MENU

Πώς τα συναισθήματα επηρεάζουν την υγεία

17 Οκτωβρίου 2018 • Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Οι άνθρωποι που έχουν καλή συναισθηματική υγεία γνωρίζουν καλά τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές τους. Εχουν μάθει υγιείς τρόπους για να αντιμετωπίσουν το άγχος και τα προβλήματα που είναι ένα φυσιολογικό μέρος της ζωής. Αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους και έχουν υγιείς σχέσεις.

Ωστόσο, πολλά πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή μπορούν να διαταράξουν τη συναισθηματική υγεία. Αυτά μπορεί να οδηγήσουν σε έντονα συναισθήματα θλίψης, άγχους ή στρες. Ακόμα και οι καλές ή επιθυμητές αλλαγές μπορεί να είναι τόσο αγχωτικές, όσο και οι ανεπιθύμητες αλλαγές.

Τέτοιες αλλαγές μπορεί να είναι:

Απόλυση από τη δουλειά

Η επιστροφή ενός παιδιού στο σπίτι ή η φυγή του από το σπίτι

Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου

Ενα διαζύγιο ή ένας γάμος

Ασθένεια ή τραυματισμός

Οικονομικά προβλήματα

Μετακόμιση σε μια νέα κατοικία

Η έλευση ενός μωρού ή η υιοθεσία ενός μωρού

Πώς μπορούν τα συναισθήματα να επηρεάσουν την υγεία

Το σώμα ανταποκρίνεται στον τρόπο σκέψης, αίσθησης και δράσης. Αυτός είναι ένας τύπος «σύνδεσης μυαλού-σώματος». Οταν έχουμε άγχος, ανησυχία ή αναστάτωση, το σώμα αντιδρά με τρόπο που θα μπορούσε να πει ότι κάτι δεν είναι σωστό. Για παράδειγμα, μπορεί να αναπτύξει κανείς υψηλή αρτηριακή πίεση ή έλκος στομάχου μετά από ένα ιδιαίτερα αγχωτικό συμβάν, όπως ο θάνατος ενός αγαπημένου ανθρώπου.

Η διαδρομή προς τη βελτίωση της υγείας

Υπάρχουν τρόποι με τους οποίους μπορείτε να βελτιώσετε τη συναισθηματική υγεία σας. Αρχικά, προσπαθήστε να αναγνωρίσετε τα συναισθήματά σας και να καταλάβετε γιατί τα έχετε. Η ταξινόμηση των αιτιών θλίψης, άγχους και στρες στη ζωή σας μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τη συναισθηματική υγεία σας.

Εκφράστε τα συναισθήματά σας με τους κατάλληλους τρόπους

Εάν τα συναισθήματα στρες, λύπης ή άγχους προκαλούν σωματικά προβλήματα, η διατήρηση αυτών των συναισθημάτων μέσα σας μπορεί να σας κάνει να αισθανθείτε χειρότερα. Είναι καλό να αφήνετε τους αγαπημένους σας να γνωρίζουν πότε κάτι σας ενοχλεί. Ωστόσο, να έχετε κατά νου ότι η οικογένειά σας και οι φίλοι σας μπορεί να μην είναι πάντα σε θέση να σας βοηθήσουν να ασχοληθείτε με τα συναισθήματά σας με τον κατάλληλο τρόπο. Σε αυτές τις στιγμές, ζητήστε βοήθεια από κάποιον εκτός της κατάστασης. Δοκιμάστε να ζητήσετε από τον οικογενειακό σας γιατρό, ή έναν ψυχολόγο συμβουλές και υποστήριξη προκειμένου να σας βοηθήσουν να βελτιώσετε τη συναισθηματική υγεία σας.

Ζήστε μια ισορροπημένη ζωή

Εστιάστε στα πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες στη ζωή σας. Προσπαθήστε να μην κυριευτείτε από εμμονές για τα προβλήματα στην εργασία, το σχολείο ή το σπίτι που οδηγούν σε αρνητικά συναισθήματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να προσποιείστε ότι είστε ευτυχισμένοι όταν αισθάνεστε άγχος, ανησυχία ή αναστάτωση. Είναι σημαντικό να αντιμετωπίσετε αυτά τα αρνητικά συναισθήματα, αλλά προσπαθήστε να επικεντρωθείτε στα θετικά πράγματα στη ζωή σας. Μπορεί να σας βοηθήσει το να καταγράψετε σε ένα ημερολόγιο τα πράγματα που σας κάνουν να αισθάνεστε χαρούμενοι και ευτυχισμένοι. Ορισμένες έρευνες έχουν δείξει ότι η θετική προοπτική μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής και να δώσει ώθηση στην υγεία σας. Μπορεί επίσης να χρειαστεί να βρείτε τρόπους για να αφήσετε κάποια πράγματα στη ζωή σας που σας κάνουν να αισθάνεστε άγχος. Βρείτε χρόνο για τα πράγματα που σας αρέσουν.

«Δουλέψτε» την αντοχή σας

Τα άτομα με αντοχές είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν το άγχος με έναν υγιή τρόπο. Η ανθεκτικότητα μπορεί να δουλευτεί και να ενισχυθεί με διαφορετικές στρατηγικές. Αυτά περιλαμβάνουν την κοινωνική υποστήριξη, τη διατήρηση μιας θετικής άποψης για τον εαυτό σας και την αποδοχή των αλλαγών. Ενας ψυχολόγος μπορεί να σας βοηθήσει να επιτύχετε αυτό το στόχο με τη γνωστική συμπεριφορική θεραπεία. Ρωτήστε το γιατρό σας αν αυτή είναι μια καλή ιδέα για την περίπτωσή σας.

Χαλαρώστε μυαλό και σώμα

Μέθοδοι χαλάρωσης, όπως ο διαλογισμός, η μουσική, η γιόγκα, το τάι τσι είναι χρήσιμοι τρόποι για να ισορροπήσουν τα συναισθήματά σας. Θα μπορούσατε επίσης να δείτε βίντεο που είναι διαθέσιμα στο Youtube και μπορούν να σας κατευθύνουν με εικόνες και συμβουλές για τον τρόπο που μπορείτε να χαλαρώσετε. Ο διαλογισμός είναι μια μορφή καθοδηγούμενης σκέψης. Μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Για παράδειγμα, μπορείτε να το κάνετε με άσκηση, στρέτσινγκ και βαθιές αναπνοές.

Να προσέχετε τον εαυτό σας

Για να έχετε καλή συναισθηματική υγεία, είναι σημαντικό να φροντίσετε το σώμα σας, έχοντας μια κανονική ρουτίνα, να τρώτε υγιεινά γεύματα, να κοιμάστε αρκετά και να γυμνάζεστε για να εκτονώνεστε από την ένταση. Αποφύγετε την υπερκατανάλωση τροφής και μην κάνετε χρήση ναρκωτικών ή αλκοόλ που εκτός των θεμάτων υγείας, προκαλούν και ζητήματα με την οικογένεια.

Πράγματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη

Η κακή συναισθηματική υγεία μπορεί να αποδυναμώσει το ανοσοποιητικό σύστημα. Αυτό κάνει το άτομο περισσότερο επιρρεπές σε κρυολόγημα ή λοιμώξεις κατά τη διάρκεια συναισθηματικά δύσκολων στιγμών. Επίσης, όταν αισθάνεστε άγχος ή ανησυχία, μπορεί να μην φροντίζετε την υγεία σας όπως πρέπει. Μπορεί να μην γυμνάζεστε, να μην τρώτε θρεπτικές τροφές ή να μην παίρνετε τυχόν φάρμακα που σας έχει συνταγογραφήσει ο γιατρός σας. Μπορεί να στραφείτε στο αλκοόλ, να αρχίσετε το κάπνισμα ή να εθιστείτε σε ουσίες.

Αλλα συμπτώματα κακής συναισθηματικής υγείας περιλαμβάνουν:

πόνο στην πλάτη

αλλαγή όρεξης

πόνο στο στήθος

δυσκοιλιότητα ή διάρροια

ξηροστομία

εξαιρετική κόπωση

γενικό πόνο

πονοκέφαλο

υψηλή πίεση του αίματος

αϋπνία (προβλήματα ύπνου)

αίσθημα παλμών της καρδιάς

σεξουαλικά προβλήματα

δυσκολία στην αναπνοή

στραβολαίμιασμα

ιδρώτα

στομαχικές διαταραχές

αύξηση ή απώλεια βάρους

Γιατί χρειάζεται ο γιατρός να γνωρίζει τα συναισθήματά σας;

Μπορεί να μην είστε συνηθισμένοι να μιλάτε στο γιατρό σας για τα συναισθήματα ή τα προβλήματά σας στην προσωπική σας ζωή. Αλλά θυμηθείτε, ότι ο γιατρός σας δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι αισθάνεστε άγχος, ανησυχία ή αναστάτωση απλά και μόνο κοιτάζοντάς σας. Είναι σημαντικό να είστε ειλικρινείς με το γιατρό σας και να του ανοιχτείτε αν αισθάνεστε αυτά τα συναισθήματα.

Κατ’ αρχήν ο γιατρός θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι τα σωματικά σας συμπτώματα δεν προκαλούνται από άλλα προβλήματα υγείας. Εάν επιβεβαιωθεί αυτό, τότε εσείς μαζί με το γιατρό σας θα πρέπει να αντιμετωπίσετε τις συναισθηματικές αιτίες των συμπτωμάτων σας. Ο γιατρός μπορεί να σας προτείνει τρόπους αντιμετώπισης των φυσικών συμπτωμάτων, ενώ θα συνεργαστείτε μαζί του για να βελτιώσετε τη συναισθηματική σας υγεία.

Πότε πρέπει να δείτε έναν γιατρό

Αν τα αρνητικά συναισθήματά σας δεν απομακρύνονται και είναι τόσο δυνατά ώστε σας εμποδίζουν να απολαμβάνετε τη ζωή, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μιλήσετε με το γιατρό σας. Μπορεί να έχετε αυτό που οι γιατροί αποκαλούν «μείζονα κατάθλιψη». Η κατάθλιψη είναι ιατρική ασθένεια που μπορεί να αντιμετωπιστεί με εξατομικευμένη συμβουλευτική ή φάρμακα ή και με τα δύο.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »