MENU

Tι πρέπει να κάνω για να αποφύγω τη θερμοπληξία

26 Ιουνίου 2014 • Ρωτάτε - απαντάμε

Οι θάνατοι από θερμοπληξία το καλοκαίρι είναι ιδιαίτερα συχνοί, καθώς η θερμοκρασία αυξάνεται. Η φυσιολογική θερμοκρασία του σώματος είναι γύρω στους 36 βαθμούς Κελσίου με μικρές αποκλίσεις.

Στη θερμοπληξία το σώμα μπορεί να ξεπεράσει τους 40 βαθμούς Κελσίου, επομένως βρίσκεται πολύ πάνω από τα όριά του.

Σε αντίθεση με τη θερμική εξάντληση, μια ηπιότερη μορφή της θερμοπληξίας, κατά την οποία ο θερμορρυθμιστικός μηχανισμός του σώματος συνεχίζει να λειτουργεί, η θερμοπληξία κάνει το δέρμα κόκκινο και ζεστό, ο σφυγμός επιταχύνεται και γίνεται πιο δυνατός. Αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα η θερμοπληξία μπορεί να οδηγήσει σε θάνατο ή μόνιμη αναπηρία.

Συμπτώματα θερμοπληξίας

Τα συμπτώματα θερμοπληξίας περιλαμβάνουν την άνοδο της θερμοκρασίας του σώματος, την έλλειψη εφίδρωσης, πονοκεφάλους, ναυτία και εμετό. Νευρολογικά συμπτώματα όπως η σύγχυση και η απώλεια των αισθήσεων μπορούν επίσης να προκληθούν από την υπερβολική έκθεση στη θερμότητα.

Οι ηλικιωμένοι και τα μικρά παιδιά, τα άτομα με χρόνιες σοβαρές ασθένειες και οι παχύσαρκοι, έχουν υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν θερμοπληξία. Ατομα με προβλήματα στα νεφρά, το συκώτι και την καρδιά, ειδικότερα, θα πρέπει να έχουν επίγνωση της θερμότητας και του τι προκαλεί και πρέπει να μιλήσουν με τους γιατρούς τους για την έκθεσή τους στη θερμότητα.

Σημεία και συμπτώματα της θερμοπληξίας μπορεί να περιλαμβάνουν:

* Ταχυκαρδία

* Ταχεία και ρηχή αναπνοή

* Αυξημένη ή μειωμένη αρτηριακή πίεση

* Παύση της εφίδρωσης

* Ευερεθιστότητα, σύγχυση ή απώλεια των αισθήσεων

* Αίσθημα ζάλης ή λιποθυμία

* Πονοκέφαλος

* Ναυτία

* Λιποθυμία (μπορεί να είναι το πρώτο σημάδι σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας)

Θεραπεία της θερμοπληξίας

Αν πιστεύετε ότι κάποιος έχει πάθει θερμοπληξία, μετακινήστε τον σε ένα πιο δροσερό χώρο και καλέστε τις πρώτες βοήθειες. Μέχρι να έρθουν, χρησιμοποιήστε βρεγμένα πανιά ή κάντε του ένα δροσερό μπάνιο, που θα βοηθήσει να μειώσετε τη θερμοκρασία του σώματός του. Αλλιώς, ψεκάστε τον με δροσερό νερό, ή κάντε άμεσα αέρα πάνω στο πρόσωπό του με έναν ανεμιστήρα ή μια εφημερίδα. Αν είναι σε θέση να πιει, δώστε του δροσερό νερό (όχι κρύο).

Σε ιδιαίτερα σοβαρές περιπτώσεις, ο ασθενής θα πρέπει να εισαχθεί στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας όπου το ιατρικό προσωπικό θα παρακολουθεί προσεκτικά τη θερμοκρασία του σώματός του.

Πρόληψη της θερμοπληξίας

Για να προστατεύσετε τον εαυτό σας, προσπαθήστε να αποφύγετε την έντονη σωματική δραστηριότητα σε εξωτερικούς χώρους κατά τις θερμότερες ώρες της ημέρας που είναι από τις 10 π.μ. έως τις 6 μ.μ.

Οι άνθρωποι που πρέπει να εργάζονται έξω θα πρέπει να φροντίσουν να πίνουν άφθονο νερό, κάθε μισή ώρα ή να κάνουν διαλείμματα σε ένα δροσερό περιβάλλον, αν αυτό είναι δυνατόν. Θα βοηθήσει πολύ το να φοράνε ανοιχτόχρωμα ρούχα και ένα καπέλο με πλατύ γείσο.

Σε περιόδους μεγάλης ζέστης (αλλά και σε μικρότερης) δεν πρέπει να αφήνετε κανέναν άνθρωπο ή κατοικίδιο σε ένα κλειστό σταθμευμένο όχημα.

Μπορείτε να δείτε αν είστε αφυδατωμένοι κοιτάζοντας τα ούρα σας. Αν έχετε πιει επαρκή ποσότητα νερού τα ούρα σας θα είναι φωτεινά. Αν είναι πιο σκούρα κίτρινα ή πορτοκαλί σημαίνει ότι έχετε ανάγκη από περισσότερο νερό.

Βεβαιωθείτε ότι έχετε ελέγξει για τους ηλικιωμένους σας, ειδικά αν δεν έχουν κλιματισμό. Θα πρέπει να περνούν το χρόνο τους σε δροσερά μέρη όπως ένα εμπορικό κέντρο για να κάνουν διάλειμμα από τη ζέστη.

Πέντε συμβουλές για να επιβιώσετε σε συνθήκες μεγάλης ζέστης

Διαβάστε παρακάτω τι πρέπει να κάνετε για να τα βγάλετε πέρα όταν υπάρχουν υψηλές θερμοκρασίες και είστε υποχρεωμένοι να βρίσκεστε σε εξωτερικούς χώρους:

Η ενυδάτωση είναι το κλειδί. Η ενυδάτωση σε τακτά χρονικά διαστήματα είναι ζωτικής σημασίας. Δεν πρέπει να περιμένετε να διψάσετε για να πιείτε νερό.

Πίνετε δροσερό -όχι κρύο- νερό. Αυτή η διάκριση είναι που κάνει τη διαφορά. Το δροσερό νερό βοηθά πολύ περισσότερο τον εγκέφαλο και τον οργανισμό γενικότερα.

Ξεκινήστε νωρίς. Αν είναι στο χέρι σας, ξεκινήσετε τη δουλειά σας πριν βγει ο ήλιος ή τουλάχιστον πριν φτάσει στο αποκορύφωμά του.

Μείνετε υγροί. Η διακοπή της εφίδρωσης είναι το πρώτο σημάδι της θερμικής εξάντλησης. Ο,τι κι αν κάνετε σταματήστε το και πηγαίνετε να καθίσετε σε μια σκιά. Πιείτε λίγο νερό (σιγά σιγά και όχι γρήγορα και απότομα). Αν εργάζεστε σε στέγες ή σε χώρους με πολλά μέταλλα, έχετε κοντά σας μια μάνικα, ώστε να μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε για να παραμείνετε δροσεροί.

Ντυθείτε έξυπνα. Φορέστε φωτεινά ρούχα για να αντανακλούν τον ήλιο. Ακόμα και τα παπούτσια παίζουν το ρόλο τους, αν είναι σκούρα θα τραβήξουν τις ακτίνες του ήλιου. Είναι πολύ σημαντικό εκτός από τα κεφάλι σας να κρατάτε και τα πόδια σας δροσερά.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »