MENU
diet

Θα αποφασίσετε να κάνετε δίαιτα ή να αλλάξετε τρόπο ζωής;

7 Νοεμβρίου 2016 • Διατροφή

«Θα ξεκινήσω δίαιτα από Δευτέρα». Πόσες φορές δεν έχουμε πει ή δεν έχουμε ακούσει αυτά τα λόγια; Τόσες που τείνει να καταντήσει γραφικό και να αντιμετωπίζεται από πολλούς με μια διάθεση ιλαρότητας.

Τι σημαίνουν, όμως, αυτά τα λόγια; Για τους περισσότερους από εμάς, σημαίνουν μια χρονική περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας θα υποβάλλουμε τον εαυτό μας σε βασανιστήρια, ώστε να χάσουμε μερικά κιλά. Τελικά κουραζόμαστε από αυτό το βασανιστήριο και είτε πιο γρήγορα, είτε πιο αργά επιστρέφουμε στις παλιές μας συνήθειες και παίρνουμε όσα κιλά χάσαμε και πάλι πίσω. Κάποιες φορές μπορεί να πάρουμε και περισσότερα.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν πως το κλειδί για να φτάσουν στο ιδανικό βάρος και να είναι υγιείς, είναι να σταματήσουν να τρώνε. Θα παραλείψουν, λοιπόν, το πρωινό, θα φάνε ένα πακέτο κράκερς για μεσημεριανό και στη συνέχεια ένα ελαφρύ γεύμα το βράδυ. Χάνουν έτσι το βάρος μόνο και μόνο για να το πάρουν πίσω όταν αποφασίσουν να «φάνε» ξανά. Πρόκειται για μια νοσηρή πρακτική, η οποία έχει αποδειχθεί ότι δεν λειτουργεί σε μακροπρόθεσμη βάση.

Υπάρχουν όμως κι εκείνοι που παίρνουν μέρος σε ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους και έχουν αλλάξει ριζικά οι ίδιοι. Προγραμματίζουν τα γεύματά τους, έχουν συνδέσει την σωστή διατροφή με σωματική δραστηριότητα, χάνουν βάρος και καταφέρνουν να το κρατήσουν μακριά.

Η προφανής διαφορά μεταξύ των δύο κατηγοριών είναι πως οι μεν πρώτοι είναι σε δίαιτα, ενώ οι δεύτεροι έχουν αλλάξει τρόπο ζωής. Αν χρειαστεί να ψάξει κανείς τους λόγους που στην δεύτερη περίπτωση η προσπάθεια στέφθηκε με επιτυχία, δεν χρειάζεται να αναρωτηθεί πολύ. Ο βασικός λόγος είναι ένας και μόνο: Εκπαίδευση!

Οταν προσπαθήσει κανείς να μιλήσει με τους άλλους για την απώλεια βάρους και την άσκηση, το συμπέρασμα που βγάζει είναι πως όλοι θεωρούν ότι ξέρουν πώς ακριβώς γίνεται. Είναι, όμως, πράγματι έτσι; Δυστυχώς, οι τρόποι που γνωρίζουμε, συνήθως δεν είναι ούτε υγιείς ούτε αποτελούν μια μακροπρόθεσμη απάντηση σε ό,τι έχει να κάνει με το υπερβολικό βάρος.

Η αλλαγή στον τρόπο ζωής έρχεται μετά από μετατροπή στον τρόπο σκέψης κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την εκμάθηση και τη συλλογή πληροφοριών. Ξέρετε, για παράδειγμα, ότι ένα κουτάκι Coca Cola περιέχει περίπου 10 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη; Κάτι που σημαίνει ότι περιέχει το σύνολο της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε ζάχαρη; Δεν είναι ηλίου φαεινότερο ότι, καθώς με ένα μόλις αναψυκτικό έχουμε πάρει όλη τη συνιστώμενη ποσότητα ό,τι επιπλέον καταναλώσουμε σε ζάχαρη ξεπερνάει τις ενεργειακές μας ανάγκες και μπορεί να μετατραπεί σε λίπος;

Η αλλαγή του τρόπου ζωής σ’ αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να είναι άλλη από την αντικατάσταση του αναψυκτικού με πόσιμο νερό, του οποίου τα οφέλη για την υγεία είναι πολύ περισσότερα, καθώς καθαρίζει και ενυδατώνει σώμα και δέρμα.

Φυσικά, το παραπάνω παράδειγμα είναι μια υπεραπλούστευση. Αλλά η εκπαίδευση είναι το κλειδί για την αλλαγή του τρόπου ζωής και τον καταρτισμό προγραμμάτων που θα βοηθήσουν σε ουσιαστική απώλεια βάρους που δεν θα επιστρέψει πίσω στην πρώτη ευκαιρία.

Στον αιώνα της τεχνολογίας υπάρχουν τόσοι πολλοί τρόποι για να εκπαιδευτεί κανείς. Να συνδεθεί με άλλα μέλη σε ομάδες παρακολούθησης βάρους, να μπει σε chat rooms, να συλλέξει πληροφορίες, πάντα βέβαια από έμπειρα, υπεύθυνα και καταρτισμένα άτομα που είναι επαγγελματίες στο χώρο της υγείας, να μοιραστεί συνταγές, ιστορίες επιτυχίας και συναισθήματα.

Υπάρχουν πολλοί γιατροί, σύμβουλοι, διαιτολόγοι, που προσφέρουν τις γνώσεις τους και μπορεί να επωφεληθεί απ’ αυτές ο καθένας.

Κι ακόμα θα πρέπει ο καθένας να έχει υπόψιν του ότι καμία προσπάθεια απώλειας βάρους δεν μπορεί να θεωρηθεί επιτυχημένη, ή απόλυτα υγιής αν δεν περιλαμβάνει τη σωματική άσκηση.

Γι’ αυτό μιλάμε για μια ολοκληρωτική αλλαγή τρόπου ζωής. Προσπάθεια ουσιαστική για απώλεια βάρους είναι και το περπάτημα αντί για το αυτοκίνητο. Οι σκάλες αντί για το ανέβασμα με το ασανσέρ. Οι δουλειές του σπιτιού, η βόλτα με το σκύλο, η θετική απάντηση στην πρόταση ενός φίλου για λίγη πεζοπορία, η ενσωμάτωση στο καθημερινό πρόγραμμα μερικών λεπτών γυμναστικής στο σπίτι, αν δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για γυμναστήριο.

Η υγιεινή διατροφή μάς γεμίζει ενέργεια. Η άσκηση απελευθερώνει ενδορφίνες. Το χάσιμο βάρους, σταθερά, αλλά ουσιαστικά και χωρίς το φόβο να επιστρέψει μόλις χαλαρώσουμε λίγο τα… λουριά φτιάχνει ολοκληρωτικά τη διάθεση και τις σχέσεις μας με τον εαυτό μας. Και μας κάνει πιο κοινωνικούς και δεκτικούς σε εμπειρίες. Υπάρχει, αλήθεια, τίποτα καλύτερο;

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »