MENU
grapes-peaches

Bόριο: Ο «ασίστμαν» των θρεπτικών συστατικών

31 Ιουλίου 2015 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

Το βόριο είναι ένα ιχνοστοιχείο που προωθεί την απορρόφηση ασβεστίου στο σώμα. Αυξάνει, επίσης, τα επίπεδα στο σώμα των άλλων σημαντικών θρεπτικών συστατικών, όπως βιταμίνη C, ασβέστιο, χαλκός και μαγνήσιο.

Το βόριο είναι εξαιρετικά σημαντικό ως μικροθρεπτικό συστατικό, καθώς συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα των άλλων ζωτικών μικροθρεπτικών συστατικών. Επιπρόσθετα, η ανεπάρκεια βορίου μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη οστεοαρθρίτιδας και καρκίνου του προστάτη. Κατά συνέπεια, τα άτομα με διατροφή χαμηλή σε βόριο έχουν υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν τέτοιες συνθήκες.

Το βόριο πιστεύεται ότι αυξάνει τα επίπεδα των οιστρογόνων και της τεστοστερόνης στο σώμα κι αυτό έχει οδηγήσει στην υπόθεση ότι το βόριο μπορεί να ενισχύσει τη μυϊκή μάζα και έτσι να χρησιμοποιηθεί για χτίσιμο των μυών, όπως και για τη θεραπεία των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης (αυξάνοντας τα επίπεδα των οιστρογόνων). Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν μελέτες που να έχουν τεκμηριώσει επιστημονικά αυτή την πεποίθηση.

Μέρος του προβλήματος σχετικά με τις ιδιότητες του βορίου είναι το γεγονός ότι η μελέτη του ξεκίνησε από τους ερευνητές μόλις το 1980 με αποτέλεσμα οι μακροπρόθεσμες μελέτες που το αφορούν να έχουν αποδώσει μετά βίας τα προκαταρκτικά μόνο στοιχεία.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί πως ορισμένες μελέτες συνδέουν τα συμπληρώματα βορίου με ενισχυμένο συντονισμό, συγκέντρωση και βελτίωση τόσο της βραχυπρόθεσμης, όσο και της μακροπρόθεσμης μνήμης.

Το βόριο έχει παραδοσιακά χρησιμοποιηθεί κατά του καρκίνου, της υψηλής χοληστερόλης, της λευχαιμίας, της ρευματοειδούς αρθρίτιδας, καθώς και για την ανεπάρκεια της βιταμίνης D.

Σύμφωνα, επίσης, πάντα με τη θεωρία, τα συμπληρώματα βορίου μπορεί να παίζουν ρόλο στην αντιγήρανση και τη μακροζωία, δηλαδή μπορεί να είναι χρήσιμο για την παροχή βοήθειας στα άτομα που θέλουν να αυξήσουν το προσδόκιμο ζωής τους.

Οι περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν 2-4 χιλιοστόγραμμα βορίου κάθε μέρα από την τροφή τους. Καλές διατροφικές πηγές βορίου είναι οι ξηροί καρποί, τα φασόλια, τα μήλα, τα αχλάδια, τα ροδάκινα, τα σταφύλια, τα δαμάσκηνα, το κρασί και οι σταφίδες.

Δεν υπάρχει συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα βορίου μέχρι στιγμής, αλλά πολλοί διατροφολόγοι προτείνουν τα 3mg την ημέρα. Δεν είναι σίγουρο ότι αυτή είναι όντως η συνιστώμενη ποσότητα, καλό είναι ωστόσο να παραμένει κάτω από τα 10mg καθημερινά, επειδή σε υψηλότερα επίπεδα, το βόριο παρουσιάζει μια αύξηση στα συμπτώματα τοξικότητας, παρόλο που αυτή είναι σπάνια γιατί πρόκειται για ένα μέταλλο που δεν αποθηκεύεται στο σώμα.

Η τοξικότητα του βορίου μπορεί να προκαλέσει απώλεια μαλλιών, δερματικά εξανθήματα, ναυτία, εμετό, διάρροια, κοιλόπονο και πονοκέφαλο. Εχουν επίσης αναφερθεί, σπάνιες περιπτώσεις υψηλής αρτηριακής πίεσης, ευερεθιστότητα, αδυναμία, λήθαργος, κατάθλιψη, πυρετός, υπερθερμία, τρόμος και παροξυσμός.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »