MENU
flavo

Τα φλαβονοειδή και τα οφέλη τους για τον οργανισμό

23 Νοεμβρίου 2016 • Διατροφή

Τα φλαβονοειδή είναι ένας τύπος ενώσεων που βρίσκονται σε πολλά διαφορετικά τρόφιμα και πιστεύεται ότι σχετίζονται με μια σειρά από πολύ σημαντικά οφέλη για την υγεία του ανθρώπου.

Υπάρχουν αρκετές χιλιάδες είδη, που κατανέμονται σε έξι υποομάδες: Χαλκόνες, φλαβόνες, φλαβονόλες, φλαβονόνες, ανθοκυανίνες και ισοφλαβονοειδή. Ολες εξυπηρετούν μια ποικιλία λειτουργιών σε φυτά και παρέχουν οφέλη για την υγεία, καθώς δεν έχουν ευρέως αναφερθεί παρενέργειές τους.

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές πηγές φλαβονοειδών, συμπεριλαμβανομένων των φρούτων, του τσαγιού, του κρασιού, της μπύρας, της σοκολάτας, πολλών λαχανικών και των περισσότερων φρούτων.

Οφέλη για την υγεία

Η έρευνα σχετικά με τα πιθανά οφέλη για την υγεία αυτών των ενώσεων είναι ως επί το πλείστον επικεντρωμένη στον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν με άλλες ουσίες, ιδίως σε ό,τι αφορά την αντιοξειδωτική τους δράση. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες είναι σε θέση να αλλάξουν ή να εξουδετερώσουν τις συνέπειες των δραστικών ουσιών που ονομάζονται ελεύθερες ρίζες που μπορούν να βλάψουν τα κύτταρα οδηγώντας σε ασθένειες. Εχει βρεθεί ότι τα φλαβονοειδή μπορούν να μειώσουν μια σειρά από προβλήματα υγείας, συμπεριλαμβανομένων των καρδιαγγειακών παθήσεων που σχετίζονται με την ηλικία, τις εκφυλιστικές ασθένειες και τον καρκίνο. Μπορούν, επίσης, να βοηθήσουν στην πρόληψη της τερηδόνας και να μειώσουν την εμφάνιση κοινών ασθενειών όπως η γρίπη.

Tα φλαβονοειδή φαίνεται να έχουν μια συμβιωτική σχέση με τη βιταμίνη C και πιστεύεται ότι αλλάζουν τον τρόπο που συνδέονται τα κύτταρα με τη φλεγμονή, μειώνοντας ή προλαμβάνοντάς την. Αρκετές μελέτες έχουν δείξει πως τα φλαβονοειδή μπορούν να διαταράξουν τη λειτουργία ορισμένων ιών και βακτηριδίων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σχετίζονται με τον ιό της Ανθρώπινης Ανοσοανεπάρκειας (HIV) και ορισμένων τύπων έρπητα. Μπορούν, επίσης, να βελτιώσουν τα συμπτώματα που σχετίζονται με ψυχολογικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένων της αλλαγής διάθεσης, των προβλημάτων μνήμης και της κατάθλιψης.

Πιθανές παρενέργειες

Δεν υπάρχουν ευρέως γνωστές παρενέργειες των φλαβονοειδών, ακόμα κι όταν λαμβάνονται σε πολύ μεγάλες ποσότητες. Ωστόσο, μερικοί άνθρωποι φαίνεται πως έχουν ατομικές ευαισθησίες σε συγκεκριμένα είδη. Ενας τύπος, η κατεχίνη, μπορεί να προκαλέσει πυρετό, αναιμία και κνησμό αν και αυτό είναι ασυνήθιστο. Αρκετές μελέτες έδειξαν ότι αυτές οι ουσίες προκαλούν αλλαγές σε ορισμένα γονίδια, όπως εκείνα που συνδέονται με ορισμένες μορφές καρκίνου, αλλά τα αποτελέσματα αυτά δεν έχουν παρατηρηθεί σε άλλες μελέτες.

Πηγές φλαβονοειδών και κατανάλωση

Τα περισσότερα φρούτα και τα μούρα περιέχουν αυτές τις ενώσεις και ιδιαίτερα τα βατόμουρα, τα βακκίνια, αλλά και οι μπανάνες, τα πορτοκάλια και τα μήλα που είναι ιδιαίτερα πλούσια σε φλαβονοειδή. Τα λαχανικά και ιδιαίτερα το μπρόκολο, τα κρεμμύδια, το σπανάκι, οι μελιτζάνες, οι ντομάτες είναι επίσης εξαιρετικές πηγές. Η μπύρα, το κόκκινο κρασί, οι διάφοροι ξηροί καρποί, τα φασόλια, η σκούρα σοκολάτα περιέχουν επίσης φλαβονοειδή, όπως και μια μεγάλη ποικιλία τσαγιού. Είναι καλύτερα να καταναλώνονται αυτά τα θρεπτικά συστατικά άμεσα από τρόφιμα ως μέρος μιας ποικίλης διατροφής παρά μέσω συμπληρωμάτων διατροφής, καθώς η αποτελεσματικότητα των απομονωμένων φλαβονοειδών είναι ασαφής. Το μαγείρεμα, η επεξεργασία και τα περιβάλλοντα υψηλής οξύτητας μπορούν να μειώσουν το ποσό των φλαβονοειδών στα τρόφιμα.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »