MENU
spirulina

Σπιρουλίνα: Το πολύτιμο φύκι με την τεράστια θρεπτική αξία

29 Οκτωβρίου 2015 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

Η σπιρουλίνα είναι μια απλή, μονοκύτταρη μορφή των μπλε-πράσινων φυκιών που παίρνει το όνομά της από το σπειροειδές σχήμα της και έχει χαιρετιστεί ως η σούπερ τροφή του μέλλοντος, λόγω της θρεπτικής της αξίας.

Παρόλο που η ύπαρξή της χρονολογείται εδώ και τουλάχιστον 3 δισεκατομμύρια χρόνια, χρειάστηκε να αναζητήσει η ΝΑΣΑ συμπυκνωμένες τροφές υψηλής βιολογικής αξίας για τους αστροναύτες για να στρέψει πάνω της το ενδιαφέρον των ερευνητών.

Η σπιρουλίνα είναι καλύτερη πηγή πρωτεΐνης, τόσο από το βοδινό κρέας, όσο και από τη σόγια. Είναι, επίσης, μία από τις λίγες μη ζωικές πηγές βιταμίνης Β12 και περιέχει διπλάσια ποσότητα Β12 από αυτή που βρίσκεται στο συκώτι του βόειου κρέατος, γεγονός που την καθιστά μια εξαιρετική προσθήκη για τη χορτοφαγική διατροφή.

Περιέχει, επίσης, βιταμίνη Α και βιταμίνη Ε, καθώς και βελτιωτικά για την υγεία αμινοξέα, σημαντικές ποσότητες του γ-λινελαϊκού οξέος (GLA), ένα λιπαρό οξύ που προάγει την καρδιαγγειακή υγεία, χηλικές μορφές μετάλλων (κάλλιο, ασβέστιο, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, σελήνιο, φώσφορο και σίδηρο), σύνθετα σάκχαρα, ιχνοστοιχεία και ένζυμα, τα οποία απορροφώνται εύκολα μέσω της σπιρουλίνας, από το σώμα. Επίσης, περιέχει χλωροφύλλη (πράσινη) και φυκοκυανίνη (μπλε), ουσίες χρωστικές στην κυτταρική της δομή, που δίνουν το μπλε-πράσινο χρώμα και έχει αποδειχθεί ότι βοηθούν στην αποτοξίνωση του ήπατος.

Η σπιρουλίνα έχει περίπου 100 φορές το μέγεθος των άλλων φυκιών και μονά κύτταρα που κάποιες φορές είναι ορατά με γυμνό μάτι. Είναι εύκολο να αναπτυχθεί, καθώς είναι φιλική προς το περιβάλλον και μπορεί να καλλιεργηθεί σε εκτάσεις που θα ήταν ακατάλληλες για οποιαδήποτε άλλη καλλιέργεια για τον ίδιο σκοπό, δεδομένου ότι ευδοκιμεί ακόμα και σε μια κεραμική γλάστρα. Η σπιρουλίνα δεν είναι ένα φυτό ή φύκι της θάλασσας, αλλά φυτρώνει μόνο σε λίμνες γλυκού νερού και λίμνες που περιέχουν υψηλότερη από τη μέση ποσότητα αλατιού. Αναπτύσσεται καλύτερα σε υψηλές θερμοκρασίες και έχει γίνει γνωστό ότι επιβιώνει σε θερμοκρασίες που μπορεί να φτάσουν τους 60 βαθμούς. Δεδομένου ότι αναπτύσσεται σε περιβάλλοντα στα οποία άλλα βακτήρια και οργανισμοί δεν μπορούν να επιβιώσουν, η σπιρουλίνα είναι στην πραγματικότητα ένα από τα πιο φυσικά αποστειρωμένα τρόφιμα που βρίσκονται στη φύση.

Η σπιρουλίνα είναι περισσότερο γνωστή για την ικανότητά της να ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και η έρευνα δείχνει ότι μπορεί να βοηθήσει ακόμα και στην πρόληψη του καρκίνου.

Διεγείρει τα κύτταρα «φυσικούς φονείς» ΝΚ που καταπολεμούν τις ασθένειες και επιτίθεται στα καρκινικά κύτταρα με σκοπό να τα εξουδετερώσει. Σε μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Ινδία, οι συμμετέχοντες που έλαβαν σπιρουλίνα είχαν πλήρη ύφεση του καρκίνου του στόματος.

Επειδή αποτελεί ισορροπημένη διατροφή, μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια δίαιτας για την απώλεια βάρους, ενώ μπορεί να συμβάλλει στην καταπολέμηση του αισθήματος της πείνας. Oι αυξημένες συγκεντρώσεις των πολυακόρεστων λιπαρών οξέων που διαθέτει βοηθούν στην ενίσχυση της εγκεφαλικής λειτουργίας και της μνήμης, αλλά και στην ενίσχυση της λειτουργίας της καρδιάς, καθώς μειώνει τη χοληστερόλη του αίματος και την αρτηριακή πίεση. Παράλληλα η υψηλή περιεκτικότητά της σε πρωτεΐνη ενισχύει τον μυϊκό ιστό γι’ αυτό και συνιστάται για καλή απόδοση των αθλητών αλλά βοηθά επίσης τις έγκυες και τους ηλικιωμένους, αφού παράλληλα έχει μεγάλη περιεκτικότητα και σε ασβέστιο που συμβάλλει στην καλή υγεία των οστών.

Συμπληρώματα σπιρουλίνας είναι διαθέσιμα σε καταστήματα υγιεινής διατροφής, χύμα σε σκόνη, σε κάψουλες και με μορφή χαπιών. Μπορείτε, επίσης, να τη βρείτε ως πρόσθετο σε πολλά πράσινα ποτά. Οι χορτοφάγοι ή άνθρωποι που έχουν κακή διατροφή ή διατροφή φορτωμένη με επεξεργασμένα τρόφιμα θα πρέπει να σκεφτούν τη χρήση της, καθώς είναι ένας ασφαλής, μη τοξικός και πολύ αποτελεσματικός τρόπος για να καλύψει τις συνολικές διατροφικές ανάγκες. Επιπλέον, πολλοί άνθρωποι αναφέρουν ότι η προσθήκη σπιρουλίνας στη διατροφή τους, τούς πρόσφερε επιπλέον ενέργεια και σε ορισμένες περιπτώσεις εξάλειψε το αίσθημα της κόπωσης. Αν, όμως, έχετε προβλήματα ύπνου, επειδή ακριβώς η σπιρουλίνα προσφέρει ενέργεια, προτιμήστε να την καταναλώσετε το πρωί και όχι το βράδυ πριν κοιμηθείτε. Δεν υπάρχουν τοξικές επιδράσεις που να συνδέονται με την κατανάλωση της σπιρουλίνας.

Με τα συμπληρώματα, ωστόσο, συνιστάται προσοχή επειδή έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις σκευασμάτων από την ασιατική αγορά (κάποια απ’ αυτά καταναλώθηκαν και στην Ελλάδα) που περιείχαν ηπατοτοξίνες και νευροτοξίνες που μπορούν να προκαλέσουν δηλητηρίαση ή ακόμα και καρκίνο. Γι’ αυτό θα πρέπει να δίνετε ιδιαίτερη σημασία στην προέλευση των συμπληρωμάτων σπιρουλίνας και στις συστάσεις τους. Το σημαντικότερο είναι να τα καταναλώνετε όταν πραγματικά τα χρειάζεστε για να διορθώσετε μία κατάσταση υγείας και πάντα να θυμάστε πως η σπιρουλίνα δεν είναι από τα φύκια που τα… πουλάνε για μεταξωτές κορδέλες, αφού αξίζει πραγματικά, αλλά από την άλλη πλευρά δεν είναι και η πανάκεια που θα γιατρέψει κάθε ασθένεια και θα λύσει όλα τα προβλήματα.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »