MENU
pepper

Ζεαξανθίνη: Σαν τα… μάτια μας!

8 Μαρτίου 2017 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

H ζεαξανθίνη είναι ένα βιοφλαβονοειδές (ή φλαβονοειδές), το οποίο είναι ένας τύπος χρωστικής ουσίας που βρίσκεται σχεδόν σε όλα τα βότανα, τα φρούτα και τα λαχανικά.

Τα βιοφλαβονοειδή παρέχουν στο σώμα αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική προστασία και είναι ένας από τους κύριους λόγους που τα φρούτα και τα λαχανικά είναι τόσο υγιεινά. Η ζεαξανθίνη ανήκει σε μια ομάδα βιοφλαβονοειδών, γνωστά ως καροτενοειδή, μια ομάδα που υποδιαιρείται σε δύο ομάδες: τις καροτίνες και τις ξανθοφύλλες. Η ζεαξανθίνη ανήκει στις ξανθοφύλλες, που βρίσκεται πλέον σε αφθονία στα σκούρα, φυλλώδη πράσινα λαχανικά και είναι ζωτικής σημασίας για την καλή υγεία των ματιών. Ο αμφιβληστροειδής του ματιού περιέχει πραγματικά πολλή ζεαξανθίνη και είναι ο λόγος που είναι τόσο σημαντικό να συμπεριλάβετε αυτό το καροτενοειδές στη διατροφή σας.

Η ζεαξανθίνη βοηθά στην προστασία των ματιών από την ζημιά της υπεριώδους ακτινοβολίας (UV) και εμποδίζει τις βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες στον αμφιβληστροειδή χιτώνα και τον φακό του ματιού που σχετίζεται με διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια, εκφύλιση της ωχράς κηλίδας, καταρράκτη και γλαύκωμα.

Οι καλύτερες πηγές της ζεαξανθίνης είναι τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως τα χόρτα, το κατσαρό λάχανο και το σπανάκι. Η ζεαξανθίνη βρίσκεται επίσης σε κίτρινα και πορτοκαλί φρούτα και τα λαχανικά, ιδιαίτερα τις πορτοκαλί πιπεριές και στους κρόκους αυγών. Η ζεαξανθίνη είναι μια λιποδιαλυτή θρεπτική ουσία, πράγμα που σημαίνει ότι απορροφάται καλύτερα όταν λαμβάνεται μαζί με τα τρόφιμα που περιέχουν λίπος, ή σε συνδυασμό με λιπαρά, όπως τα συμπληρώματα ιχθυελαίου και συζευγμένο λινελεϊκό οξύ (CLA). Οι άνθρωποι που έχουν χαμηλές σε λιπαρά δίαιτες ή δίαιτες που στερούνται τα φρούτα και τα λαχανικά, ή εκείνοι με φυσικές συνθήκες που τους εμποδίζουν από τη σωστή πέψη του λίπους, βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο για έλλειψη καροτενοειδών. Το κάπνισμα επίσης πιστεύεται ότι επηρεάζει την απορρόφηση των καροτενεϊδών από το σώμα και έτσι οι καπνιστές θα πρέπει να είναι σίγουροι ότι λαμβάνουν στη διατροφή τους αρκετά φρούτα και λαχανικά.

Σημείωση: Οι καπνιστές δεν θα πρέπει να λαμβάνουν οποιαδήποτε μορφή συμπληρωμάτων καροτενοειδών, καθώς ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι αυτά μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα. Η ζεαξανθίνη είναι διαθέσιμη σε συμπληρώματα από 1 έως 10 χιλιοστόγραμμα. Επίσης, βρίσκεται σε πολλά συμπληρώματα που συνδυάζουν λουτεΐνη και ζεαξανθίνη, αλλά αυτά συνήθως περιέχουν περισσότερο λουτεΐνη παρά ζεαξανθίνη. Δεν υπήρξαν τοξικές αντιδράσεις που σχετίζονται με την κατανάλωση ζεαξανθίνης, αν και συνιστάται, όπως προαναφέραμε, οι καπνιστές να αποφεύγουν όλα τα συμπληρώματα καροτενοειδών.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »