MENU
hot  coffee

Πώς επηρεάζει ο καφές την υγεία ενός ατόμου;

26 Σεπτεμβρίου 2017 • Διατροφή

Τα τελευταία χρόνια η έρευνα έχει καταρρίψει κάποιους μύθους που ίσχυαν στο παρελθόν για τον καφέ. Δεν συμβάλλει σε καρδιακές προσβολές, ανάπτυξη καρκίνου ή μειωμένη οστική πυκνότητα όπως πιστευόταν παλιά.

Αντίθετα, μάθαμε ότι ο καφές με μέτρο, δηλαδή 1-2 φλιτζάνια την ημέρα δεν κάνει κακό, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να προσφέρει οφέλη για την υγεία, με πιο αξιοσημείωτο τη μείωση του κινδύνου ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι ο καφές μειώνει τον κίνδυνο για ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Annals of Internal Medicine, έδειξε πως η σημαντική προστατευτική επίδραση του καφέ αυξάνεται με την κατανάλωση μέχρι 4 φλιτζανιών την ημέρα. Το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο τόσο για τον ντεκαφεϊνέ όσο και για τον κανονικό καφέ.

Αυτή η μελέτη όπως και άλλες σχετικά με τις επιπτώσεις του καφέ στην υγεία τονίζουν ότι υπάρχει κάτι περισσότερο στον καφέ από την καφεΐνη. Οπου έχουν καταγραφεί τα οφέλη και οι κίνδυνοι, οι ερευνητές δεν γνωρίζουν απαραίτητα ποια συστατικά του καφέ συνδέονται με τις επιπτώσεις (θετικές ή αρνητικές) για την υγεία. Ενα φλιτζάνι καφέ μπορεί να έχει 2.000 διαφορετικά συστατικά συμπεριλαμβανομένων των ιχνοστοιχείων όπως το μαγνήσιο, το κάλιο, η νιασίνη και η βιταμίνη Ε. Ο καφές μπορεί να αποτελέσει τη μεγαλύτερη πηγή αντιοξειδωτικών, των ουσιών δηλαδή που προστατεύουν τα κύτταρα από τις βλάβες που προκαλούν τα ασταθή μόρια που ονομάζονται ελεύθερες ρίζες.

Οι μελέτες έχουν τεκμηριώσει και άλλα οφέλη για την υγεία από την κατανάλωση του καφέ, όπως:

Νόσος του Πάρκινσον: Ενας αριθμός μελετών έχουν δείξει πως όσοι πίνουν καφέ επωφελούνται από την προστατευτική επίδρασή του κατά της νόσου του Πάρκινσον

Ασθμα: O καφές μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα του άσθματος

Χολόλιθοι: Ο καφές μπορεί να μειώσει το σχηματισμό της πέτρας στη χολή

Νόηση: O καφές αυξάνει την εγρήγορση. Γι’ αυτό το πρωί ουσιαστικά λειτουργεί ως «κλήση αφύπνισης» για πολλούς ανθρώπους. Οι μελέτες έχουν δείξει πως ο καφές μπορεί να βελτιώσει τη γνωστική απόδοση. Τα αποτελέσματα από τουλάχιστον τέσσερις μελέτες δείχνουν ότι όσοι πίνουν καφέ έχουν μειωμένο κίνδυνο ανάπτυξης της νόσου του Αλτσχάιμερ.

Ψυχική υγεία: Tρεις μελέτες έχουν δείξει μειωμένο κίνδυνο αυτοκτονιών με την μέτρια κατανάλωση καφέ. Ο λόγος δεν είναι ακόμα σαφής.

Ηπατική νόσος: Ο καφές φαίνεται να προσφέρει μια προστατευτική επίδραση κατά της νόσου του ήπατος, συμπεριλαμβανομένου και του καρκίνου, ειδικά μεταξύ αυτών που πίνουν αλκοόλ.

Πριν βιαστείτε, ωστόσο, να ετοιμάσετε ένα… δοχείο με καφέ, πρέπει να γνωρίζετε ότι υπάρχουν πιθανές ανησυχίες για την υγεία από την κατανάλωση του καφέ. Οι παρενέργειες μπορεί να περιλαμβάνουν νευρικότητα, αϋπνία και αίσθημα αύξησης των παλμών της καρδιάς. Η έκταση αυτών των παρενεργειών διαφέρει από άτομο σε άτομο, ανάλογα με την ικανότητα που έχει να μεταβολίζει την καφεΐνη. Μερικοί άνθρωποι δεν πίνουν καφέ το απόγευμα γιατί τούς προκαλεί αϋπνία. Κάποιοι άλλοι, αντίθετα, μπορούν να έχουν δίπλα τους μέχρι το βράδυ ένα φλιτζάνι καφέ κι όμως να κοιμούνται ήσυχοι.

Οι παρενέργειες μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν χαλαρά κόπρανα και καούρα ή παλινδρόμηση, σε ανθρώπους που έχουν προδιάθεση για τέτοιου είδους συνθήκες. Ο καφές μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα του ουροποιητικού για τους άνδρες με προβλήματα προστάτη.

Οι περιστασιακοί πότες μπορεί να παρατηρήσουν μια αύξηση στην αρτηριακή τους πίεση μετά από ένα φλιτζάνι καφέ. Με την τακτική κατανάλωση, αναπτύσσεται ανοχή και η πίεση του αίματος πέφτει στα προηγούμενα επίπεδα. Εάν πρόκειται να πιείτε καφέ, είναι πιθανώς καλύτερα να τον απολαύσετε καθημερινά για να αποφύγετε τις εξάρσεις στην πίεση του αίματος.

Ενας ακόμα λόγος να πίνετε καφέ με συνέπεια στη χρήση; Αν παραλείψετε μια μέρα είναι πιθανό να αντιμετωπίσετε πονοκέφαλο που έχει να κάνει με την έλλειψή του, καθώς η καφεΐνη είναι ελαφρώς εθιστική.

Μια άλλη ανησυχία για την υγεία είναι πως ο καφές αν πίνεται σε υπερβολικές ποσότητες μπορεί να επηρεάσει τη γονιμότητα μιας γυναίκας ή να συμβάλλει στην αποβολή. Αλλο αρνητικό στοιχείο είναι πως ο καφές μειώνει την απορρόφηση του σιδήρου και του ασβεστίου. Επίσης, αυξάνει την απώλεια ασβεστίου στα ούρα αλλά αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί από την αύξηση της κατανάλωσης ασβεστίου.

Εν κατακλείδι: Aν δεν είστε λάτρης του καφέ, δεν συνιστάται να ξεκινήσετε για χάρη μιας καλύτερης υγείας. Αλλά αν σας αρέσει ο καφές, πίνετε καθημερινά ένα ή δύο φλιτζάνια και δεν ενοχλείστε από τυχόν παρενέργειες, δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείτε για σοβαρούς κινδύνους για την υγεία σας από τον καφέ. Και όχι μόνο αυτό, αλλά μπορείτε να απολαύσετε και τα οφέλη.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »