MENU
LeavingHome

Πώς να αντιμετωπίσετε το «σύνδρομο της άδειας φωλιάς»

5 Ιουνίου 2014 • Ανδρας, Γυναίκα, Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Εάν το τελευταίο παιδί σας έχει μεγαλώσει και είναι έτοιμο να εγκαταλείψει το σπίτι -ή έχει ήδη φύγει- ίσως να αντιμετωπίζετε το «σύνδρομο της άδειας φωλιάς». Κατανοήστε γιατί συμβαίνει και τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό.

Το σύνδρομο της άδειας φωλιάς δεν είναι μια κλινική διάγνωση. Αντ’ αυτού, το σύνδρομο αυτό είναι ένα φαινόμενο στο οποίο οι γονείς βιώνουν τα συναισθήματα της θλίψης και της απώλειας, όταν το τελευταίο παιδί φεύγει από το σπίτι.

Αν και μπορείτε να ενθαρρύνετε ενεργά τα παιδιά σας να γίνουν ανεξάρτητα, η εμπειρία του να φύγουν είναι οδυνηρή. Μπορεί να το βρείτε δύσκολο να μείνετε ξαφνικά στο σπίτι χωρίς παιδιά που χρειάζονται τη φροντίδα σας. Μπορεί να σας λείπει που δεν είστε μέρος της καθημερινότητας των παιδιών σας, καθώς και η σταθερή συντροφιά τους. Μπορεί επίσης να ανησυχείτε έντονα για την ασφάλεια των παιδιών σας και αν θα είναι σε θέση να φροντίζουν τον εαυτό τους μόνα τους. Μπορεί να δίνετε μάχη με τη μεταβατική περίοδο. Αν έχετε μόνο ένα παιδί ή έντονα ταυτίζεστε με το ρόλο του γονέα, μπορεί να έχετε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο προσαρμογής σε μια άδεια φωλιά.

Ποια είναι η επίπτωση του συνδρόμου της άδειας φωλιάς;

Στο παρελθόν, η έρευνα έλεγε ότι οι γονείς που αντιμετωπίζουν το σύνδρομο της άδειας  φωλιάς γνώριζαν μια βαθιά αίσθηση της απώλειας που θα μπορούσε να τούς καταστήσει ευάλωτους στην κατάθλιψη, τον αλκοολισμό, την κρίση ταυτότητας και τις οικογενειακές συγκρούσεις.

Ωστόσο, πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι μια άδεια φωλιά μπορεί επίσης να παρέχει στους γονείς πολλά οφέλη. Οταν το τελευταίο παιδί φεύγει από το σπίτι, οι γονείς έχουν μια νέα ευκαιρία να επανασυνδεθούν, να βελτιώσουν την ποιότητα του γάμου τους και να αναζωπυρώσουν τα ενδιαφέροντα για τα οποία στο παρελθόν δεν είχαν χρόνο.

Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω το σύνδρομο της άδειας φωλιάς;

Εάν αντιμετωπίζετε συναισθήματα απώλειας, εξαιτίας του συνδρόμου της άδειας φωλιάς, φροντίστε να αναλάβετε δράση. Για παράδειγμα:

Αποδεχτείτε το χρόνο. Αποφύγετε να συγκρίνετε το χρονοδιάγραμμα του παιδιού σας με τη δική σας προσωπική εμπειρία. Αντ’ αυτού, να επικεντρωθείτε στο πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να πετύχει, όταν αυτό φύγει από το σπίτι.

Μείνετε σε επαφή. Μπορείτε να συνεχίσετε να είστε κοντά στα παιδιά σας ακόμα και όταν ζείτε χωριστά. Κάντε μια προσπάθεια να διατηρήσετε τακτική επαφή μέσω επισκέψεων, τηλεφωνικών κλήσεων, ηλεκτρονικών μηνυμάτων κτλ.

Ζητήστε υποστήριξη. Εάν δυσκολεύεστε να αντιμετωπίσετε την άδεια φωλιά, στραφείτε στα αγαπημένα σας πρόσωπα για υποστήριξη. Μοιραστείτε τα συναισθήματά σας. Αν νιώθετε κατάθλιψη, συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

Μείνετε θετικοί. Σκεφτείτε τον επιπλέον χρόνο και την ενέργεια που ενδέχεται να μπορείτε να αφιερώσετε στο γάμο σας ή στα καθαρά προσωπικά σας ενδιαφέροντα όταν μείνετε μόνοι στο σπίτι χωρίς παιδιά.

Μπορώ να αποτρέψω το σύνδρομο της άδειας φωλιάς;

Εάν το τελευταίο παιδί σας είναι έτοιμο να φύγει από το σπίτι και ανησυχείτε για το σύνδρομο της άδειας φωλιάς, κοιτάξτε μπροστά. Ψάξτε για νέες ευκαιρίες στην προσωπική και επαγγελματική σας ζωή. Να κρατάτε τον εαυτό σας απασχολημένο ή να αναλάβετε νέες προκλήσεις στο χώρο εργασίας ή στο σπίτι.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »