MENU

Δεν είναι ρεαλιστικές οι υποδείξεις για άσκηση, λένε οι ερευνητές

23 Ιανουαρίου 2015 • Παθολογία, Υγεία

Οι τρέχουσες κατευθυντήριες οδηγίες σωματικής δραστηριότητας που συμβουλεύουν οι γιατροί τους ασθενείς τους να ακολουθήσουν είναι ουτοπικές υποστηρίζουν οι ερευνητές.

Οι γιατροί συνήθως συμβουλεύουν τους ασθενείς τους να πραγματοποιούν περίπου 150 λεπτά σωματικής δραστηριότητας κάθε εβδομάδα, μοιρασμένα σε περίπου πέντε ημέρες, ωστόσο σύμφωνα με τους ερευνητές κάτι τέτοιο βρίσκεται έξω από την εμβέλεια αρκετών ανθρώπων, ιδιαίτερα αυτών που είναι μεγαλύτερης ηλικίας, με αποτέλεσμα να καθίστανται μη ρεαλιστικός στόχος.

Αντίθετα, περισσότερο ρεαλιστικός στόχος είναι η αύξηση της σωματικής δραστηριότητας, με μικρούς ανοδικούς στόχους κάθε φορά. Σημειώνουν, μάλιστα, πως η επίτευξη αυτών των στόχων θα μπορούσε να σημαίνει πολλά οφέλη για την υγεία, που συνήθως παραβλέπονται.

Βεβαίως, διάφοροι αξιωματούχοι της δημόσιας υγείας εξακολουθούν να υπεραμύνονται των τρεχουσών κατευθυντήριων οδηγιών, υποστηρίζοντας πως έχουν αποδεδειγμένα οφέλη στη μείωση του κινδύνου των καρδιακών παθήσεων.

Υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις πως η σωματική αδράνεια συνδέεται με καρδιακή νόσο, διαβήτη τύπου 2 και ορισμένους τύπους καρκίνου.

Οι οδηγίες για τους ενήλικες συνιστούν τουλάχιστον δύο με δυόμιση ώρες σωματικής δραστηριότητας μέτριας έντασης την εβδομάδα σε περιόδους των 10 λεπτών ή και περισσότερο. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με μισή ώρα άσκηση κάθε ημέρα, εκτός των Σαββατοκύριακων.

Ωστόσο, σε δύο ξεχωριστά άρθρα στην επιθεώρηση BMJ οι ειδικοί ερευνητές υποστηρίζουν πως οι κατευθυντήριες γραμμές θα πρέπει να αλλάξουν και να δοθεί περισσότερη έμφαση στο να σηκωθεί κάποιος από τον καναπέ του παρά στο πόση ώρα θα γυμναστεί.

Ο καθηγητής Philipe de Souto Barreto από το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Τουλούζης, συμβουλεύει τους ανθρώπους που κάνουν καθιστική ζωή να αυξήσουν τα επίπεδα της δραστηριότητάς τους έστω και λίγο, αντί να πιέζουν τον εαυτό τους για να φτάσουν το στόχο των 150 λεπτών άσκησης την εβδομάδα.

Επισημαίνει, μάλιστα, ότι προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει πως ακόμα και σύντομη αύξηση της σωματικής δραστηριότητας, όπως πεζοπορία ή 20 λεπτά έντονης δραστηριότητας μερικές φορές το μήνα θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο θανάτου σε σχέση με τα άτομα που δεν ασκούνται καθόλου.

Στο δεύτερο άρθρο, ο καθηγητής Phillip Sparling από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Τζόρτζια, επισημαίνει πως θα πρέπει οι συμβουλές να προσαρμοστούν ιδιαίτερα στους ηλικιωμένους ασθενείς που ενδεχομένως δεν μπορούν να ακολουθήσουν αυτά τα επίπεδα δραστηριότητας.

Προτείνει την επίσκεψη των ατόμων άνω των 60 ετών σε παθολόγους, προκειμένου να συζητήσουν πιο «ρεαλιστικές επιλογές» αύξησης της δραστηριότητάς τους, όπως να σηκώνονται και να κινούνται κατά τη διάρκεια των διαφημιστικών διαλειμμάτων στην τηλεόραση.

«Τα 150 λεπτά ή περισσότερο μέτριας σωματικής δραστηριότητας κάθε εβδομάδα είναι το ποσό άσκησης που έχει θετικό αντίκτυπο σε ένα ευρύ φάσμα συνθηκών υγείας, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων και του διαβήτη τύπου 2. Ωστόσο, ακόμα και μικρότερη δραστηριότητα για ένα άτομο που προηγουμένως ήταν αδρανές σωματικά μπορεί να προσφέρει οφέλη για την υγεία», επισημαίνουν οι ερευνητές.

Related Posts

Comments are closed.

« »