MENU
meditteranean1

Προστατέψτε τον εγκέφαλό σας με τη μεσογειακή διατροφή

20 Σεπτεμβρίου 2017 • Διατροφή

Από τις πολλές ασθένειες που σχετίζονται με τη γήρανση, η εξασθένηση της μνήμης και η ενδεχόμενη άνοια είναι από τις πιο τρομακτικές για τη ζωή ενός ανθρώπου.

Αν υπάρχει καλή είδηση ​​για τη γήρανση του πληθυσμού, είναι οι αυξανόμενες ενδείξεις ότι οι παράγοντες που μειώνουν τον κίνδυνο είναι οι συνήθειες του τρόπου ζωής, αφού οι αλλαγές παίζουν ρόλο στην πρόληψη της άνοιας και την πιο κοινή μορφή της, τη νόσο του Αλτσχάιμερ.

Μια μελέτη του 2015 που δημοσιεύθηκε στο JAMA Internal Medicine εξέτασε το ρόλο που παίζουν οι ξηροί καρποί και το ελαιόλαδο, όταν προστίθενται στη μεσογειακή διατροφή στον περιορισμό της γνωστικής εξασθένησης.

Γιατί ξηροί καρποί και το ελαιόλαδο;

Το λεγόμενο οξειδωτικό στρες θεωρείται σημαντικός παράγοντας στην ανάπτυξη της άνοιας. Ως μέρος των φυσικών μεταβολικών διεργασιών των κυττάρων, οι ελεύθερες ρίζες  παράγονται και συνήθως καθαρίζονται από το σύστημα άμυνας του οργανισμού. Ωστόσο, η υπερπαραγωγή αυτών των ασταθών μορίων μπορεί να ξεπεράσει το ανοσοποιητικό μας σύστημα και να προκαλέσει κυτταρική βλάβη, αλλά τα αντιοξειδωτικά συστατικά των τροφών που τρώμε, πιστεύεται ότι μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτή τη διαδικασία.

Η μεσογειακή διατροφή με τα λαχανικά, τους ξηρούς καρπούς, τα ψάρια, τα δημητριακά ολικής αλέσεως και τα υγιή λίπη, όπως το ελαιόλαδο, με την παράλληλη ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης του κόκκινου κρέατος, βοηθούν στην διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου.

Είναι γνωστό, άλλωστε ότι η συχνότητα των καρδιακών παθήσεων στις μεσογειακές χώρες είναι σημαντικά χαμηλότερη απ’ ό,τι στη Βόρεια Αμερική και αυξάνεται μόνο όσο οι λαοί της Μεσογείου απομακρύνονται από τη μεσογειακή διατροφή και υιοθετούν τον δυτικό τρόπο ζωής

Τι περιελάμβανε η μελέτη

Ενα σύνολο 447 συμμετεχόντων με μέσο όρο ηλικίας λίγο κάτω από τα 67 έτη, πήραν μέρος στην έρευνα ως μέρος μιας διατροφικής μελέτης που αφορούσε άτομα με υψηλό καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Η μελέτη Prevencion con Dieta Mediterranea διεξήχθη μεταξύ 2003 και 2009. Τα άτομα χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες για τη μελέτη. Η μία ακολουθούσε μεσογειακή διατροφή και συμπλήρωνε με μια μεγάλη έξτρα παρθένο ελαιόλαδο (1 λίτρο / εβδομάδα), η άλλη μεσογειακή διατροφή που συμπλήρωνε με 30g μεικτών ξηρών καρπών ανά ημέρα και η τρίτη μια διατροφή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Οι συμμετέχοντες ελέγχθηκαν για την γνωστική τους ικανότητα (μέσω τεστ για τη μνήμη), την προσοχή και την εκτελεστική λειτουργία (υψηλότερες δεξιότητες σκέψης) κατά την έναρξη της μελέτης και ξανά μετά από έναν μέσο όρο 4,1 χρόνων.

Ξηροί καρποί και ελαιόλαδο βελτιώνουν τη γνωστική λειτουργία

Στα άτομα της ομάδας που ακολούθησε δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά βρέθηκε σημαντική μείωση σε όλες τις πτυχές της γνωστικής λειτουργίας. Συγκριτικά από τις τρεις ομάδες τα καλύτερα αποτελέσματα στα τεστ μνήμης είχε η ομάδα που κατανάλωνε ξηρούς καρπούς, ενώ και εκείνη που κατανάλωνε έξτρα παρθένο ελαιόλαδο παρουσίασε καλύτερη απόδοση στην εκτελεστική λειτουργία.

Η μελέτη δείχνει ότι η αύξηση του ελαιολάδου και της κατανάλωσης ξηρών καρπών, μαζί με μια διατροφή με βάση φυτά της Μεσογείου, μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση των νοητικών λειτουργιών σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας. Τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και πολλά υποσχόμενα, δεδομένης και της έλλειψης θεραπείας για την άνοια και τη νόσο του Αλτσχάιμερ.

Οι αλλαγές στον τρόπο διατροφής, η σωματική άσκηση και η διαχείριση του στρες προσφέρουν καλύτερους τρόπους για να διασώσετε τη μνήμη σας.

Δεδομένου ότι είναι ήδη αποδεδειγμένο πως η μεσογειακή διατροφή προσφέρει προστασία από τις καρδιακές παθήσεις, τον διαβήτη και κάποιες μορφές καρκίνου, χωρίς αρνητικές παρενέργειες, ο καθένας μας έχει πολλούς λόγους για να ακολουθήσει το συγκεκριμένο υγιές και νόστιμο πρόγραμμα διατροφής.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »