MENU
fr-veg

Τι είναι το γλυκαιμικό φορτίο και τι ο γλυκαιμικός δείκτης

24 Σεπτεμβρίου 2016 • Διατροφή

Το γλυκαιμικό φορτίο (GL) είναι ο συνδυασμός του γλυκαιμικού δείκτη (GI) του τροφίμου με την ποσότητα που καταναλώνεται απ’ αυτό. Ο γλυκαιμικός δείκτης ενός τροφίμου είναι η μέτρηση ποιότητας των υδατανθράκων του.

Το ποσοστό αυτό, σε συνδυασμό με το πόσο τρώει κανείς, παρέχει καλύτερη ενημέρωση σχετικά με το πώς οι τροφές μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα. Ο γλυκαιμικός δείκτης και το γλυκαιμικό φορτίο είναι σημαντικοί αριθμοί για εκείνους τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη να παρακολουθούν την ποσότητα των υδατανθράκων που καταναλώνουν.

Ο γλυκαιμικός δείκτης είναι ένα σύστημα κατάταξης για το πόσο γρήγορα οι υδατάνθρακες ενός φαγητού αυξάνουν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα. Τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη αφομοιώνονται γρήγορα και αυξάνουν γρήγορα τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα. Οι πατάτες, το άσπρο ψωμί και το άσπρο ρύζι είναι παραδείγματα τροφίμων με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Τα περισσότερα φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά προϊόντα και τα προϊόντα ολικής αλέσεως έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Υπάρχουν πολλές πηγές, απ’ όπου μπορεί κανείς να δει το γλυκαιμικό δείκτη για πολλά δημοφιλή τρόφιμα, τόσο στο διαδίκτυο όσο και σε έντυπη μορφή (ένα εργαλείο μέτρησης γλυκαιμικού δείκτη και γλυκαιμικού φορτίου μπορείτε να βρείτε εδώ).

Η εξίσωση για τον προσδιορισμό του γλυκαιμικού φορτίου για μια μερίδα τροφής είναι ο αριθμός των γραμμαρίων υδατανθράκων που περιέχεται σε μία μερίδα επί τον γλυκαιμικό δείκτη του τροφίμου διά του 100. Για παράδειγμα, ένα φλιτζάνι δημητριακών με 26 γραμμάρια υδατάνθρακες και γλυκαιμικό δείκτη 81 έχει γλυκαιμικό φορτίο 21 (26Χ81:100). Mια ψητή πατάτα με γλυκαιμικό δείκτη 75 και 28 γραμμάρια υδατανθράκων έχει επίσης γλυκαιμικό φορτίο 21 (75Χ28:100). Ενα φορτίο με μέτρο 20 θεωρείται υψηλό, ενώ ένα φορτίο με μέτρο 10 ή λιγότερο θεωρείται χαμηλό.

Το γλυκαιμικό φορτίο είναι μια χρήσιμη μέτρηση που βοηθά στη διατήρηση της υγείας ενός ατόμου. Ο έλεγχος βάρους είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την αποφυγή καρδιακών παθήσεων και άλλων προβλημάτων υγείας που σχετίζονται με τη διατροφή. Με την κατανάλωση τροφών με χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο, οι άνθρωποι μπορούν να ελέγχουν καλύτερα την πρόσληψη των υδατανθράκων και ως εκ τούτου είναι πιο επιτυχής ο έλεγχος του βάρους τους.

Ενα από τα πιο σημαντικά οφέλη του να γνωρίζει κανείς το γλυκαιμικό φορτίο των τροφίμων αφορά την πρόληψη και διαχείριση του διαβήτη τύπου 2. Οταν ένα άτομο λαμβάνει μια διατροφή με τροφές υψηλού γλυκαιμικού φορτίου, τότε τα επίπεδα του σακχάρου ανεβαίνουν απειλητικά. Οταν αυτά τα εναύσματα είναι συχνά ή παρατεταμένα, αυξάνεται ο κίνδυνος ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2. Για όσους ανθρώπους έχουν ήδη διαγνωστεί με διαβήτη, ο γλυκαιμικός δείκτης είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την επιλογή των σωστών τροφών και για την αποφυγή των εναυσμάτων που ανεβάζουν τα επίπεδα του σακχάρου το αίμα.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »