MENU
high-protein

Πόση πρωτεΐνη θα έπρεπε να τρώμε και πόση χρειαζόμαστε

19 Μαΐου 2014 • Διατροφή

Ποια τρόφιμα πρέπει να τρώμε και πόσο; Συχνά δεν είμαστε σίγουροι κι αυτό είναι ένα από τα κύρια προβλήματα της υγιεινής διατροφής, καθώς κάθε μέρα αυτά που γνωρίζαμε αλλάζουν και αντικαθίστανται από άλλα.

Οι επιστήμονες προχωρούν καθημερινά σε νέα ευρήματα και έρευνες που σχετίζονται με την πρόσληψη της τροφής και κάποιες φορές αυτά τα ευρήματα μπορεί να είναι συγκλονιστικά ανατρεπτικά των όσων πιστεύαμε πριν.

Οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ζωικές πρωτεΐνες αποτελούν μεγάλο κίνδυνο θνησιμότητας και ο κίνδυνος αυτός μπορεί να συγκριθεί με εκείνον του καπνίσματος.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο Cell Metabolism αποκάλυψε πως μια διατροφή βασισμένη σε ζωικές πρωτεΐνες, όπως το τυρί, το κρέας και το γάλα, συνδέεται με πρόωρο θάνατο, σε γενικές γραμμές, ειδικά για τους μεσήλικες και περισσότερο από το 74% των ανθρώπων είναι πιο πιθανό να πεθάνουν από οποιαδήποτε αιτία (καρκίνος, διαβήτης), σε σύγκριση με εκείνους που προτιμούν δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες. Επομένως, πόσες πρωτεΐνες πρέπει να τρώμε τελικά;

Οι ερευνητές εξήγησαν ότι λόγω των βιολογικών αλλαγών που συμβαίνουν, όσο μεγαλώνουμε, τα τρόφιμα που κάποτε ήταν καλά για εμάς, μπορούν αργότερα να θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή μας. Οι πρωτεΐνες ρυθμίζουν την αυξητική ορμόνη IGG-I που έχει συνδεθεί με την ευαισθησία στον καρκίνο και αυτά τα επίπεδα πέφτουν σημαντικά μετά την ηλικία των 65 ετών. Ετσι, ενώ η πρόσληψη τροφής πλούσιας σε πρωτεΐνη είναι πολύ επιβλαβής, οι πρωτεΐνες προστατεύουν παράλληλα τους ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας (άνω των 65).

«Η έρευνα δείχνει ότι μια διατροφή χαμηλή σε πρωτεΐνες, στη μέση ηλικία, είναι χρήσιμη για την πρόληψη του καρκίνου και τη συνολική θνησιμότητα, μέσω μιας διαδικασίας που περιλαμβάνει τη ρύθμιση της IGF-I και, ενδεχομένως τα επίπεδα της ινσουλίνης. Ωστόσο, προτείνουμε, επίσης, ότι σε μεγαλύτερες ηλικίες, είναι σημαντικό να αποφεύγεται μια διατροφή χαμηλή σε πρωτεΐνες, για να επιτρέψει στους ηλικιωμένους τη διατήρηση του υγιούς σωματικού βάρους και στην προστασία από την αδυναμία», αναφέρει η συν-συγγραφέας της μελέτης, Eileen Crimmins.

Από την άλλη πλευρά, οι πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης δεν έχουν τα ίδια αποτελέσματα θνησιμότητας με τις πρωτεΐνες που βασίζονται στα ζώα και οι επιστήμονες προτείνουν τη μείωση στην πρόσληψη πρωτεϊνών, αλλά όχι σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό. Ποια είναι, όμως, σύμφωνα με τους ερευνητές η δίαιτα που είναι υψηλή σε πρωτεΐνες; Η διατροφή που αντλεί τουλάχιστον το 20% των θερμίδων από πρωτεΐνες, τόσο φυτικής όσο και ζωικής προέλευσης είναι μια δίαιτα υψηλή σε πρωτεΐνες, ενώ η διατροφή που περιλαμβάνει λιγότερο από το 10% των θερμίδων από πρωτεΐνες, είναι μια διατροφή χαμηλή σε πρωτεΐνες.

Η λεγόμενη «μέτρια» διατροφή σε πρωτεΐνες, που περιλαμβάνει 10%-19% των θερμίδων από πρωτεΐνες, μπορεί επίσης να έχει αρνητικές συνέπειες για τους μεσήλικες, σύμφωνα με τη μελέτη.

Στη μελέτη, η μέση πρόσληψη πρωτεΐνης, για 6.318 ενήλικες (ηλικίας άνω των 50) αποτελείτο από το 16% των συνολικών ημερήσιων θερμίδων (περίπου τα 2/3 από ζωικές πρωτεΐνες) και αυτοί οι ενήλικες είχαν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν από καρκίνο. Το καλό είναι πως μια μικρή μείωση στην πρόσληψη πρωτεΐνης, μπορούσε να μειώσει την πιθανότητα πρόωρου θανάτου κατά 21%.

«Σχεδόν κάθε άνθρωπος έχει ένα καρκινικό ή προ-καρκινικό κύτταρο στον οργανισμό του σε κάποιο βαθμό. Το ερώτημα είναι; Προοδεύει και ενεργοποιείται ή συρρικνώνεται; Ενας από τους παράγοντες που θα καθορίσουν τι θα κάνει είναι η πρόσληψη των πρωτεϊνών», αναφέρει ο Valter Longo, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης.

Γνωρίζουμε ότι πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για το τι τρώμε και ότι οι επιστήμονες πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσουν σε περισσότερη έρευνα για το θέμα αυτό. Τώρα, όμως, είμαστε πιο σίγουροι για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της πρόσληψης των πρωτεϊνών ζωικής προέλευσης.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »