώσες.

Εκτός από τις ασθένειες και τους κινδύνους που οφείλονται στην κακή διατροφή, η έλλειψη θρεπτικών συστατικών, η αύξηση του σωματικού βάρους και της παχυσαρκίας που σχετίζονται μ’ αυτήν, μπορεί να οδηγήσουν σε υψηλότερο κίνδυνο καρδιακής νόσου, διαβήτη και υπέρταση.

Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψετε τα αγαπημένα σας φαγητά. Το κλειδί είναι το μέτρο. Καταναλώστε σε ποσοστό 80% υγιεινές, πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά τροφές και σε ποσοστό 20% τα τρόφιμα που σας αρέσουν και να είστε σίγουροι ότι σ’ αυτή την περίπτωση το πρόσημο θα είναι θετικό σε ό,τι αφορά την υγεία σας.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »