MENU

9 λόγοι για να μην καταναλώνετε σακχαρούχα αναψυκτικά

1 Σεπτεμβρίου 2019 • Διατροφή

Λίγο πολύ όλοι έχουμε πάρει το… μήνυμα πως τα σακχαρούχα αναψυκτικά παχαίνουν, ωστόσο θα εκπλαγείτε αν μάθετε πόσα άλλα προβλήματα υγείας συνδέονται με την κατανάλωσή τους.

Η τελευταία… προσθήκη στην αυξανόμενη λίστα κινδύνων για την υγεία που μπορεί να προκαλέσουν είναι η πρόωρη εφηβεία στα κορίτσια. Μια νέα μελέτη του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ διαπίστωσε ότι τα κορίτσια που έπιναν περισσότερη από μιάμιση μερίδα σακχαρούχων ποτών την ημέρα είχαν την πρώτη περίοδό τους περίπου 3 μήνες νωρίτερα από τα κορίτσια που έπιναν λιγότερο ή καθόλου.

Τα σακχαρούχα ποτά μπορεί να συμβάλλουν στην αύξηση του σωματικού βάρους και της παχυσαρκίας, ενώ οι ερευνητές διαπίστωσαν πως η επίδρασή τους στην πρόωρη εφηβεία παρέμενε ακόμα και μετά τον έλεγχο της κατανάλωσής τους σε ό,τι αφορούσε το δείκτη της μάζας σώματος. Τα αποτελέσματα σχετικά με την έναρξη της εμμήνου ρύσεως ήταν σημαντικά, γιατί όσο πιο νωρίς έρθει η περίοδος σε ένα κορίτσι τόσο περισσότερο αυξάνει ο κίνδυνος για καρκίνο του μαστού αργότερα.

Αυτό το νέο εύρημα αποτελεί ένα «καμπανάκι κινδύνου» που έρχεται να προστεθεί στους υπόλοιπους κινδύνους για τους οποίους όλοι οι άνθρωποι θα πρέπει να αποφεύγουν τα σακχαρούχα ποτά και τα ανθρακούχα αναψυκτικά. Οι κίνδυνοι αυτοί είναι οι παρακάτω:

1. Η αύξηση του βάρους

Μελέτες σε ενήλικες και παιδιά έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που αυξάνουν την κατανάλωση σακχαρούχων ποτών, συμπεριλαμβανομένης της κόκα κόλα, αποκτούν περισσότερο βάρος με την πάροδο του χρόνου από ό,τι οι άνθρωποι που δεν τα καταναλώνουν. Τα σακχαρούχα ποτά είναι διπλό πρόβλημα, αφενός επειδή μεγαλώνουν την περιφέρεια της μέσης, αφετέρου επειδή είναι φορτωμένα με κενές θερμίδες από τα πρόσθετα σάκχαρα, ενώ τα ποτά αυτά δεν χορταίνουν με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν οι θερμίδες που προέρχονται από τις τροφές.

2. Ο διαβήτης τύπου 2

Τα άτομα με υψηλότερη πρόσληψη σακχαρούχων ποτών έχουν 26% μεγαλύτερο κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2, σε σύγκριση με εκείνους που πίνουν λιγότερη από μία μερίδα ανά μήνα, σύμφωνα με μια μελέτη του 2002. Οι τακτικοί πότες της κόκα κόλα για παράδειγμα είναι πιθανό να είναι πιο παχύσαρκοι, γεγονός που τους θέτει σε μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Ωστόσο, τα σακχαρούχα ποτά μπορεί να αποτελέσουν έναν επιπλέον κίνδυνο, επειδή το συγκεντρωμένο φορτίο ζάχαρης που περιέχουν αποτελεί έναυσμα για αυξημένο σάκχαρο στο αίμα και στα επίπεδα της ινσουλίνης.

3. Η υψηλή αρτηριακή πίεση

Οι συχνοί καταναλωτές σακχαρούχων ποτών είναι πιο πιθανό να εκδηλώσουν υπέρταση, ενώ η έρευνα δείχνει ότι η περικοπή της κόκα κόλας, της λεμονάδας και άλλων γλυκών ποτών, μειώνει την αρτηριακή πίεση.

4. Oι καρδιακές παθήσεις

Μια μελέτη του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ διαπίστωσε ότι οι άνδρες που έπιναν ένα σακχαρούχο ποτό την ημέρα (ένα κουτάκι αναψυκτικού) είχαν 20% περισσότερες πιθανότητες να υποστούν καρδιακή προσβολή σε σύγκριση με τους άνδρες που δεν έπιναν κανένα σακχαρούχο αναψυκτικό την ημέρα, ενώ παρόμοια αποτελέσματα βρέθηκαν και σε μελέτες που έγιναν σε γυναίκες. Η φρουκτόζη, ένα σάκχαρο που βρίσκεται στα σακχαρούχα ποτά, που γλυκαίνονται τόσο με κανονική ζάχαρη όσο και με σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης, μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιζήμια για την καρδιά, γιατί προάγει τη φλεγμονή και αυξάνει τα επίπεδα των λιπιδίων του αίματος, τα γνωστά τριγλυκερίδια.

5. Αύξηση ορισμένων τύπων καρκίνου

Μια μελέτη του 2013 διαπίστωσε ότι οι μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες που έπιναν σακχαρούχα ποτά είχαν 78% περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν την πιο συχνή μορφή καρκίνου, τον καρκίνο του ενδομητρίου, σε σύγκριση με τις γυναίκες που δεν έπιναν καθόλου ή έπιναν σπάνια σακχαρούχα ποτά. Στους άνδρες ένα κουτάκι αναψυκτικού ημερησίως βρέθηκε πως αυξάνει τον κίνδυνο του επιθετικού καρκίνου του προστάτη κατά 38%.

6. Πέτρες στα νεφρά

Μένοντας καλά ενυδατωμένος μπορεί κάποιος να προστατευτεί από τις πέτρες στα νεφρά, ωστόσο η επιλογή σακχαρούχων ποτών όπως η κόκα κόλα ή το fruit punch (μια μίξη από δροσερούς χυμούς, τσάι και αναψυκτικά με ή χωρίς αλκοόλ), έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει τον κίνδυνο της δημιουργίας πέτρας στα νεφρά. Η φρουκτόζη που βρέθηκε στα σακχαρούχα ποτά, αυξάνει τα επίπεδα του ουρικού οξέος στα ούρα, του οξαλικού οξέος και του ασβεστίου, ενώσεις που μπορούν να συγκεντρωθούν και να σχηματίσουν πέτρες.

7. Ουρική αρθρίτιδα

Η κατανάλωση ενός ζαχαρούχου ποτού την ημέρα έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει τον κίνδυνο, τόσο των ανδρών, όσο και των γυναικών, για ουρική αρθρίτιδα, μια επώδυνη μορφή αρθρίτιδας. Η ουρική αρθρίτιδα προκαλείται από τη συσσώρευση ουρικού οξέος στις αρθρώσεις και μια υψηλή πρόσληψη φρουκτόζης από σακχαρούχα ποτά θεωρείται ότι προάγει το σχηματισμό του ουρικού οξέος.

8. Χαμηλή οστική πυκνότητα

Η έρευνα δείχνει ότι η τακτική κατανάλωση σακχαρούχων αναψυκτικών οδηγεί σε χαμηλή οστική πυκνότητα και αυξημένο κίνδυνο κατάγματος. Η κατανάλωση αυτή εκτοπίζει τα πιο θρεπτικά ποτά όπως είναι το γάλα που είναι πλούσιο σε ασβέστιο.

9. Κοιλότητες στα δόντια

Ας μην ξεχνάμε τη ζημιά που τα ζαχαρούχα ποτά προκαλούν στα δόντια. Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης που βρίσκεται στα ποτά αυτά, τροφοδοτεί με βακτήρια το στόμα, γεγονός που οδηγεί σε φθορά των δοντιών. Τα σακχαρούχα ποτά περιέχουν επίσης οξέα που φθείρουν την αδαμαντίνη, γεγονός που κάνει τα δόντια πιο επιρρεπή στην τερηδόνα.

Βρείτε ένα υγιεινό υποκατάστατο

Αν εξακολουθείτε να πίνετε σακχαρούχα αναψυκτικά, αλλά ανησυχείτε για τις επιπτώσεις τους στην υγεία σας, έχετε ενδεχομένως επιχειρήσει στο παρελθόν να τα εγκαταλείψετε χωρίς όμως επιτυχία. Αν ανήκετε σ’ αυτή την περίπτωση, καλό είναι να δώσετε μία ακόμα ευκαιρία στον εαυτό σας, γιατί πραγματικά αξίζει να πραγματοποιήσετε αυτή την αλλαγή. Μπορείτε πάντα να προσπαθήσετε να αντικαταστήσετε τα αναψυκτικά με φυσικούς χυμούς φρούτων που παρέχουν το ίδιο «αποτύπωμα» με τα ανθρακούχα αναψυκτικά, ωστόσο είναι χωρίς ζάχαρη και τεχνητές γλυκαντικές ουσίες. Μπορείτε να πειραματιστείτε με διαφόρους τύπους χυμών μέχρι να βρείτε αυτόν που σας αρέσει περισσότερο. Είναι τόσο μεγάλη η ποικιλία τους που σίγουρα θα βρείτε αυτό που σας ταιριάζει.

Related Posts

One Response to 9 λόγοι για να μην καταναλώνετε σακχαρούχα αναψυκτικά

  1. Ο/Η ΧΡΗΣΤΟΣ λέει:

    κυρίες/οι χρόνια πολλά και καλή χρονιά!!!
    Στις φετινές γιορτές, ορμώμενος και από κάποια προσφορά, αγόρασα για το τραπέζι, σακχαρούχο αναψυκτικό. Μετά από την κατανάλωση (περίπου 4 συνεχόμενες μέρες) άρχισε ένας έντονος πόνος στα δόντια μου, αυτός ο πόνος, εδώ και 3 ημέρες, επιμένει σε πολύ έντονο βαθμό, αυτή την στιγμή που σας γράφω έχω πιει ντεπόν, αλλά δεν μπορώ να κοιμηθώ από τον πόνο. Τον πόνο τον νιώθω στα περισσότερα δόντια μου και τον εντοπίζω στο σημείο που έρχονται σε επαφή με τα ούλα. Επίσης παράπονα για αίμα κατά το πλύσιμο των δοντιών και ενοχλήσεις μου έχει εκφράσει και ο γιος μου, ο οποίος (κρυφά από τους γονείς) κατανάλωσε αρκετά σακχαρούχα αναψυκτικά. Ψάχνοντας στο διαδίκτυο για την φθορά της αδαμαντίνης βρήκα αυτό το δημοσίευμα το οποίο, από προσωπική εμπειρία, το επιβεβαιώνω και πιστεύω πως πρέπει να το πάρουμε όλοι μας σοβαρά υπόψιν μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »