MENU
peaches

Ροδάκινα: Δροσερά, θρεπτικά και καλοκαιρινά

25 Μαΐου 2016 • Διατροφή

Για ποιον από εμάς δεν αποτελεί καλοκαιρινή ανάμνηση το δάγκωμα ενός ζουμερού ροδάκινου, του φρούτου με τη γλυκιά χυμώδη σάρκα; Σε πολλές ποικιλίες και γεύσεις το ροδάκινο είναι ιδανικό για όσους θέλουν να χάσουν βάρος.

Τα ροδάκινα έχουν εμφανιστεί σε αρχαία κείμενα και πίνακες ζωγραφικής, ενώ σύμφωνα με κάποιες ανατολίτικες παραδόσεις είναι τα φρούτα της αγνότητας και της αθανασίας.

Καλλιεργούνται στην χώρα μας και ακόμα στην Ιταλία, την Ισπανία, την Κίνα και την Αμερική. Η Καλιφόρνια αποτελεί την κύρια παραγωγό πολιτεία των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά τα ροδάκινα, ωστόσο είναι η Τζόρτζια που τα θεωρεί ντόπιο καρπό και παρουσιάζει με περηφάνια ένα ροδάκινο ως σήμα κατατεθέν της πινακίδας κυκλοφορίας της ομοσπονδιακής της πολιτείας.

Το ροδάκινο μπορεί να είναι κόκκινο, ροζ, κίτρινο, λευκό ή ένας συνδυασμός αυτών των χρωμάτων. Στη μία πλευρά του καρπού είναι διακριτή μία κατακόρυφη οδόντωση. Τα ροδάκινα και τα νεκταρίνια μοιάζουν πολύ, αλλά αυτό ισχύει εσωτερικά και όχι στην υφή του δέρματός τους: Τα ροδάκινα είναι χνουδάτα και θαμπά, ενώ τα νεκταρίνια είναι λεία και γυαλιστερά. Τα νεκταρίνια είναι γνωστά και ως «άτριχα ροδάκινα». Υπάρχει ένα κυρίαρχο γονίδιο που κωδικοποιεί το μικροσκοπικό χνούδι στο δέρμα του ροδάκινου που λείπει από τα νεκταρίνια.

Οι ποικιλίες του ροδάκινου σε γενικές γραμμές χωρίζονται σε δύο τύπους: Αυτά με την κίτρινη σάρκα και αυτά με τη λευκή. Τα ροδάκινα με την κίτρινη σάρκα τείνουν να είναι ξινά, ενώ τα λευκόσαρκα ροδάκινα τείνουν να είναι πιο γλυκά. Καθώς ωριμάζουν και οι δύο ποικιλίες αποκτούν πιο ήπια γεύση, γίνονται πιο ζουμερά και πιο γλυκά.

Η διατροφική αξία του ροδάκινου

Ενα μέτριο ροδάκινο περιέχει:

Θερμίδες: 58 kcal

Λιπαρά: 0,4 g

Υδατάνθρακες: 14.3 g

Πρωτεΐνες: 1,4 g

Φυτικές ίνες: 2,2 g

Γλυκαιμικός Δείκτης: Χαμηλός (κάτω των 55)

Ενα ροδάκινο είναι ένα πολύ καλό αντιοξειδωτικό, είναι εξαιρετικά πλούσιο σε βιταμίνη Α και κάλιο αλλά παρουσιάζει και μια αφθονία από άλλα θρεπτικά συστατικά, που το καθιστούν πολύ ψηλά στην κατάταξη σε ό,τι αφορά τη διατροφική του αξία και τα οφέλη του για την υγεία των ανθρώπων.

Τα γλυκά αυτά φρούτα έχουν καθαρτική και ισχυρά διουρητική δράση γι’ αυτό και συστήνονται σε άτομα που πάσχουν από αρθρίτιδα και ρευματισμούς. Τα άνθη του ροδάκινου έχουν ηρεμιστική επίδραση σε παιδιά που είναι ανήσυχα, ειδικά αν τα βράσετε σε νερό με ζάχαρη ή μέλι. Τα ροδάκινα είναι, επίσης, καλά για τη θεραπεία μολυσματικών ασθενειών, για την μείωση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα, για την πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων, της αναιμίας και των ασθενειών των νεφρών.

Κάνουν, επίσης, καλό στον κοιλιακό πόνο και τους ρευματικούς πόνους, ενώ το τσάι από ροδάκινο μπορεί να θεραπεύσει το σπασμωδικό βήχα. Είναι επίσης καλά για όσους αναρρώνουν από ασθένειες και για εκείνους που βρίσκονται σε κατάθλιψη.

Καθώς είναι πλούσια σε υδατάνθρακες και ζάχαρη, τα ροδάκινα θεωρούνται φρούτα που «χτίζουν» ενέργεια. Το ροδάκινο περιέχει φώσφορο και ως εκ τούτου μπορεί να προστατέψει τα νευρικά κύτταρα και συνιστάται σε άτομα που έχουν νεύρωση.

Η βιταμίνη Β1 και Β2 που περιέχουν, βοηθά στη διατήρηση της ισορροπίας του νευρικού συστήματος, τη διατήρηση των επιπέδων μαγνησίου στο σώμα, στη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Είναι επίσης καλά για το δέρμα καθώς αναγεννούν τους ιστούς. Μπορείτε όχι μόνο να… μασουλήσετε ροδάκινα για να έχετε υγιή επιδερμίδα, αλλά ακόμα να τρίψετε χυμό ροδάκινο στο δέρμα σας για να αποκτήσει λάμψη.

Αγορά και συντήρηση

Οταν αγοράζετε τα ροδάκινα, ακολουθήστε τη μύτη σας: Τα πιο ώριμα φρούτα θα μυρίζουν γλύκα. Ενώ η κόκκινη ή ροζ απόχρωση στο δέρμα του ροδάκινου μπορεί να φαίνεται ελκυστική, δεν παρέχει καμία ένδειξη ως προς την ωρίμανση του καρπού. Μια φλούδα ροδάκινου θα γίνει καφέ, καθώς εκτίθεται στον αέρα, γι’ αυτό ρίξτε πάνω στον καρπό λίγο χυμό λεμονιού αν δεν σκοπεύετε να το φάτε άμεσα. Για να ωριμάσουν τα ροδάκινα αφήστε τα πάνω στον πάγκο της κουζίνας. Αν τα βάλετε στο ψυγείο θα καθυστερήσετε την ωρίμανσή τους.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »