MENU

Πώς θα μειώσουν οι άνδρες τον κίνδυνο οστεοπόρωσης

3 Μαρτίου 2015 • Ανδρας

Η οστεοπόρωση θεωρείται μια «γυναικεία» ασθένεια. Ετσι, πολλοί άνδρες δεν έχουν επίγνωση του κινδύνου που αντιμετωπίζουν για οστεοπόρωση μέχρις ότου είναι αργά όπως πχ. αν μια πτώση τούς στείλει στο νοσοκομείο.

Στην πραγματικότητα οι άνδρες άνω των 50 ετών είναι πιο πιθανό να σπάσουν ένα κόκαλο, λόγω οστεοπόρωσης, παρά να πάθουν καρκίνο του προστάτη.

Οι άνδρες που αναπτύσσουν οστεοπόρωση είναι επίσης πιο πιθανό να γίνουν άτομα με ειδικές ανάγκες ή να πεθάνουν ως αποτέλεσμα του κατάγματος στο ισχίο ή άλλης επιπλοκής πιο συχνά απ’ ό,τι οι γυναίκες.

Ομως, παρά τα ανησυχητικά αυτά στατιστικά στοιχεία, η οστεοπόρωση συνήθως δεν βρίσκεται μέσα στο… ραντάρ των ανδρών ως ένας σημαντικός κίνδυνος για την υγεία τους.

Πολλοί από τους παράγοντες κινδύνου που επηρεάζουν τις γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας επηρεάζουν και τους άνδρες, ωστόσο υπάρχουν και κάποιες μοναδικές «προκλήσεις» που αντιμετωπίζουν οι άνδρες σε ό,τι αφορά τη διατήρηση της υγείας των οστών και τη μείωση του κινδύνου οστεοπόρωσης.

Ας δούμε ποιες είναι αυτές:

Ηλικία. Ο βασικός κίνδυνος για την ανδρική οστεοπόρωση είναι απλά ότι ο άνθρωπος γερνάει. Πέρα από την ηλικία των 50 ετών, οι άνδρες αρχίζουν να χάνουν σταθερά την οστική πυκνότητα σε ρυθμό περίπου 0,5 έως 1% το χρόνο. Η οστική πυκνότητα αφαιρείται, απορροφάται και τα οστά ξαναχτίζονται. Αυτή η διαδικασία οστικής ανακατασκευής είναι ισορροπημένη μέχρι περίπου την ηλικία των 50 ετών. Μετά από αυτή την ηλικία η ποσότητα του οστού απορροφάται στο σώμα με ταχύτερο ρυθμό απ’ ό,τι ανακατασκευάζεται με αποτέλεσμα την αραίωση που αποδυναμώνει τα οστά.

Απώλεια της τεστοστερόνης. Δεδομένου ότι στα άτομα μεγάλης ηλικίας, τα επίπεδα της τεστοστερόνης μειώνονται με φυσικό τρόπο, αυτό συμβάλλει πιθανώς στην απώλεια που σχετίζεται με την ηλικία των οστών. Δεδομένου ότι η τεστοστερόνη είναι η πηγή της μικρής ποσότητας των οιστρογόνων στους άνδρες, τα επίπεδα των οιστρογόνων με τη μείωση της τεστοστερόνης μειώνονται επίσης. Το οιστρογόνο είναι πολύ σημαντικό σε μοριακό επίπεδο και επηρεάζει την ισορροπία του χτισίματος των οστών και της ανα-απορρόφησης από τα κύτταρα.

Ενας από τους λόγους που οι άνδρες δεν παθαίνουν τόσο συχνά οστεοπόρωση είναι επειδή δεν περνούν από την εμμηνόπαυση και τον ραγδαίο ρυθμό οστικής απώλειας λόγω της μείωσης των οιστρογόνων που συνοδεύει αυτή την αποκλειστικά γυναικεία ιατρική κατάσταση. Ωστόσο, 8 με 10 χρόνια αργότερα από τις γυναίκες τείνουν να αναπτύξουν κι αυτοί οστεοπόρωση.

Μικρή λήψη ασβεστίου και βιταμίνης D. Το ασβέστιο και η βιταμίνη D παίζουν κρίσιμο ρόλο στην υγεία των οστών. Το ασβέστιο είναι ένα μέταλλο απαραίτητο για την οικοδόμηση γερών οστών και η βιταμίνη D βοηθά το σώμα να απορροφήσει το ασβέστιο στη διατροφή. Οι άνδρες άνω των 50 ετών χρειάζονται περίπου 1.000 χιλιοστόγραμμα (mg) του ασβεστίου κάθε μέρα. Καλές πηγές ασβεστίου είναι το γάλα και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα, καθώς και ο χυμός πορτοκαλιού και τα δημητριακά.

Αν δεν έχετε αρκετό ασβέστιο μέσω της διατροφής σας, μπορεί να χρειαστεί να πάρετε ένα συμπλήρωμα. Μοιράστε τις δόσεις σας όλη την ημέρα για να αποφύγετε τη λήψη περισσότερων από 500 mg ασβεστίου σε μία δόση. Εάν πάρετε πάρα πολύ ασβέστιο με τη μία, μπορεί να καταστρέψετε την ικανότητα του σώματος να το απορροφήσει αποτελεσματικά.

Το δέρμα κάνει τη βιταμίνη D όταν εκτίθεται στο φως του ήλιου, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν παίρνουν αρκετή με αυτόν τον τρόπο, είτε επειδή χρησιμοποιούν αντηλιακό, είτε επειδή ξοδεύουν πολύ χρόνο σε εσωτερικούς χώρους. Οι άνδρες από 50 έως 69 ετών, χρειάζονται περίπου 800 έως 1.000 διεθνείς μονάδες (IU) βιταμίνης D κάθε μέρα. Θα μπορούσαν να ωφεληθούν από τη λήψη είτε ενός συμπληρώματος ασβεστίου με βιταμίνη D, είτε ενός ξεχωριστού συμπληρώματος βιταμίνης D.

Ελλεψη σωματικής δραστηριότητας. Προσπαθήστε να γυμνάζεστε τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα. Περπάτημα, τρέξιμο, μπάσκετ, ποδόσφαιρο και πεζοπορία, βοηθούν στη διατήρηση της υγείας των οστών. Τα οστά σας υποστηρίζουν το βάρος του σώματός σας κατά τη διάρκεια αυτών των τύπων των ασκήσεων, που τα κρατά ισχυρά.

Κάπνισμα. Η χρήση του καπνού συνδέεται άμεσα με μειωμένη οστική πυκνότητα.

Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Το αλκοόλ μπορεί να επιταχύνει την απώλεια οστικής μάζας. Οι άνδρες δεν πρέπει να πίνουν περισσότερα από δύο αλκοολούχα ποτά την ημέρα, αν θέλουν να προστατεύσουν τα οστά τους.

Η λήψη ορισμένων φαρμάκων. Πολλές συχνές ιατρικές συνθήκες και τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία τους μπορεί να προκαλέσουν απώλεια οστικής μάζας. Σ’ αυτές συμπεριλαμβάνονται η κατάθλιψη, ο διαβήτης, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και φάρμακα όπως τα στεροειδή και ορισμένα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για την θεραπεία της καούρας και τον καρκίνο.

Συζητήστε με το γιατρό σας σχετικά με τα διάφορα φάρμακα που παίρνετε και το πώς μπορεί να επηρεάσουν τα οστά σας, καθώς και ποιες είναι οι προφυλάξεις που μπορείτε να ακολουθήσετε για να μειώσετε τον κίνδυνο οστεοπόρωσης.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »