MENU
smoking

Στρατηγικές που βοηθούν να σταματήσετε το κάπνισμα

17 Μαΐου 2014 • Πνευμονολογία, Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Γνωρίζετε πως το να σταματήσετε το κάπνισμα είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που θα μπορούσατε να κάνετε για την υγεία σας. Γνωρίζετε όμως, παράλληλα, πως η διακοπή του καπνίσματος είναι μια δύσκολη υπόθεση.

Πολλοί είναι οι καπνιστές που κάνουν αρκετές δοκιμές μέχρι να τα καταφέρουν και δεν τα καταφέρουν πάντα όλοι.

Πώς, όμως, θα καταφέρετε να κόψετε το κάπνισμα; Δοκιμάστε κάτι από τα παρακάτω μέχρι να βρείτε αυτό που λειτουργεί καλύτερα για εσάς.

Γράψτε τα στο χαρτί

Σκεφτείτε τι δεν σάς αρέσει σχετικά με το κάπνισμα και γιατί θέλετε να το κόψετε. Ανησυχείτε για τις επιπτώσεις του στην υγεία, όπως ο καρκίνος του πνεύμονα και οι καρδιακές παθήσεις; Θέλετε να νοιώσετε καλύτερα; Να δώσετε ένα καλό παράδειγμα στα παιδιά σας; Να απελευθερωθείτε από αυτή την παρατεταμένη μυρωδιά του καπνού στα μαλλιά, το δέρμα και τα ρούχα σας; Γράψτε τα όλα σε ένα χαρτί και κουβαλάτε μαζί σας αυτή τη λίστα. Κάθε φορά που θα παίρνετε στα χέρια σας ένα τσιγάρο ή που θα έχετε την ανάγκη να το πράξετε, να διαβάζετε τη λίστα σας και να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας γιατί θέλετε να κόψετε το κάπνισμα.

Αποκτήστε υποστήριξη

Πάρτε κι άλλο κόσμο στο πλευρό σας. Πείτε στην οικογένεια, τους φίλους και τους συναδέλφους σας ότι θέλετε να κόψετε το κάπνισμα. Μπορείτε να τούς ζητήσετε να σάς υπενθυμίσουν γιατί είναι σημαντικό να σταματήσετε το κάπνισμα, αν δουν πως παίρνετε ένα τσιγάρο. Επίσης, ρωτήστε τους φίλους σας ή κάποιον από την οικογένειά σας αν θέλει επίσης να σταματήσει το κάπνισμα. Είναι πιο εύκολη αυτή η προσπάθεια αν έχετε και συνοδοιπόρους.

Μην το πιέζετε

Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν μεγαλύτερη επιτυχία στην προσπάθεια διακοπής του καπνίσματος αν ορίσουν μία ημερομηνία κατά την οποία θα σταματήσουν το κάπνισμα και στη συνέχεια το διακόψουν απότομα. Εάν έχετε δοκιμάσει την εν λόγω μέθοδο αρκετές φορές και δεν δούλεψε στην περίπτωσή σας, τότε ίσως να πρέπει να το κόψετε σταδιακά. Οι τρόποι που μπορείτε να το κόψετε σταδιακά είναι να καθυστερείτε να καπνίσετε το πρώτο τσιγάρο της ημέρας, να καπνίσετε τα τσιγάρα μισά και όχι ολόκληρα, να αγοράζετε μόνο ένα πακέτο τη φορά και να ανταλλάξετε μια μέρα καπνίσματος με μία μέρα φυσικής δραστηριότητας. «Χτίστε» αυτή την προσπάθεια σιγά σιγά χωρίς να πιεστείτε, μέχρις ότου κόψετε το κάπνισμα οριστικά.

Αποφύγετε τα ερεθίσματα

Αναγνωρίσετε μέρη και καταστάσεις που σάς κάνουν να θέλετε να καπνίσετε και αποφύγετέ τα. Αντί για αυτά, προτιμήστε να επισκεφτείτε χώρους όπου το κάπνισμα δεν επιτρέπεται, όπως ένα μουσείο. Κάντε παρέα με ανθρώπους που δεν καπνίζουν ή που θέλουν να σταματήσουν το κάπνισμα. Φροντίστε να είστε ιδιαίτερα απασχολημένοι στις περιπτώσεις που αισθάνεστε πως η πλήξη μπορεί να σας βάλει στον πειρασμό να καπνίσετε. Δυσκολέψτε τον εαυτό σας σε ό,τι αφορά το κάπνισμα, όπως για παράδειγμα, μην αφήνετε αναπτήρες στο αυτοκίνητό σας ή στην εργασία σας. Επίσης, αντικαταστήστε το τσιγάρο με άλλες συνήθειες. Μασήστε τσίχλα ενώ οδηγείτε, προτιμήστε να ακολουθήσετε μια νέα διαδρομή για να διατηρήσετε το ενδιαφέρον σας και να κρατηθείτε μακριά από το κάπνισμα. Σηκωθείτε από το τραπέζι σας, αμέσως μετά το φαγητό. Πιείτε νερό ή τσάι αντί για καφέ ή αλκοόλ. Εξασκηθείτε να λέτε «όχι, ευχαριστώ, δεν καπνίζω».

Δοκιμάστε ένα προϊόν κατά του καπνίσματος

Μην χρησιμοποιείτε τα συμπτώματα στέρησης ή την επιθυμία για τσιγάρο ως δικαιολογία για να μη σταματήσετε να καπνίζετε. Υπάρχουν πολλά υποκατάστατα της νικοτίνης που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, όπως παστίλιες και φάρμακα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα συνδυασμό ενός υποκατάστατου και ενός φαρμάκου ταυτόχρονα. Χρησιμοποιώντας φάρμακα κατά του καπνίσματος και παίρνοντας συμβουλές για την επίτευξη κάποιων αλλαγών στη συμπεριφορά και τις πεποιθήσεις σας έχετε ακολουθήσει τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για να σταματήσετε το κάπνισμα. Συζητήστε με τον γιατρό σας ποια φάρμακα είναι κατάλληλα για εσάς.

Διαχειριστείτε το άγχος σας

Το άγχος μπορεί να αυξήσει την επιθυμία σας για κάπνισμα και να εκτροχιάσει την προσπάθειά σας να το σταματήσετε. Για να διατηρήσετε το στρες υπό έλεγχο, βάλτε σε προτεραιότητα την εργασία σας. Σκεφτείτε ποια είναι τα καθήκοντά σας που μπορείτε να εξαλείψετε ή να τα αναθέσετε σε κάποιον άλλο. Κάντε κάποιο διάλειμμα αν το χρειάζεστε. Προγραμματίστε ασκήσεις χαλάρωσης, όπως σωματική δραστηριότητα, βαθιές αναπνοές και διαλογισμό. Κάντε stretching ή ακούστε την αγαπημένη σας μουσική.

Εστιάστε στην ημέρα

Μην ανησυχείτε για την επόμενη εβδομάδα ή τον επόμενο μήνα. Εστιάστε σ’ αυτό που μπορείτε να κάνετε σήμερα για να σταματήσετε το κάπνισμα. Κάθε ώρα χωρίς τσιγάρο μπορεί να σάς φέρει ένα βήμα πιο κοντά στη διακοπή του και στην απελευθέρωση από μια νοσηρή και ακριβή συνήθεια.

Γιορτάστε την επιτυχία σας

Περάσατε μία ημέρα χωρίς τσιγάρο; Χαρίστε στον εαυτό σας κάτι ιδιαίτερο. Δεν καπνίσατε ολόκληρη την εβδομάδα; Μετρήστε πόσα λεφτά γλιτώσατε από τη μη αγορά τσιγάρων. Χρησιμοποιήστε την εξοικονόμηση πόρων για μια ειδική θεραπεία ή για να επενδύσετε χρήματα για το μέλλον. Επιβραβεύστε τον εαυτό σας για το γεγονός ότι δεν καπνίσατε κάνοντας κάτι που σας αρέσει κάθε μέρα. Παίξτε μπάλα, βγείτε βόλτα με τα παιδιά ή τα εγγόνια σας, δείτε μια ταινία. Ολες οι μικρές επιτυχίες μπορεί να σάς βοηθήσουν να φτάσετε το στόχο σας και να σταματήσετε οριστικά το κάπνισμα.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »