MENU
grapes

Tα διατροφικά οφέλη από τα κόκκινα σταφύλια

11 Αυγούστου 2017 • Διατροφή

Σε όλη την πορεία της ανθρώπινης ιστορίας, οι άνθρωποι κατανάλωσαν σταφύλια για τα πιθανά οφέλη στην υγεία τους. Στις αρχές του 20ού αιώνα θεωρήθηκε ότι προλαμβάνουν ή θεραπεύουν διάφορες ασθένειες.

Αυτή η πίστη μπορεί να προήλθε από τα ευρήματα της Johanna Brandt, μίας Νοτιοαφρικανής διαιτολόγου που υποστήριξε ότι θεράπευσε τον καρκίνο του στομάχου της, ακολουθώντας μια δίαιτα σταφυλιών.

Επιστημονικά στοιχεία που να αποδεικνύουν πως η κατανάλωση κόκκινων σταφυλιών, είτε ως μέρος δίαιτας σταφυλιών, είτε σε συνδυασμό με άλλες τροφές μπορεί να αποτρέψει ή να θεραπεύσει τον καρκίνο, δεν υπάρχουν προς το παρόν.

Ομως, ότι τα οφέλη της υγείας από τα κόκκινα σταφύλια είναι αδιαμφισβήτητα, αυτό το έχουν επιβεβαιώσει ήδη μελέτες.

Διατροφικές Πληροφορίες

Τα κόκκινα σταφύλια είναι σχετικά χαμηλά σε θερμίδες, λίπος και χοληστερόλη. Ενα φλιτζάνι-μερίδα κόκκινων σταφυλιών περιέχει μόνο 104 θερμίδες, αλλά παρέχει ακόμα 1 g πρωτεΐνης και 1 g φυτικών ινών. Ωστόσο, αυτή η μερίδα περιέχει επίσης 27 γραμμάρια υδατάνθρακες συνολικά, 23 g εκ των οποίων προέρχονται από τη ζάχαρη.

Βιταμίνες

Τα κόκκινα σταφύλια είναι μια καλή πηγή πολλών βιταμινών. Μια μερίδα των κόκκινων σταφυλιών προσφέρει 16 mg βιταμίνης C, η οποία αντιστοιχεί περίπου στο 27% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης, σε μια δίαιτα 2.000 θερμίδων. Επίσης, περιέχει 22 mcg βιταμίνης Κ και 0,4 mg θειαμίνης, που είναι αντίστοιχα το 28% και το 27% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης των συγκεκριμένων βιταμινών. Τα κόκκινα σταφύλια περιέχουν επίσης μικρές ποσότητες βιταμίνης Ε, βιταμίνη Α, παντοθενικού οξέος, βιταμίνης Β-6, φυλλικού οξέος, β-καροτένιου και άλφα-καροτίνης. Αυτές οι θρεπτικές ουσίες βοηθούν το σώμα να έχει καλή λειτουργία.

Μέταλλα

Τα κόκκινα σταφύλια είναι επίσης πλούσια σε διάφορα μέταλλα. Ενα φλιτζάνι κόκκινων σταφυλιών περιέχει 288 mg καλίου, 0,2 mg χαλκού, 0,1 mg μαγγανίου και 0,5 mg σιδήρου που αντιστοιχούν σε 10% της ημερήσιας πρόσληψης καλίου, 10% χαλκού, 5% μαγγανίου και 1% σιδήρου. Τα κόκκινα σταφύλια περιέχουν, επίσης, μικρές ποσότητες ασβεστίου, μαγνησίου, ψευδαργύρου και σεληνίου.

Η ρεσβερατρόλη

Τα κόκκινα σταφύλια περιέχουν ρεσβερατρόλη, η οποία είναι μία αντιοξειδωτική πολυφαινόλη. Αυτό το αντιοξειδωτικό είναι συγκεντρωμένο στο δέρμα των κόκκινων σταφυλιών. Μία μερίδα κόκκινων σταφυλιών περιέχει περίπου 160 g της ρεσβερατρόλης. Η ρεσβερατρόλη φαίνεται να έχει αντι-φλεγμονώδεις, αντι-οξειδωτικές και αντι-οιστρογονικές ιδιότητες και μπορεί να ενεργοποιήσει τα ένζυμα του ήπατος που απελευθερώνουν από το σώμα τις ανεπιθύμητες χημικές ουσίες. Είναι πιθανό ότι η ρεσβερατρόλη μπορεί επίσης να παίζει ρόλο στην πρόληψη του καρκίνου και των καρδιακών παθήσεων, όπως πίστευε η Brandt και να μπορεί να παρατείνει τη διάρκεια ζωής ενός ατόμου, ωστόσο θα πρέπει να γίνει περισσότερη έρευνα για να επιβεβαιώσει αυτέ τις θεωρίες.

Ρύθμιση σακχάρου στο αίμα

Από την άποψη της ρύθμισης του σακχάρου στο αίμα, δεν είναι όλα τα φρούτα ίσα. Το καρπούζι για παράδειγμα έχει σχετικά υψηλό γλυκαιμικό δείκτη και ως εκ τούτου δεν μπορεί να καταναλωθεί ανεξέλεγκτα σε ό,τι αφορά τις μερίδες από άτομα που έχουν διαβήτη. Τα σταφύλια, από την άλλη πλευρά, έχουν ταξινομηθεί ως τροφή μέτριου γλυκαιμικού δείκτη. Στην περίπτωσή τους πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση σταφυλιών μπορούν να βοηθήσει στην καλύτερη ισορροπία του σακχάρου στο αίμα, καλύτερη ρύθμιση της ινσουλίνης και αυξημένη ευαισθησία στην ινσουλίνη.

Γνωστικά οφέλη

Πρόσφατες μελέτες σχετικά με την πρόσληψη εκχυλισμάτων σταφυλιών τόσο από τα ζώα όσο και από ανθρώπους έχουν δείξει πως τα σταφύλια μπορούν να δώσουν σημαντικά γνωστικά οφέλη. Για παράδειγμα η καθημερινή κατανάλωση χυμού σταφυλιών για αρκετούς μήνες το χρόνο έχει αποδειχτεί ότι βελτιώνει τις βαθμολογίες των μαθητών. Αλλες μελέτες που έχουν γίνει σε ζώα έχουν δείξει πως η κατανάλωση εκχυλισμάτων σταφυλιού μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της υπερβολικής συσσώρευσης βήτα-αμυλοειδούς πρωτεΐνης στην περιοχή του ιππόκαμπου του εγκεφάλου. Ως γνωστόν η συσσώρευση βήτα-αμυλοειδούς πλάκας στον εγκέφαλο των ανθρώπων μπορεί να είναι η κύρια αιτία του Αλτσχάιμερ, επομένως τα σταφύλια δρουν προσταστευτικά.

Αντιμικροβιακά οφέλη

Τα πολυάριθμα φυτοθρεπτικά συστατικά των σταφυλιών έχουν αντι-μικροβιακές ιδιότητες. Αυτά τα συστατικά κυμαίνονται από τα κοινά φλαβονοειδή, όπως η κερκετίνη μέχρι τα λιγότερο κοινά στιλβένια όπως η πισεατανόλη και η γνωστή σε όλους ρεσβερατρόλη. Το πώς ακριβώς ωφελούν αυτές οι αντι-μικροβιακές ουσίες των σταφυλιών δεν είναι ακόμα γνωστό, όμως οι ερευνητές αναζητούν τον πιθανό ρόλο τους. Είναι επίσης ενδιαφέρον να διαπιστωθεί αν οι δίαιτες που είναι πλούσιες σε σταφύλια (ή προϊόντα σταφυλιών όπως το κόκκινο κρασί), σχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο μικροβίων που είναι συνδεδεμένα με προβλήματα όπως οι τροφιμογενείς ασθένειες.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »