MENU
mother-child

Tο άγχος της μητέρας επηρεάζει και το μωρό

24 Ιουνίου 2014 • Γυναίκα, Παιδί - Εφηβος, Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Λένε συνήθως πως σε ένα σπίτι, αν δεν είναι ευτυχισμένη η μαμά, δεν είναι κανείς ευτυχισμένος. Και μπορεί τελικά αυτό να μην απέχει πολύ από την πραγματικότητα, αφού τα μωρά αντικατοπτρίζουν τα συναισθήματα των γονιών τους.

Τα μωρά είναι σαν σφουγγάρια για έναν λόγο: Μπορούν να μάθουν νέα πράγματα με ταχύ ρυθμό. Οχι μόνο απορροφούν γρήγορα τις πληροφορίες από το γύρω κόσμο, αλλά μπορούν επίσης να απορροφούν και τα συναισθήματα των άλλων.

«Από τη γέννησή τους ακόμα τα βρέφη απορροφούν τα συναισθήματα των άλλων και να αντιλαμβάνονται τις αντιδράσεις σε μια δεδομένη κατάσταση», λέει η δρ Jennifer Ε. Lansford, καθηγήτρια Ερευνας στο Ινστιτούτο Κοινωνικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Duke.

Πρόσφατη μελέτη, μάλιστα, επιβεβαίωσε πως το στρες έχει εξαπλωθεί από το γονιό στο παιδί. Τα μωρά κρατήθηκαν μακριά από τις μητέρες για ένα μικρό χρονικό διάστημα, που εκείνες εκτελούσαν μια αγχωτική εργασία. Οταν επανενώθηκαν, τα μωρά έδειξαν έντονα σημάδια στρες. Οταν πρόκειται για τα συναισθήματα των γονιών τους, τα μωρά συντονίζονται άμεσα, συμπέραναν οι ερευνητές.

Οι τρεις κατηγορίες του άγχους

Αν ανησυχείτε μήπως μεταδώσετε στο μωρό σας το δικό σας άγχος, υπάρχει μια ακτίνα αισιοδοξίας. Δεν είναι το άγχος πάντα επιβλαβές. Το αμερικανικό Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων χωρίζει το άγχος σε τρεις κατηγορίες:

Θετικό στρες: Πράγματα που προκαλούν χαμηλό επίπεδο άγχους, όπως όταν συναντά κανείς ανθρώπους για πρώτη φορά ή όταν ο γιατρός πρόκειται να τρυπήσει το χέρι σας με μια βελόνα.

Ανεκτό στρες: Πιο έντονα, αλλά διαχειρίσιμα γεγονότα, όπως η απώλεια της εργασίας, ή ακόμα και ο θάνατος ενός μέλους της οικογένειας που ήταν αναμενόμενος λόγω ηλικίας ή ασθένειας.

Τοξικό στρες: Εντονες εμπειρίες κακοποίησης ή παραμέλησης που συνεχίζονται για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η τελευταία κατηγορία είναι αυτή που πρέπει να μας κάνει να ανησυχούμε. Η μακροχρόνια έκθεση στο τοξικό άγχος της μαμάς μπορεί να επηρεάσει πολύ το μωρό.

Ο καθένας μας έχει άγχος σε κάποιο βαθμό. Οταν όμως πρόκειται για την συναισθηματική ανάπτυξη του μωρού θα πρέπει να είμαστε περισσότερο ευαισθητοποιημένοι. Το λίγο άγχος μας δίνει κίνητρο και σκοπό. Και η υγιής αντίδρασή μας στο άγχος θα «αντιγραφεί» θετικά από το μωρό. Το αντίθετο θα συμβεί με το πολύ άγχος.

Το πολύ άγχος, άλλωστε, ακόμα κι αν το μωρό δεν είχε την ικανότητα να αφομοιώνει τα συναισθήματα, θα έπαιζε έτσι κι αλλιώς το ρόλο του στον τρόπο που ο γονιός φροντίζει το παιδί του. Το στρες επηρεάζει την ευημερία των γονιών και εκείνοι που έχουν άγχος είναι λιγότερο δεκτικοί στα συναισθήματα των μωρών τους και λιγότερο ευαίσθητοι στη φροντίδα τους, γιατί ακόμα κι αυτή τους αγχώνει παραπάνω.

Συμβουλές για να αποκτήσετε τον έλεγχο του στρες

Πώς θα μπορούσατε να διαχειριστείτε το συγκεκριμένο ζήτημα; Διαβάστε παρακάτω τι πρέπει να κάνετε:

Εντοπίστε το πρόβλημα. Η πηγή του αρνητικού άγχους σας μπορεί να είναι σαφής. Να οφείλεται σε οικονομικά προβλήματα ή σε προβλήματα στη δουλειά. Μπορεί, όμως, να μην είναι προφανής. Γι’ αυτό προσπαθήστε να καταλάβετε τι προκαλεί το άγχος, αφού μόνο έτσι θα μπορέσετε να κάνετε κάποια βήματα για να το απερνεργοποιήσετε.

Εστιάστε σε σας τους ίδιους. Για να φροντίσετε το μωρό σας, θα πρέπει πρώτα να φροντίζετε τον εαυτό σας. Να τρώτε καλά, να κοιμάστε όσο το δυνατόν καλύτερα, να πίνετε άφθονο νερό και να γυμνάζεστε.

Ζητήστε βοήθεια. Εάν νοιώθετε πολύ αγχωμένοι, θα πρέπει να στραφείτε για υποστήριξη σε κάποιον που εμπιστεύεστε. Μπορείτε ακόμα να απευθυνθείτε σε έναν επαγγελματία υγείας, όπως έναν ψυχολόγο, για να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε το «φορτίο» σας με υγιή τρόπο.

Πώς να ηρεμήσετε ένα αγχωμένο μωρό

Πώς μοιάζει ένα στρεσαρισμένο μωρό; Μερικοί πιστεύουν ότι απλά θα κλαίει όλη την ώρα, αλλά δεν είναι απαραίτητο να συμβαίνει αυτό.

Αλλοι τρόποι εκτός από το κλάμα που δείχνουν ότι τα μωρά είναι στρεσαρισμένα, είναι:

* Αποφυγή της επαφής με τα μάτια

* Παίξιμο των δακτύλων

* Φτέρνισμα

* Χασμουρητό

* Εκφραση ανησυχίας

Αν το βρέφος παρουσιάζει κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα, δείτε πώς μπορείτε να το χαλαρώσετε:

* Βάλτε απαλά το χέρι σας στο κεφάλι ή στα πόδια του

* Ενώστε τα χεράκια του

* Ενθαρρύνετε το πιπίλισμα μιας πιπίλας ή του αντίχειρα

* Τυλίξτε το με μια κουβερτούλα

* Κρατήστε το ή κουνήστε το απαλά με έναν καθησυχαστικό ήχο

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »