MENU
food-pyramid

Τι σημαίνει ισορροπημένη διατροφή;

6 Ιουνίου 2017 • Διατροφή

Λίπη, υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες, μέταλλα και νερό. Ολα είναι απαραίτητα όταν πρόκειται για τη διατροφή και την υγεία σας. Πρέπει, ωστόσο, να υπάρξει μια ισορροπία μεταξύ τους.

Οσο καλύτερη είναι η ισορροπία, τόσο πιο υγιεινή είναι η διατροφή. Η ποικιλία, η μετριοπάθεια και η επάρκεια, επίσης πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν κατά την εφαρμογή μιας ισορροπημένης διατροφής.

Ποια είναι η έννοια της ισορροπημένης διατροφής

Οι κατευθυντήριες γραμμές της περιβόητης «διατροφικής πυραμίδας», περιλαμβάνουν τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν οι μεγάλες ομάδες τροφίμων, τις οποίες πρέπει κάποιος να καταναλώσει για να ζήσει μια υγιή ζωή. Είναι για το λόγο αυτό που πρέπει να είναι κανείς δύσπιστος όταν του συστήνουν μια δίαιτα που αγνοεί οποιαδήποτε από αυτές τις μεγάλες ομάδες.

Οι άνθρωποι ακολουθούν μια σειρά από δίαιτες της μόδας και συχνά σπεύδουν να παραλείπουν τα δημητριακά με κίνδυνο να ξεχνούν ότι είναι πλούσια σε υδατάνθρακες, φυτικές ίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, καθώς και μέταλλα, όπως το σελήνιο και το μαγνήσιο.

Το νερό, το κάλιο, οι βιταμίνες Α, C και Ε, λαμβάνονται καλύτερα μέσω της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών.

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα παρέχουν έναν πλούτο από ασβέστιο, πρωτεΐνες, βιταμίνη D, φώσφορο και κάλιο, όμως αυτά καθ’ αυτά έχουν πρόβλημα ένταξης σε κάποιες δίαιτες, καθώς αρκετά είναι υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά.

Από την άλλη πλευρά, όποιες κι αν είναι οι ηθικές πεποιθήσεις κάποιου σχετικά με την κατανάλωση του κρέατος, δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί πως είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες, σίδηρο και ψευδάργυρο. Το θέμα είναι υπάρχει η βέλτιστη ισορροπία ανάμεσα σ’ αυτό που χρειάζεται κανείς για να επιβιώσει και σ’ αυτό που επιθυμεί.

Συμβουλές αγορών

Ενας έξυπνος καταναλωτής αναγνωρίζει ότι το εσωτερικό του μέσου σούπερ μάρκετ είναι γεμάτο με πιθανές παγίδες. Τα πιο υγιεινά τρόφιμα είναι αυτά που βρίσκονται περιφερειακά. Ο φούρνος είναι το «σπίτι» για το ψωμί ολικής αλέσεως, ενώ το αποβουτυρωμένο γάλα, το τυρί cottage και το γιαούρτι, μαζί με τα ψάρια και τα πουλερικά βρίσκονται στις άκρες. Γενικά θα πρέπει να γνωρίζετε πως το μεγαλύτερο μέρος των αγορών σας θα πρέπει να γίνεται στις άκρες. Οταν είστε αναγκασμένοι να ψωνίσετε στο κέντρο του σούπερ μάρκετ, θα πρέπει να σιγουρευτείτε ότι έχετε μια λίστα με αυτά που χρειάζεστε, προκειμένου να αποφύγετε παρορμητικές αγορές από τρόφιμα φτωχά σε θρεπτικά συστατικά, ως επί το πλείστον επεξεργασμένα. Σίγουρα θα πρέπει να πάρετε τον καφέ, τα ζυμαρικά, τα προϊόντα καθαρισμού, αλλά επειδή στο σούπερ μάρκετ τίποτα δεν τοποθετείται τυχαία θα πρέπει να είστε δύσπιστοι όσον αφορά τις τοποθετήσεις προϊόντων που «ζητιανεύουν» μια θέση στο καλάθι των αγορών σας χωρίς να προσφέρουν ως αντάλλαγμα αυτό που πραγματικά χρειάζεστε. Αλλωστε, σε αντίθεση με την δημοφιλή πεποίθηση ότι η υγιεινή διατροφή είναι ακριβή, στην πραγματικότητα αυτή συνιστά μια ευλογία συν τοις άλλοις και για το πορτοφόλι σας και τον προϋπολογισμό που κάνετε για το φαγητό.

Η ισορροπία στο πιάτο σας

Η διαίρεση στο πιάτο σας είναι ο ορισμός της ισορροπίας, όταν πρόκειται για τη διατροφή. Είναι αρκετά σαφές όταν μιλάμε για ισορροπημένη διατροφή ότι πρέπει να οριοθετήσετε αόρατα το πιάτο σας στα τρία. Πάρτε για παράδειγμα το πρωινό. Πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία φρούτων ή λαχανικών, το άλλο τρίτο πρέπει να είναι άπαχη πρωτεΐνη και το υπόλοιπο δημητριακά ολικής αλέσεως. Ολοκληρώστε με ένα ποτήρι γάλα ή χυμό ή και τα δύο. Οι παραλλαγές είναι ατελείωτες, αλλά το κλειδί είναι η ισορροπία.

Η υγιεινή διατροφή και οι παράγοντές της

Το πιο σημαντικό μέρος της διατροφής μπορεί να συνοψιστεί μόνο σε μία λέξη: Ισορροπία. Το σώμα δεν είναι διαφορετικό απ’ ό,τι ένα αυτοκίνητο. Πέρα από τις σημαντικές διαφορές, το θέμα είναι ότι το να αλλάξετε λάδια και να αγνοήσετε τα υγρά των φρένων είναι μια κακή ιδέα. Η περίσσεια κάποιων συστατικών και η έλλειψη κάποιων άλλων θα δημιουργήσει ασθένειες και χρόνιες παθήσεις. Η κατανόηση της ισορροπίας είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της συνολικής υγείας.

Η ισορροπία των θερμίδων

Αυτό είναι αρκετά απλό. Για να χάσετε βάρος θα πρέπει να κάψετε περισσότερες θερμίδες απ’ όσες καταναλώνετε. Ενώ είναι πολύ απλό να πάψετε να τρώτε τόσο πολύ, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι θερμίδες παρέχουν ενέργεια και το γεγονός αυτό δεν μπορεί να αγνοηθεί. Επιπλέον, το λίπος είναι συνήθως το υποπροϊόν των επιπλέον θερμίδων που δεν καταναλώθηκαν.

Πρωτεΐνες

Η μυϊκή μάζα είναι χτισμένη από πρωτεΐνες και είναι η μυϊκή μάζα που ενισχύει και τονώνει το σώμα σας για την αποτελεσματική εξάλειψη των επιπλέον θερμίδων. Πολύ απλά, χρειάζεστε την πρωτεΐνη, επειδή αποτελεί το κύριο συστατικό των ανθρώπινων κυττάρων, αλλά φροντίστε να περιορίσετε τις πρωτεΐνες σας σε ελαφρύτερες ποικιλίες, όπως τα ψάρια, τα πουλερικά (χωρίς πέτσα) και τα ξερά φασόλια. Επίσης, να θυμάστε ότι ενώ οι ξηροί καρποί και σπόροι παρέχουν πρωτεΐνες φέρνουν επίσης ένα δυσανάλογο ποσό θερμίδων στο τραπέζι.

Τα οφέλη των σύνθετων υδατανθράκων

Το σώμα χρειάζεται υδατάνθρακες για να λειτουργήσει σε αντίθεση με αυτό που πρεσβεύουν κάποιες δίαιτες της «μόδας». Οι υδατάνθρακες φέρνουν έναν πλούτο ενέργειας, είτε είναι απλοί, είτε είναι σύνθετοι. Οι απλοί υδατάνθρακες, όπως το ραφιναρισμένο αλεύρι και η ζάχαρη θα σας δώσουν ένα γρήγορο έναυσμα ενέργειας που καίγεται γρήγορα και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να στηρίξετε τη διατροφή σας πάνω τους. Αντίθετα, οι σύνθετοι υδατάνθρακες βρίσκονται στα φρούτα και τα λαχανικά, καθώς και στη βρώμη και τα δημητριακά ολικής αλέσεως που καίγονται πιο αργά και παρέχουν μια σταθερή προμήθεια ενέργειας, που είναι καλύτερη για το σώμα, ενώ προωθούν την πέψη και την μείωση της «κακής» (LDL) χοληστερόλης.

Τα καλά, κακά και… άσχημα λίπη

Τo σώμα δεν λειτουργεί χωρίς λίπος. Ωστόσο, είναι υψίστης σημασίας να παίρνετε καλά λιπαρά. Τα λίπη παράγουν ορμόνες που είναι απαραίτητες για τον οργανισμό, αλλά τα λίπη που βρίσκονται στο βούτυρο, τα παχιά κρέατα και τα τυριά είναι τα κορεσμένα λίπη που πρέπει να αποφεύγονται μαζί με τα τρανς λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα υδρογονωμένα έλαια. Κάθε ένα από τα παραπάνω είναι ένας πρωταρχικός παράγοντας παραγωγής «κακής» χοληστερόλης. Και η «κακή» χοληστερόλη σκοτώνει. Οι θερμίδες λίπους στη διατροφή σας θα πρέπει να παραμένουν κάτω από το 30% της ημερήσιας πρόσληψης των θερμίδων σας. Τα κορεσμένα λίπη θα πρέπει να διατηρούνται σε λιγότερο από το 7% και από τη στιγμή που η επιτρεπόμενη ποσότητα τρανς λιπαρών είναι μόλις το 1% της θερμιδικής πρόσληψής σας, ποιος ο λόγος να τα φάτε γενικότερα; Καλύτερα να τα εξαλείψετε από τη διατροφή σας όπως ακριβώς έχουν κάνει πολλά κράτη μέσω της νομοθεσίας τους. Τα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λίπη, όπως αυτά που βρίσκονται στο σολομό, τους σπόρους και τους ξηρούς καρπούς, είναι το καλύτερο στοίχημά σας.

Η σημασία των βιταμινών και των μετάλλων

Τα κύτταρα του αίματος και των οστών, είναι χτισμένα με μεταλλικά στοιχεία. Τα μέταλλα επίσης μπορούν να βοηθήσουν τα ένζυμα να υποστηρίξουν τη λειτουργία των νεύρων. Οι βιταμίνες είναι επίσης σημαντικές για την υγεία σας, καθώς μετατρέπουν την τροφή σε ενέργεια, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και είναι απαραίτητες για τη σωστή πήξη του αίματος. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να πάρετε τις βιταμίνες και τα μέταλλα από αυτόν που σας προσφέρει μια ισορροπημένη διατροφή.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »