MENU
fibers

Υπολογίζονται στη δίαιτα οι θερμίδες των φυτικών ινών;

19 Δεκεμβρίου 2015 • Διατροφή

Οσοι κάνουν δίαιτα και μετρούν τις θερμίδες τους ίσως θα χαρούν αν μάθουν πως μπορούν να αφαιρέσουν τις θερμίδες των φυτικών ινών από τις συνολικές θερμίδες των τροφών που τρώνε καθημερινά.

Οι φυτικές ίνες είναι μια μορφή πολύπλοκων υδατανθράκων που γενικά δεν απορροφώνται ούτε χωνεύονται, καθώς περνάνε μέσα από το ανθρώπινο πεπτικό σύστημα.

Εάν η θρεπτική ουσία δεν απορροφάται από τον οργανισμό, τότε η θεωρία λέει πως δεν πρέπει να συμπεριληφθεί στην προσθήκη των καθημερινών θερμίδων ενός ατόμου. Κι αυτό, βέβαια, δεν μπορεί παρά να είναι μια ευπρόσδεκτη είδηση για όσους προσπαθούν να χάσουν βάρος.

Ωστόσο, δεν περνούν όλα τα είδη φυτικών ινών αμετάβλητα από το πεπτικό σύστημα, ως εκ τούτου μερικές θερμίδες φυτικών ινών σαφώς και πρέπει να υπολογίζονται.

Ακόμα, οι τροφές που είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες, συχνά θεωρούνται σημαντική πηγή θερμίδων μεταξύ των ατόμων που κάνουν δίαιτα επειδή δεν καταφέρνουν να χορτάσουν περισσότερο την πείνα με λιγότερες θερμίδες.

Υπάρχουν δύο τύποι διαιτητικών ινών, οι διαλυτές και οι αδιάλυτες και αν το θέμα είναι οι θερμίδες και αν αυτές μετράνε, είναι απαραίτητο να γίνει η διάκριση μεταξύ των δύο. Οι διαλυτές φυτικές ίνες είναι αυτές που διαλύονται στο νερό ενώ οι αδιάλυτες είναι αυτές που δεν το κάνουν. Οταν μια διαλυτή ίνα διασπείρεται στο νερό, αναπτύσσεται γενικά σε μια μορφή ζελέ, όπως οι ουσίες που επιβραδύνουν την πέψη. Αυτό το είδος των φυτικών ινών θεωρείται γενικά πως συμβάλλει στην θερμιδική πρόσληψη. Οι αδιάλυτες φυτικές ίνες από την άλλη πλευρά, δεν διαλύονται στο νερό και επειδή περνάνε από το σώμα χωρίς μεγάλη αλλαγή, θεωρείται ότι γενικά δεν συμβάλλουν στη θερμιδική πρόσληψη.

Πόση ακριβώς ενέργεια υπάρχει στις φυτικές ίνες και επομένως πόσες θερμίδες περιέχουν οι φυτικές ίνες δεν είναι ακριβώς σαφές. Σύμφωνα με μια έκθεση του 2002, η ενεργειακή απόδοση των φυτικών ινών, όταν καταναλώνονται από τον άνθρωπο είναι ανάμεσα σε 1,5 έως 2,5 θερμίδες (kcal) ανά γραμμάριο (06.03-10.05 θερμίδες ανά γραμμάριο).

Το αν οι θερμίδες των φυτικών ινών περιλαμβάνονται στις ετικέτες των ειδών διατροφής είναι κάτι που ποικίλλει από χώρα σε χώρα, καθώς άλλες το απαιτούν και άλλες όχι. Το πιθανότερο είναι οι ετικέτες των ειδών διατροφής να μην περιλαμβάνουν συνήθως τις αδιάλυτες φυτικές ίνες και να αναγράφουν τις φυτικές ίνες ως ένα υποσύνολο του συνολικού αριθμού υδατανθράκων.

Οταν οι φυτικές ίνες αναφέρονται ως μέρος της συνολικής περιεκτικότητας των υδατανθράκων, υπολογίζονται σε 4 θερμίδες ανά γραμμάριο, ακριβώς όπως όλοι οι άλλοι υδατάνθρακες. Ο λόγος που υπολογίζονται οι θερμίδες των φυτικών ινών είναι πως όταν γίνεται επεξεργασία φυτικών ινών, τα βακτήρια στο παχύ έντερο ζυμώνουν την φυτική ίνα που παράγει χημικές ουσίες οι οποίες απορροφώνται από το σώμα. Ετσι, έμμεσα, οι φυτικές ίνες συμβάλλουν στη θερμιδική πρόσληψη.

Ορισμένοι διαιτολόγοι ισχυρίζονται πως, δεδομένου ότι το σώμα δεν καίει ίνες, οι θερμίδες των φυτικών ινών μπορούν να αφαιρεθούν. Πάρτε για παράδειγμα ένα πρωινό με δημητριακά που έχει 130 θερμίδες και 9 γραμμάρια φυτικών ινών ανά μερίδα. Εάν ένας μετρητής θερμίδων αφαιρέσει τις θερμίδες των φυτικών ινών, τότε το συγκεκριμένο γεύμα έχει 94 θερμίδες αντί για 130 θερμίδες. Αυτό συμβαίνει επειδή για κάθε γραμμάριο φυτικών ινών υπολογίζονται 4 θερμίδες (4Χ9=36 θερμίδες που αφαιρούνται από τις 130).

Σε γενικές γραμμές οι διαιτολόγοι -με βάση και τις διεθνείς διαιτητικές οδηγίες- συνιστούν μεταξύ 25 έως 35 γραμμάρια φυτικών ινών σε καθημερινή βάση, αλλά η κατάλληλη ποσότητα μπορεί να ποικίλλει μεταξύ των ανθρώπων με βάση το βάρος, τα επίπεδα δραστηριότητας και άλλους παράγοντες υγείας. Υποστηρίζουν, μάλιστα, πως οι άνθρωποι που μετρούν τις θερμίδες τους, προκειμένου να χάσουν βάρος, θα πρέπει να τρώνε ένα καλό ποσό φυτικών ινών.

Ο καλύτερος τρόπος για να πάρουν μέσω της τροφής φυτικές ίνες οι άνθρωποι είναι να καταναλώσουν φρέσκα φρούτα, λαχανικά, όσπρια και δημητριακά ολικής αλέσεως. Τα οφέλη υπερβαίνουν κατά πολύ το αίσθημα του κορεσμού που νοιώθει κάποιος τρώγοντας τις συγκεκριμένες τροφές. Κι αυτό γιατί οι φυτικές ίνες βοηθούν επίσης στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας, των αιμορροΐδων και της εκκολπωμάτωσης , ενώ συμβάλλουν και στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »