MENU

Οι συνήθειες που μπορούν να καταστρέψουν τα δόντια σας

21 Απριλίου 2018 • Οδοντιατρική, Υγεία

anoixthri

Ανησυχείτε για τα δόντια σας και το χαμόγελό σας αλλά δεν κάνετε και κάτι ιδιαίτερο για να τα προστατεύσετε; ΄Η ακόμα χειρότερα, κάνετε ό,τι είναι δυνατό για να τούς δημιουργήσετε πρόβλημα;

Συμβαίνει συχνά, ίσως όχι επίτηδες, αλλά επειδή κάποιες συνήθειες που έχουμε δεν γνωρίζουμε ότι μπορεί να αποβούν καταστροφικές για την υγεία των δοντιών μας.

Διαβάστε παρακάτω ποιες είναι οι πιο βλαβερές συνήθειες που μπορούν να καταστρέψουν τα δόντια σας:

ice

Mασάτε τα παγάκια

Μπορεί να σκέφτεστε πως επειδή είναι φυσικό προϊόν και δεν περιέχει ζάχαρη είναι ακίνδυνος. Κι όμως ο πάγος αν συνηθίζετε να μασάτε κατεψυγμένους κύβους μπορεί να καταστρέψει ή ακόμα και να σπάσει τα δόντια σας. Μασώντας παγάκια μπορεί να ερεθίσετε τον μαλακό ιστό μέσα στο δόντι και το αποτέλεσμα μπορεί να είναι ο πονόδοντος. Τα ζεστά και τα κρύα τρόφιμα μπορεί να προκαλέσουν επίσης γρήγορες αιχμές πόνου ή και παρατεταμένο πονόδοντο. Την επόμενη φορά που θα έχετε παρόρμηση να μασήσετε κάτι, αντί για πάγο, προτιμήστε να μασήσετε τσίχλα χωρίς ζάχαρη.

mouth

Σκληρά σπορ χωρίς προφύλαξη

Αν θέλετε να παίξετε κάποια «σκληρά» ομαδικά σπορ ή οποιοδήποτε άθλημα που έχει το στοιχείο της επαφής, δεν θα πρέπει να ξεκινάτε χωρίς προφύλαξη στο στόμα σας. Μπορείτε να βάλετε το ειδικό πλαστικό προστατευτικό στην επάνω σειρά των δοντιών σας. Χωρίς αυτό τα δόντια μπορεί να υποστούν βλάβη αν η δράση ξεφύγει από τα όρια.

bottle

Μπιμπερό στον ύπνο

Δεν είναι ποτέ πολύ νωρίς για την προστασία των δοντιών. Δίνοντας το βράδυ στο μωρό σας ένα μπουκάλι με χυμό ή γάλα, μπορεί να βάλετε τα δοντάκια του σε μια πορεία αποσύνθεσης. Το μωρό θα συνηθίσει να κοιμάται με το μπουκάλι στο στόμα και τα δόντια του θα είναι μέσα στα σάκχαρα στη διάρκεια της νύχτας. Γι’ αυτό καλύτερα είναι να κρατήσετε τα μπουκάλια μακριά από την κούνια.

piercing

Piercing στη γλώσσα

Το piercing στη γλώσσα μπορεί να είναι μοντέρνo, αλλά το δάγκωμα του μεταλλικού στηρίγματος μπορεί να σταθεί αφορμή να σπάσετε κάποιο δόντι. Κι όταν τα μεταλλικά στηρίγματα τρίβονται πάνω στα ούλα, μπορεί να προκαλέσουν βλάβη των ούλων που με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια δοντιών. Το στόμα μπορεί επίσης να αποτελέσει εξαιτίας του piercing έναν «παράδεισο βακτηρίων», αφού θα αυξηθεί ο κίνδυνος λοιμώξεων και πληγών.

teeth

Τρίξιμο των δοντιών

Αν συνηθίζετε να τρίζετε τα δόντια σας, τότε αυτά μπορεί να φθαρούν με την πάροδο του χρόνου. Συχνά το τρίξιμο των δοντιών προκαλείται από το στρες, το φόβο ή τις συνήθειες του ύπνου και είναι κάτι αρκετά δύσκολο να ελεγχθεί. Αποφεύγοντας τα σκληρά τρόφιμα κατά τη διάρκεια της ημέρας, μπορείτε να μειώσετε τον πόνο και τη ζημιά από αυτή τη συνήθεια.

karamel

Καραμέλες για το βήχα

Επειδή προορίζονται για κάποιου είδους ιατρική χρήση, δεν σημαίνει ότι είναι και υγιείς, καθώς οι περισσότερες είναι φορτωμένες με ζάχαρη. Γι’ αυτό μετά την καταπραϋντική δράση τους στο λαιμό σας, φροντίστε να βουρτσίσετε καλά τα δόντια σας. Αν η ζάχαρη προέρχεται από μια σταγόνα για τον βήχα που περιέχεται μέσα στην καραμέλα, αλληλεπιδρά με την κολλώδη πλάκα που προστατεύει τα δόντια σας. Στη συνέχεια, τα βακτήρια από την πλάκα μετατρέπουν τη ζάχαρη σε οξύ που διαβρώνει το σμάλτο τον δοντιών. Και κάπως έτσι δημιουργούνται οι κοιλότητες (κουφάλες).

gummy

Λαστιχωτές καραμέλες

Ολα τα σακχαρούχα δημιουργούν πρόβλημα στα δόντια, αλλά μερικές καραμέλες είναι ακόμα πιο επικίνδυνες. Σ’ αυτές ανήκουν οι λαστιχωτές καραμέλες που μπορούν να κολλήσουν στα δόντια, διατηρώντας τη ζάχαρη και τα οξέα που προκύπτουν από την επαφή με το σμάλτο για ώρες. Αν η μέρα σας δεν είναι ακριβώς η ίδια χωρίς αυτές τις λαστιχωτές καραμέλες, τότε ενσωματώστε μια-δυο στη διάρκεια ενός γεύματος και όχι ως ξεχωριστό σνακ. Κι αυτό επειδή κατά τη διάρκεια των γευμάτων παράγεται περισσότερο σάλιο και αυτό βοηθά να ξεπλύνετε τα γλυκά και τα λιπαρά από τα δόντια σας πιο αποτελεσματικά.

sodas

Αναψυκτικό

Οι καραμέλες δεν είναι ο μόνος ένοχος όταν πρόκειται για τη ζάχαρη. Τα αναψυκτικά μπορεί να προσθέσουν μέχρι και 11 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη ανά μερίδα. Σα να μη φτάνει αυτό, τα αναψυκτικά περιέχουν επίσης φωσφορικό και κιτρικό οξύ, που ροκανίζουν το σμάλτο των δοντιών. Τα αναψυκτικά διαίτης μπορεί να παραλείπουν τη ζάχαρη, αλλά για τα δόντια μπορεί να είναι ακόμα πιο επικίνδυνα με τη μορφή των τεχνητών γλυκαντικών ουσιών.

anoixthri1

Ανοίγετε πράγματα με τα δόντια σας

Ανοίγοντας κάποια καπάκια μπουκαλιών ή πλαστικές συσκευασίες με τα δόντια σας, μπορεί να είναι κάτι βολικό, αλλά είναι μια συνήθεια που όλοι οι οδοντίατροι συνιστούν να αποφεύγετε. Χρησιμοποιώντας τα δόντια σας ως… ανοιχτήρια μπορεί να τα ραγίσετε ή να τα σπάσετε. Χρησιμοποιήστε ψαλίδια και ανοιχτήρια, θα διαπιστώσετε ότι είναι πολύ πιο εύκολο. Τα δόντια είναι μόνο για το φαγητό.

sport-drinks

Αθλητικά ποτά

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ένα κρύο αθλητικό ποτό είναι πιο αναζωογονητικό μετά από μια καλή προπόνηση. Αλλά αυτά τα ποτά έχουν συνήθως υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Οπως τα αναψυκτικά και οι καραμέλες, έτσι και τα σακχαρούχα αθλητικά ποτά δημιουργούν μια επίθεση οξέων στο σμάλτο των δοντιών σας. Πίνοντας τους χυμούς αυτούς συχνά μπορεί να καταστρέψετε τα δόντια σας.

orange-juice

Χυμοί φρούτων

Οι χυμοί φρούτων είναι φορτωμένοι με βιταμίνες και αντιοξειδωτικά, αλλά δυστυχώς οι περισσότεροι είναι επίσης φορτωμένοι με ζάχαρη. Ορισμένοι χυμοί μπορεί να έχουν περισσότερη ζάχαρη ανά μερίδα. Τα φρούτα είναι από τη φύση τους γλυκά, αλλά αν θέλετε να πιείτε χυμό θα πρέπει να ψάξετε για κάποιον που δεν είναι φορτωμένος με ζάχαρη. Μπορείτε, επίσης να μειώσετε την περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη αραιώνοντάς τους με λίγο νερό.

woman-chips

Πατατάκια

Τα βακτήρια στην πλάκα θα διασπάσουν επίσης τις αμυλούχες τροφές σε οξύ. Αυτό το οξύ μπορεί να επιτεθεί στα δόντια για τα επόμενα 20 λεπτά ή ακόμα περισσότερο αν η τροφή έχει κολλήσει στα δόντια σας. Μπορεί να χρειαστείτε οδοντικό νήμα μετά την κατανάλωση τσιπς ή άλλων αμυλούχων τροφών που έχουν την τάση να κολλάνε στα δόντια.

healthy-snacks-

Τα συχνά σνακ

Τα σνακ παράγουν λιγότερο σάλιο από το γεύμα και έτσι αφήνουν κομμάτια τροφών στα δόντια σας για περισσότερες ώρες. Αποφύγετε να τρώτε πολύ συχνά σνακ και επιμείνετε σε σνακ που είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη και άμυλο.

pen1

Το μάσημα μολυβιών και στυλό

Συνηθίζετε να μασάτε τα μολύβια και τα στυλό σας όση ώρα διαβάζετε ή κάνετε κάποια εργασία; Οπως και με τα παγάκια έτσι και τα μολύβια είναι μια συνήθεια που μπορεί να προκαλέσει φθορά στα δόντια σας. Η τσίχλα χωρίς ζάχαρη είναι η καλύτερη επιλογή για να σταματήσετε να μασάτε μολύβια και στυλό όταν αισθάνεστε την ανάγκη να μασήσετε κάτι. Η τσίχλα θα προκαλέσει ροή σάλιου που θα κάνει τα δόντια σας πιο ισχυρά και θα προστατεύσει το σμάλτο που υποφέρει από τα οξέα.

black_coffee

Καφές

Το σκούρο καφέ χρώμα και η οξύτητα του καφέ μπορεί να προκαλέσουν κιτρίνισμα των δοντιών με την πάροδο του χρόνου. Ευτυχώς αυτός είναι ένας από τους πιο εύκολους λεκέδες που μπορούν να επιλύσουν οι μέθοδοι λεύκανσης των δοντιών. Μιλήστε με τον οδοντίατρό σας αν ανησυχείτε για τον αποχρωματισμό των δοντιών σας.

smoker

Κάπνισμα

Τα τσιγάρα και τα άλλα προϊόντα καπνού μπορούν να λεκιάσουν τα δόντια σας και να τα αναγκάσουν να πέσουν ως αποτέλεσμα της ουλίτιδας. Ο καπνός μπορεί, επίσης, να προκαλέσει καρκίνο του στόματος, της γλώσσας και των χειλιών. Αν ψάχνατε έναν ακόμα λόγο να σταματήσετε το κάπνισμα, σκεφτείτε το χαμόγελό σας.

red

Κόκκινο κρασί

Τα οξέα στο κρασί ροκανίζουν το σμάλτο των δοντιών, δημιουργώντας τραχιά σημεία που κάνουν τα δόντια πιο ευάλωτα στο λέκιασμα. Το κόκκινο κρασί περιέχει επίσης μια βαθιά χρωστική ουσία που ονομάζεται χρωμογόνο, καθώς και τανίνες που βοηθούν το χρώμα να κολλήσει στα χείλη. Αυτός ο συνδυασμός καθιστά εύκολο για το κόκκινο χρώμα του κρασιού να παραμείνει στα δόντια σας για μεγάλο διάστημα, αφότου αδειάσει το ποτήρι σας.

wine

Το λευκό κρασί

Μπορείτε να σκεφτείτε πως το λευκό κρασί θα μπορούσε να λειτουργήσει περισσότερο ευεργετικά σε σύγκριση με το κόκκινο. Ομως, τα οξέα εξακολουθούν να αποδυναμώνουν τον σμάλτο, αφήνοντας τα δόντια ευάλωτα στο λέκιασμα από άλλα τρόφιμα, όπως ο καφές. Ξεπλύνετε το στόμα σας με νερό μετά το κρασί αν δεν μπορείτε να βουρτσίσετε άμεσα τα δόντια σας.

eating-fast-food-burger

Η ευκαιριακή άμετρη κατανάλωση φαγητού

Η υπερφαγία περιλαμβάνει συχνά υπερβολικές ποσότητες γλυκών που μπορεί να οδηγήσουν σε φθορά των δοντιών. Η πολυφαγία και η νευρική βουλιμία μπορούν να κάνουν ακόμα μεγαλύτερη ζημιά στην υγεία των δοντιών. Τα ισχυρά οξέα που βρίσκονται στον εμετό μπορούν να διαβρώσουν τα δόντια και να τα κάνουν εύθραυστα και αδύνατα. Αυτά τα οξέα προκαλούν, επίσης, κακή αναπνοή. Η βουλιμία μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά άλλων προβλημάτων υγείας.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »