MENU
stress-eating1

Tο άγχος δεν προσθέτει απλά θερμίδες: Αλλάζει το μεταβολισμό

3 Αυγούστου 2014 • Διατροφή

Δεν είναι μυστικό ότι το άγχος επηρεάζει τις ποσότητες φαγητού που τρώτε και επομένως το βάρος σας. Οταν οι άνθρωποι είναι στρεσαρισμένοι έχουν την τάση να τρώνε πρόχειρο φαγητό υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά.

Επομένως, μη θεωρείτε πως το να φάτε ένα χάμπουργκερ, μία πίτσα ή ένα παγωτό είναι μονωμένα περιστατικά.

Οταν οι άνθρωποι αγχώνονται και νοιώθουν πεσμένοι, τότε επιθυμούν παχυντικά φαγητά. Η επιθυμία τους αυτή έχει τρεις πτυχές: Θέλουν μια παρήγορη «μεστή» γεύση, μια μικρή απόλαυση και την απελευθέρωσή τους από την τρέχουσα κατάσταση, ώστε να αισθανθούν καλά (κάτι που σημαίνει λιγότερο άγχος).

Ομως, η σύνδεση ανάμεσα σ’ αυτό που ποθείτε και σ’ αυτό που τρώτε δεν είναι μια σύνδεση χωρίς βάση. Τρώτε πρόχειρο φαγητό μόνο και μόνο επειδή έχει ωραία γεύση. Αυτού του είδους οι τροφές παράγουν, επίσης, χημικές και ορμονικές επιδράσεις. Η ζάχαρη απελευθερώνει σεροτονίνη, μια χημική ουσία που είναι υπεύθυνη για την καλή διάθεση, ενώ οι υδατάνθρακες απελευθερώνουν ορμόνες που καταπολεμούν την κορτιζόλη, που είναι γνωστή ως ορμόνη του στρες.

Ομως, σε γενικές γραμμές, το φαγητό δεν είναι ένας καλός τρόπος για να καταπολεμήσει κανείς το στρες, ενώ επιπρόσθετα έχει και μακροπρόθεσμες αρνητικές συνέπειες στο βάρος και την υγεία.

Μια ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Οχάιο, ασχολήθηκε πρόσφατα με το πώς το άγχος επηρεάζει την πέψη και κατέληξε σε μια σειρά από πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Οι ερευνητές ρώτησαν 53 γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας τα 58 χρόνια, αν κάτι τις είχε στρεσάρει την προηγούμενη ημέρα. Μετά από την ερώτηση κάθε γυναίκα έφαγε ένα γεύμα με αυγά, λουκάνικο γαλοπούλας, μπισκότα και ζωμό που αντιστοιχούσαν σε 930 θερμίδες και 60 γραμμάρια λίπους (περίπου το αντίστοιχο ενός σύνθετου γεύματος fast food).

Πριν και μετά το γεύμα ελήφθησαν μεταβολικά ποσοστά και δείγματα αίματος. Οι γυναίκες που αναφέρθηκαν σε στρεσογόνους παράγοντες που τις επηρέασαν την προηγούμενη ημέρα (πίεση από τον εργοδότη ή τον σύζυγο, ή αγχώδεις συνθήκες εργασίας) έκαψαν 140 θερμίδες λιγότερες επτά ώρες μετά το γεύμα, σε σύγκριση με τις γυναίκες που ανέφεραν πως δεν υπήρξε κάτι που να τις άγχωσε την προηγούμενη ημέρα. Μπορεί να φαίνεται λίγο, αλλά αν το δει κανείς αθροιστικά είναι πολύ. Εάν είστε επιρρεπείς στο στρες, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, το φαγητό θα μπορούσε να σας οδηγήσει σε τουλάχιστον πέντε με έξι επιπλέον κιλά κάθε χρόνο.

Αλλάζει ο μεταβολισμός

Ωστόσο, το πιο ενδιαφέρον τμήμα της συγκεκριμένης μελέτης είναι το γεγονός πως το άγχος στην πραγματικότητα αλλάζει τον μεταβολισμό και τον τρόπο που μπορείτε να κάψετε θερμίδες. Οι γυναίκες που ανέφεραν στρεσογόνες καταστάσεις, έκαψαν επίσης λιγότερο λίπος, εκτός από θερμίδες, ενώ παρουσίασαν αυξημένα επίπεδα ινσουλίνης στο αίμα τους. Η ινσουλίνη σχετίζεται με την απορρόφηση της ζάχαρης και είναι… σπουδαία στο να αποθηκεύει θερμίδες ως λίπος αντί να χρησιμοποιούνται ως καύσιμα για το σώμα.

Βεβαίως, η συγκεκριμένη μελέτη είχε μικρό δείγμα και δεν ήταν σαφές αν τα ευρήματά της θα μπορούσαν να ισχύουν εξίσου για τους άνδρες, δεδομένου ότι εκείνοι τείνουν να έχουν περισσότερη μυϊκή μάζα από τις γυναίκες, γεγονός που αυξάνει το μεταβολισμό.

Ωστόσο, δεν παύει να είναι ενδεικτική για το γεγονός ότι το άγχος επηρεάζει το φαγητό. Αν είστε από εκείνους τους ανθρώπους που μόλις αγχώνονται το ρίχνουν στο φαγητό αυτή η συνήθεια θα μπορούσε να σάς κοστίσει την υγεία σας, πέρα από την αύξηση της περιμέτρου της μέσης σας, καθώς συνεπάγεται τον κίνδυνο όλων των ασθενειών που έρχονται μαζί με την αύξηση του σωματικού βάρους.

Ετσι, την επόμενη φορά που θα αγχωθείτε, αντί να αρπάξετε το πρώτο ανθυγιεινό σνακ που θα βρεθεί στο δρόμο σας, προσπαθήστε να σκεφτείτε και να κάνετε πιο υγιεινές επιλογές που θα σάς τονώσουν χωρίς να σάς προσθέσουν θερμίδες και βάρος.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »