MENU
human brain with arts that embraces a word "stress", 3d illustration

Τι σημαίνει το άγχος για την υγεία μας

20 Νοεμβρίου 2013 • Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Το άγχος υπάρχει τόσο στο μυαλό όσο και στο σώμα μας. Είναι ο τρόπος με τον οποίο ο οργανισμός ανταποκρίνεται στις καθημερινές πιέσεις που συμβαίνουν καθώς προχωράμε στη ζωή μας.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το άγχος δεν αναπαράγεται πάντα από τα αρνητικά γεγονότα και αλλαγές. Μπορεί να δημιουργηθεί και κατά τη διάρκεια ευτυχισμένων στιγμών στη ζωή μας, όπως είναι ο γάμος ή η γέννηση ενός παιδιού.

Ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, κι έτσι αυτό που στρεσάρει εμάς δεν είναι σίγουρο ότι θα προκαλέσει άγχος και σε κάποιον άλλο. Για παράδειγμα, μερικοί  άνθρωποι απολαμβάνουν να μιλάνε μπροστά στο κοινό, όταν το ίδιο πράγμα κάποιοι άλλοι το θεωρούν τρομακτικό. Η εργασία είναι ένας κοινός στρεσογόνος παράγοντας για πολλούς ανθρώπους και οικογενειακά θέματα όπως ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου ή το διαζύγιο, επίσης.

Συνήθως το άγχος παρουσιάζεται νοητικά, συναισθηματικά ή και σωματικά και πάλι ο καθένας είναι διαφορετικός, έτσι ώστε μερικοί άνθρωποι όταν έχουν άγχος, παρουσιάζουν προβλήματα στο ύπνο και κατά συνέπεια είναι κουρασμένοι και οξύθυμοι την επόμενη ημέρα, ενώ άλλοι μπορεί να πέσουν σε κατάθλιψη και να παραμείνουν στο σπίτι τους για μεγάλες χρονικές περιόδους, αποφεύγοντας τις ευθύνες τους.

Επιπλέον, έχει αποδειχθεί επιστημονικά πως το άγχος επηρεάζει αρχικά το μυαλό, αλλά στη συνέχεια μπορεί να προκαλέσει σωματικά προβλήματα. Μερικοί άνθρωποι όταν έχουν να διαχειριστούν αγχωτικές καταστάσεις είναι κουρασμένοι ή έχουν συχνούς πονοκεφάλους. Κάποιοι μπορεί να είναι ακόμα πιο ευαίσθητοι στο κρύο και τη γρίπη. Και για πιο σοβαρές ασθένειες, όπως η καρκίνος, είναι γνωστό πως η μείωση του στρες έχει θετικό αντίκτυπο και αποτελέσματα, ενώ αυξάνει ακόμα και τη διάρκεια της ζωής του ασθενούς.

Το άγχος είναι ένα αναπόφευκτο μέρος της ζωής. Ακόμα κι αν έχετε ζήσει μια ικανοποιητική ζωή, θα κληθείτε κάποια στιγμή να αντιμετωπίσετε κάποια αλλαγή στη ζωή σας που θα σας υποχρεώσει να διαχειριστείτε μια στρεσογόνο κατάσταση, μικρή ή μεγάλη. Κατά συνέπεια ο στόχος της μείωσης του στρες δεν είναι να αποφύγετε τις αιτίες, γιατί αυτό είναι μάλλον αδύνατον, αλλά να το σταματήσετε στο ξεκίνημά του ή αν αυτό είναι δύσκολο τουλάχιστον να καταφέρετε να το διαχειριστείτε με τον καλύτερο τρόπο.

Eντοπίστε την πηγή του άγχους

Θα πρέπει κατ’ αρχήν να εντοπίσουμε τι είναι αυτό μας δημιουργεί άγχος. Οπως επισημάναμε αυτό είναι διαφορετικό για τον καθένα. Κάντε μια λίστα με τις στιγμές της ζωής σας που θυμάστε να βρεθήκατε σε μια κατάσταση υπερβολικού άγχους. Αν είναι δυνατόν, αποφύγετε κάποιες απ’ αυτές που πραγματικά δεν έχουν σημασία. Για παράδειγμα, αν το άγχος σας προέρχεται από το γεγονός ότι έχετε φορτωθεί πάρα πολλές ευθύνες, είπε «όχι» σε κάποιες από τις μικρότερες απ’ αυτές.

Αν δεν μπορείτε να αποφύγετε τα πράγματα που σας προκαλούν στρες (όπως για παράδειγμα αλλαγές όπως ένας γάμος ή η άφιξη ενός μωρού που μπορεί να είναι αγχωτικές καταστάσεις, αλλά είναι χαρούμενες) τότε είναι η ώρα να ψάξετε για πράγματα που ανακουφίζουν από το άγχος και γνωρίζετε ότι λειτουργούν για εσάς. Μερικές από τις καλύτερες μορφές ανακούφισης από το στρες είναι η σωματική άσκηση, ο διαλογισμός, οι βαθιές αναπνοές και η φροντίδα του εαυτού σας. Η σωματική άσκηση δίνει στροφές στον μεταβολισμό σας και επαναφορτίζει τις χημικές ουσίες στον εγκέφαλο που προωθούν την ευτυχία.

Ο διαλογισμός και οι βαθιές αναπνοές αυξάνουν την ενσυναίσθηση και συμβάλλουν στην προώθηση της ηρεμίας στη ζωή σας, ενώ η αυτοφροντίδα όπως για παράδειγμα ένα μασάζ ή ένα ζεστό αφρόλουτρο όταν έχετε στρες μπορεί να σας βοηθήσει να αποβάλλετε την αρνητικότητα.

Είναι σημαντικό να θυμάστε πως το άγχος είναι ένα μέρος της ζωής και μπορεί όντως να έχει αρνητικές συνέπειες για την υγεία του νου και το σώμα αν δεν το ελέγξετε. Τα καλά νέα είναι πως με την προσπάθεια μπορεί να αντιμετωπιστεί. Είναι χρήσιμο να μάθετε ποιοι είναι οι στρεσογόνοι παράγοντες που σας επηρεάζουν περισσότερο και στη συνέχεια να αναζητήσετε τρόπους για να τους διορθώσετε με τον τρόπο που λειτουργεί καλύτερα για εσάς.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »