MENU
vitaminK

Βιταμίνη Κ: Προστατεύει από αιμορραγίες και κατάγματα

22 Νοεμβρίου 2013 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

Η βιταμίνη Κ είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη που απαιτείται για τον σχηματισμό παραγόντων πήξεως του αίματος, όπως η προθρομβίνη, που εμποδίζουν την ανεξέλεγκτη αιμορραγία.

Βοηθά επίσης στην ενίσχυση των οστών του σώματος και των τριχοειδών αγγείων.

Η βιταμίνη Κ υπάρχει σε τρεις μορφές: φυλλοκινόνη, μενακινόνη και μεναδιόνη. Η φυλλοκινόνη ή K1, βρίσκεται στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, και βοηθά τα οστά να απορροφούν και να αποθηκεύουν το ασβέστιο. Μία πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι αυξημένες ποσότητες της βιταμίνης Κ στη διατροφή θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο κατάγματος του ισχίου. Με την πάροδο του χρόνου, η έλλειψη της βιταμίνης Κ μπορεί να οδηγήσει σε οστεοπόρωση. Η μενακινόνη ή Κ2, παράγεται στο σώμα από φυσικά εντερικά βακτήρια. Οι άνθρωποι που λαμβάνουν τακτικά αντιβιοτικά ή έχουν μια πάθηση που ανατρέπει την ισορροπία των βακτηρίων στο έντερο είναι σε κίνδυνο ανάπτυξης ανεπάρκειας της βιταμίνης Κ. Η μεναδιόνη ή βιταμίνη Κ3, είναι μια τεχνητή μορφή της βιταμίνης Κ, η οποία είναι υδατοδιαλυτή και απορροφάται πιο εύκολα από τους ανθρώπους που έχουν προβλήματα με την απορρόφηση του λίπους.

Η βιταμίνη Κ μελετάται για την αποτελεσματικότητά της ως θεραπεία του καρκίνου. Οι αρχικές εργαστηριακές μελέτες έδειξαν ότι η βιταμίνη Κ μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματική με κάποια συνταγογραφούμενα φάρμακα στην επιβράδυνση της ανάπτυξης των καρκινικών όγκων. Η βιταμίνη Κ επίσης μελετάται για το αν αυξάνει την αποτελεσματικότητα των βασικών αντικαρκινικών φαρμάκων.

Η Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη (ΣΗΠ) για τη βιταμίνη Κ υπολογίζεται περίπου σε ένα μικρογραμμάριο ανά 0,90 κιλά. Η ΣΗΠ για τον μέσο άνδρα είναι περίπου 80 μικρογραμμάρια, και η ΣΗΠ για τη μέση γυναίκα είναι περίπου 65 μικρογραμμάρια. Τα πράσινα λαχανικά, όπως το κατσαρό λάχανο, το σπανάκι, το μπρόκολο, το μαρούλι και το λάχανο είναι καλές επιλογές. Το κουνουπίδι, η σόγια και οι φράουλες έχουν επίσης υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Κ. Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα πρωτεΐνης, όπως τα κρέατα και τα αυγά, έχουν κάποια ποσότητα βιταμίνης Κ, αλλά τα λαχανικά είναι πολύ ανώτερες πηγές αυτού του θρεπτικού συστατικού. Η βιταμίνη Κ βρίσκεται επίσης στο πράσινο τσάι. Αυτό είναι το μόνο είδος τσαγιού που περιέχει βιταμίνη Κ. Μπορείτε, επίσης, να βελτιώσετε την απορρόφηση της βιταμίνης Κ από το σώμα σας με την κατανάλωση γιαουρτιού, το οποίο υποστηρίζει τα βακτήρια στο έντερό σας.

Η ανεπάρκεια βιταμίνης Κ είναι σπάνια. Οι περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν αρκετή από τα τρόφιμα και από τα δικά τους εντερικά βακτήρια. Μια αξιοσημείωτη ένδειξη της ανεπάρκειας της βιταμίνης Κ είναι η ανώμαλη αιμορραγία και οι μώλωπες, ως αποτέλεσμα μικροτραυματισμών. Οι ρινορραγίες, το αίμα στα ούρα σας, και η εντερική αιμορραγία είναι επίσης συμπτώματα της ανεπάρκειας της βιταμίνης Κ. Αν υποψιάζεστε έλλειψη βιταμίνης Κ, θα πρέπει να δείτε το γιατρό σας αμέσως. Αν δεν το ελέγξετε, η έλλειψη βιταμίνης Κ μπορεί να οδηγήσει σε αιμορραγία.

Μερικοί άνθρωποι έχουν υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν ανεπάρκεια βιταμίνης K. Τα νεογνά δεν έχουν τρόπο εφοδιασμού της βιταμίνης Κ στο σύστημά τους, και έτσι συνήθως τους δίνεται μία ένεση βιταμίνης Κ κατά τη γέννηση, για να αποφευχθεί η αιμορραγία. Οι άνθρωποι που δεν τρώνε αρκετά πράσινα λαχανικά, λαμβάνουν τακτικά από στόματος αντιβιοτικά ή φάρμακα μείωσης της χοληστερόλης ή έχουν μια ιατρική κατάσταση που διαταράσσει την ισορροπία των βακτηρίων στο έντερο ή παρεμποδίζει την απορρόφηση του λίπους, όπως νόσος του Crohn, κολίτιδα, ή ηπατική νόσος, θα πρέπει να ρωτήσουν το γιατρό τους σχετικά με τα συμπληρώματα.

Τα περισσότερα συμπληρώματα πολυβιταμινών δεν περιέχουν βιταμίνη Κ. Τα συμπληρώματα βιταμίνης Κ είναι διαθέσιμα σε κάψουλες των 100 μικρογραμμαρίων. Η λήψη πάνω από 100 μικρογραμμαρίων βιταμίνης Κ κάθε ημέρα θα μπορούσε να προκαλέσει ηπατική βλάβη, και τα άτομα που παίρνουν αντιπηκτικά φάρμακα πρέπει να αποφεύγουν αυτό το συμπλήρωμα εντελώς, καθώς μειώνει την αποτελεσματικότητα του φαρμάκου.

Μερικοί άνθρωποι έχουν αναφερθεί ότι έχουν αλλεργικές αντιδράσεις σε υψηλές δόσεις της βιταμίνης Κ και οι έγκυες ή οι θηλάζουσες γυναίκες δεν πρέπει να λαμβάνουν συμπληρώματα βιταμίνης K. Τα βρέφη που λαμβάνουν μια υπερβολική δόση της εν λόγω βιταμίνης μπορεί να υποστούν βλάβη στον εγκέφαλο.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »