MENU
healthy

Πώς να μεγαλώσετε με συναισθηματική και ψυχική ζωτικότητα

26 Απριλίου 2014 • Τρίτη Ηλικία, Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

H συναισθηματική και ψυχική ζωτικότητα είναι στενά συνδεδεμένες με τη φυσική ζωτικότητα. Οπως το μυαλό έχει ισχυρές επιπτώσεις στο σώμα, έτσι η φυσική κατάσταση επηρεάζει το πώς αισθάνεσαι και σκέφτεστε.

Η κοινωνική επαφή μπορεί  επίσης να κάνει μια μεγάλη διαφορά στο πώς αισθάνεστε.

Η αντικατάσταση μιας «χαμένης» δραστηριότητας είναι το κλειδί για να παραμείνετε ενεργοί και να αισθάνεστε καλά με τον εαυτό σας. Για παράδειγμα, αν δεν μπορείτε πλέον να τρέξετε, μπορείτε να δοκιμάσετε το περπάτημα, την ποδηλασία, ή/και το κολύμπι. Και αν η αγαπημένη σας δραστηριότητα ήταν ο χορός, μπορείτε να δοκιμάσετε κάτι άλλο που συνδυάζει την κοινωνική και τη σωματική δραστηριότητα, όπως η συμμετοχή σε μια τάξη αερόμπικ στο νερό.

Η αντικατάσταση των «χαμένων» δραστηριοτήτων μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσετε μια θετική στάση και την αίσθηση της ευημερίας με την πάροδο του χρόνου, ακόμη και αν η γήρανση και οι αλλαγές στην υγεία σας σημαίνουν ότι δεν μπορείτε να κάνετε όλα τα πράγματα που συνηθίζατε να κάνετε.

Σωματική δραστηριότητα

Προστατέψτε ή βελτιώστε τη συναισθηματική και γνωστική υγεία σας με τακτική σωματική άσκηση. Ενώ η σωματική δραστηριότητα παράγει χημικές ουσίες στο σώμα που προωθούν τη συναισθηματική ευεξία, η αδράνεια μπορεί να κάνει την κατάθλιψη, το άγχος και το στρες χειρότερα. Ερευνα έχει γίνει για να συνδέσει τη φυσική δραστηριότητα και τον κίνδυνο της νόσου του Αλτσχάιμερ και άλλες μορφές άνοιας. Οι ενήλικες που είναι σωματικά δραστήριοι είναι λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν τη νόσο του Αλτσχάιμερ ή άνοια, σε σχέση με τους ενήλικες που δεν είναι σωματικά δραστήριοι.

Κοινωνική δραστηριότητα

Προστατέψτε ή βελτιώστε τη συναισθηματική υγεία σας κρατώντας επαφή με τους φίλους, την οικογένεια και την ευρύτερη κοινότητα. Είτε σωματικά υγιείς, είτε ασθενείς, οι άνθρωποι που αισθάνονται συνδεδεμένοι με τους άλλους είναι πιο πιθανό να ευτυχούν σε σχέση με εκείνους που είναι κοινωνικά απομονωμένοι. Το να προσφέρετε εθελοντικά στην κοινότητά σας και να μοιράζεστε τη σοφία και τα ταλέντα σας με τους άλλους είναι ένας ευχάριστος και εποικοδομητικός τρόπος για να εμπλουτίσετε τη ζωή σας. Στην πραγματικότητα, οι ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας που προσφέρουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους ακόμη και ένα μικρό χρονικό διάστημα έχουν γενικά μια μεγαλύτερη αίσθηση της ευημερίας από εκείνους που δεν το κάνουν.

Διανοητική δραστηριότητα

Προστατέψτε ή βελτιώστε τη μνήμη σας και την ψυχική ευκρίνεια:

* Προκαλέστε τη διάνοια σας σε καθημερινή βάση. Διαβάστε, μάθετε ένα νέο μουσικό όργανο ή  γλώσσα, λύστε σταυρόλεξα, ή παίξτε παιχνίδια στρατηγικής με τους άλλους. Ακριβώς όπως ένα ενεργό σώμα, ένας ενεργός εγκέφαλος συνεχίζει να εξελίσσεται και να αναπτύσσεται, ενώ ένας ανενεργός εγκέφαλος χάνει τη δύναμή του με την πάροδο του χρόνου.

* Βοηθήστε τη μνήμη σας. Γράψτε ημερομηνίες, ονόματα και άλλες σημαντικές πληροφορίες που μπορείτε εύκολα να ξεχνάτε. Χρησιμοποιήστε τη ρουτίνα και την επανάληψη. Για παράδειγμα, κρατήστε καθημερινά αντικείμενα, όπως κλειδιά και γυαλιά, σε ένα συγκεκριμένο τόπο. Και όταν θα συναντήσετε κάποιον νέο να επαναλάβετε το όνομά του δυνατά σε άλλους ή στον εαυτό σας αρκετές φορές για να εντυπωθεί αυτό στη μνήμη σας. (Δεν έχει σημασία η ηλικία σας, το να έχετε πάρα πολλά στο μυαλό σας μπορεί να σας εμποδίζει να θυμάστε νέες πληροφορίες. Και καθώς γερνάτε, είναι φυσιολογικό να χρειάζεστε περισσότερο χρόνο για να ανακτήσετε τα νέα στοιχεία από την τράπεζα της μνήμης σας.)

* Προλάβετε την κατάθλιψη. Η κατάθλιψη είναι μια κοινή αλλά αντιμετωπίσιμη αιτία της νοητικής έκπτωσης σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Εκτός από να επιδοθείτε σε τακτική σωματική δραστηριότητα και κοινωνική επαφή, να αποφεύγετε την κατάχρηση του αλκοόλ, να τρώτε υγιεινά γεύματα και σνακ και να συμπεριλάβετε σημαντική δραστηριότητα στην καθημερινή σας ζωή (όπως η μάθηση, η δημιουργία, η εργασία και ο εθελοντισμός). Αν νομίζετε ότι έχετε κατάθλιψη, να αναζητήσετε επαγγελματική βοήθεια (αντικαταθλιπτικά φάρμακα ή / και την παροχή συμβουλών και αποτελεσματικές θεραπείες για την κατάθλιψη). Αν διαπιστώσετε ότι μια φυσική κατάσταση ή αναπηρία κάνει την καταθλιπτική σας διάθεση ακόμη χειρότερη, να πάρετε την ιατρική θεραπεία που χρειάζεστε.

* Μην καπνίζετε. Το κάπνισμα μπορεί να επιταχύνει την πνευματική εξασθένηση. Αυτή η σύνδεση εντοπίστηκε σε μια μεγάλη μελέτη που συνέκρινε τους καπνιστές και τους μη καπνιστές ηλικίας 65 ετών και άνω.

Μείωση του άγχους και τεχνικές χαλάρωσης

Το πάρα πολύ άγχος της ζωής μπορεί να έχει τίμημα στο σώμα σας, το μυαλό σας και τους ανθρώπους που είναι πιο κοντά σε εσάς. Εκτός από το να κάνετε τακτική σωματική δραστηριότητα, μπορείτε να χαλαρώνετε περίπου 20 λεπτά τη μέρα.

Ο διαλογισμός εστιάζει την προσοχή σας και σας βοηθά να ηρεμήσετε και το μυαλό και το σώμα. Καθημερινά ο διαλογισμός χρησιμοποιείται για τη διαχείριση ενός φάσματος φυσικών και συναισθηματικών συνθηκών, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, το άγχος, η κατάθλιψη και ο χρόνιος πόνος.

Το σώμα αντιδρά στο στρες με την ένταση των μυών, η οποία μπορεί να προκαλέσει πόνο ή δυσφορία. Η προοδευτική μυϊκή χαλάρωση μειώνει την ένταση των μυών και γενικά το άγχος και μπορεί να σας βοηθήσει να κοιμηθείτε.

Ο τρόπος που αναπνέουμε επηρεάζει ολόκληρο το σώμα σας. Δοκιμάστε ασκήσεις αναπνοής για χαλάρωση. Η πλήρης, βαθιά αναπνοή, είναι ένας καλός τρόπος για να μειωθεί η ένταση, να αισθανθείτε χαλαροί και να μειώσετε την πίεση.

Θετική σκέψη

Η θετική σκέψη μπορεί να σας βοηθήσει να ζήσετε μια μακρύτερη, πιο ευτυχισμένη ζωή. Ακόμα κι αν έχετε την τάση να είστε αισιόδοξοι, υπάρχουν φορές που χρειάζεται επιπλέον προσπάθεια, για να πλαισιώσετε τη ζωή σας θετικά. Ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα για να αξιοποιήσετε τη δύναμη της θετικής σκέψης στην καθημερινή ζωή σας.

* Δημιουργήστε θετικές προσδοκίες από τον εαυτό σας, την υγεία σας, και τη ζωή γενικά. Οταν πιάνετε τον εαυτό σας να χρησιμοποιεί αρνητική γλώσσα για εσάς τους ίδιους ή να κάνει αρνητικές προβλέψεις για το μέλλον σας, απλά σταματήστε. Επανασχεδιάστε τη σκέψη σας με θετικό προσανατολισμό και μιλήστε φωναχτά ή κρατήστε σημειώσεις. Αυτό το είδος σκέψης μπορεί να σας βοηθήσει να αναρρώσετε καλύτερα από χειρουργική επέμβαση, καρκίνο, και άλλες κρίσεις της ζωής.

* Ανοίξτε τον εαυτό σας στο χιούμορ, τη φιλία και την αγάπη. Πηγαίνετε έξω από το δρόμο σας για να βρείτε λόγους για να γελάσετε και να περάσετε λίγο χρόνο με τους ανθρώπους που θέλετε.

* Κάνετε έκκληση προς μια ανώτερη δύναμη, αν σας ταιριάζει κάτι τέτοιο. Είτε είναι μέσα από την πίστη σας σε ένα στοργικό, παντοδύναμο Θεό, είτε από τη σύνδεσή σας με τη φύση ή ένα συλλογικό ασυνείδητο, η αίσθηση της πνευματικής ευεξίας μπορεί να σας βοηθήσει μέσα από προσωπικές δοκιμές να ενισχύσετε τη χαρά που ζείτε.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »