MENU

Ψυχική υγεία: Τι είναι φυσιολογικό και τι όχι

24 Μαρτίου 2016 • Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ της ψυχικής υγείας και της ψυχικής ασθένειας; Μερικές φορές η απάντηση είναι σαφής, αλλά συχνά η διάκριση ανάμεσα στις δύο καταστάσεις κάθε άλλο παρά είναι ευδιάκριτη.

Για παράδειγμα, αν φοβάστε να δώσετε μια ομιλία μπροστά σε κοινό, αυτό σημαίνει ότι έχετε κάποιο πρόβλημα με την ψυχική σας υγεία; ′Η πότε η συστολή μπορεί να γίνει μια υπόθεση κοινωνικής φοβίας;

Παρακάτω μπορείτε να κατανοήσετε πώς ακριβώς προσδιορίζονται οι συνθήκες ψυχικής υγείας.

Γιατί είναι τόσο δύσκολο να πούμε τι είναι φυσιολογικό;

Είναι συχνά δύσκολο να διακρίνει κανείς την φυσιολογική ψυχική υγεία από την ψυχική ασθένεια, επειδή δεν υπάρχει ένα εύκολο τεστ για να δείξει αν κάτι δεν πάει καλά. Επίσης, οι πρωτογενείς συνθήκες ψυχικής ασθένειας μπορεί να μοιάζουν με σωματικές διαταραχές. Οι ψυχικές ασθένειες δεν κρίνονται από το αν οφείλονται σε σωματική διαταραχή και διαγιγνώσκονται και αντιμετωπίζονται με βάση τα σημάδια και τα συμπτώματα, καθώς και από το πόσο η κατάσταση επηρεάζει την καθημερινή ζωή. Τα σημάδια και τα συμπτώματα μπορεί να επηρεάζουν:

Την συμπεριφορά. Το υπερβολικό πλύσιμο των χεριών ή η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να είναι συμπτώματα μιας ψυχικής ασθένειας.

Τα συναισθήματα. Μερικές φορές, μια ψυχική ασθένεια χαρακτηρίζεται από μια βαθιά ή εν εξελίξει θλίψη, ευφορία ή θυμό.

Την σκέψη. Αυταπάτες – σταθερές πεποιθήσεις που δεν είναι ευμετάβλητες υπό το φως των αντιφατικών στοιχείων – ή σκέψεις αυτοκτονίας μπορεί να είναι συμπτώματα μιας ψυχικής ασθένειας.

Πώς οι γιατροί κάνουν τη διάγνωση της ψυχικής ασθένειας;

Για να προσδιορίσει αν έχετε μια ψυχική ασθένεια, ο γιατρός θα συνεργαστεί μαζί σας αλλά και με τα αγαπημένα σας πρόσωπα για να αξιολογήσει:

Τα συμπτώματά σας. Ο γιατρός θα σας ρωτήσει για τα συμπτώματά σας, πότε  άρχισαν και πώς έχουν επηρεάσει τη ζωή σας. Το πώς αντιλαμβάνεστε τις σκέψεις και τις συμπεριφορές σας και πόσο τα σημάδια και τα συμπτώματα επηρεάζουν τις καθημερινές δραστηριότητές σας μπορεί να βοηθήσουν στον προσδιορισμό του τι είναι φυσιολογικό για σας. Για παράδειγμα, μπορείτε να συνειδητοποιήσετε ότι δεν τα καταφέρνετε καλά ή ότι δεν θέλετε να κάνετε πράγματα που παλιότερα κάνατε με ευχαρίστηση. Μπορεί να αισθάνεστε λυπημένος, χωρίς ελπίδα. Εάν η θλίψη σας έχει μια συγκεκριμένη αιτία, όπως το διαζύγιο, τα συναισθήματά σας θα μπορούσαν να είναι μια κανονική, προσωρινή αντίδραση. Ωστόσο, αν έχετε συμπτώματα που είναι σοβαρά θα μπορούσατε να έχετε κατάθλιψη. Μπορεί επίσης να χρειαστεί να υποβληθείτε σε μια φυσική εξέταση για να αποκλειστούν τυχόν υποκείμενες συνθήκες για την υγεία σας.

Αντιλήψεις των άλλων. Οι δικές σας αντιλήψεις σας από μόνες τους δεν μπορεί να δώσουν μια ακριβή εικόνα της συμπεριφοράς, των σκέψεων και της ικανότητάς σας να λειτουργείτε. Αλλοι άνθρωποι στη ζωή σας μπορεί να σας βοηθήσουν να καταλάβετε αν η συμπεριφορά σας είναι φυσιολογική ή όχι. Για παράδειγμα, εάν έχετε διπολική διαταραχή, μπορείτε να σκεφτείτε ότι οι εναλλαγές της διάθεσης σας είναι μόνο μέρος της κανονικής ζωής με τα σκαμπανεβάσματα. Οι σκέψεις και οι ενέργειές σας, ωστόσο, μπορεί να φαίνονται αφύσικες στους άλλους ή να προκαλούν προβλήματα στη δουλειά, στις σχέσεις ή σε άλλους τομείς της ζωής σας.

Πότε μια αξιολόγηση ή μια θεραπεία είναι απαραίτητες;

Κάθε ψυχική ασθένεια έχει το δικό της σύνολο σημαδιών και συμπτωμάτων. Σε γενικές γραμμές, όμως, μια επαγγελματική βοήθεια μπορεί να εγγυηθεί αν εσείς ή ένα αγαπημένο πρόσωπο βιώνει:

* Αξιοσημείωτη αλλαγή στην προσωπικότητα, τις συνήθειες του ύπνου και του φαγητού

* Αδυναμία να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ή τις καθημερινές δραστηριότητες

* Παράξενες ιδέες ή ιδέες μεγαλείου

* Υπερβολικό άγχος

* Παρατεταμένη κατάθλιψη ή απάθεια

* Σκέψεις ή συζητήσεις για αυτοκτονία

* Κατάχρηση ουσιών

* Ακραίες εναλλαγές της διάθεσης ή υπερβολική οργή, εχθρότητα ή βίαιη συμπεριφορά

Πολλοί άνθρωποι που πάσχουν από ψυχική ασθένεια θεωρούν τα σημάδια και τα συμπτώματά τους ένα φυσιολογικό μέρος της ζωής ή αποφεύγουν τη θεραπεία, από ντροπή ή φόβο. Εάν ανησυχείτε για την ψυχική υγεία σας ή για την ψυχική υγεία ενός αγαπημένου προσώπου, μην διστάσετε να ζητήσετε συμβουλές.

Συμβουλευτείτε τον οικογενειακό σας γιατρό, κλείστε ένα ραντεβού με έναν σύμβουλο ή ψυχολόγο, ή ενθαρρύνετε το αγαπημένο σας πρόσωπο να ζητήσει βοήθεια. Με την κατάλληλη υποστήριξη, μπορείτε να προσδιορίσετε την ψυχική ασθένεια και να εξερευνήσετε τις επιλογές θεραπείας, όπως φάρμακα ή παροχή συμβουλών.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »