MENU

Ποια είναι η φυσική πλευρά του άγχους

11 Ιουλίου 2016 • Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Παρά το γεγονός ότι οι ορμόνες του φύλου και η χημεία του εγκεφάλου προσφέρουν κάποια προστασία από το στρες, οι γυναίκες πλήττονται περισσότερο από τις φυσικές και συναισθηματικές συνέπειές του, απ’ ό,τι οι άνδρες.

Οι αντιδράσεις των γυναικών στο στρες είναι ριζωμένες στη χημεία του οργανισμού τους πολύ περισσότερο από τους άνδρες. Οι άνδρες έχουν υψηλότερα επίπεδα ανδρογόνων, ενώ οι γυναίκες έχουν υψηλότερα επίπεδα οιστρογόνων.

Ο εγκέφαλος των γυναικών είναι επίσης διαφορετικά καλωδιωμένος. Οι γυναίκες έχουν την τάση να αντιδρούν στο στρες με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι οι άνδρες. Δεν ανταποκρίνονται με την αντίδραση πάλης ή φυγής που είναι ο πλέον κατάλληλος τρόπος για να διαπραγματευτούν.

Άγχος: Πώς προσβάλλονται οι γυναίκες

Οι επιδράσεις της φυσικής αντι-στρες ορμόνης, της ωκυτοκίνης που παράγεται κατά τη διάρκεια του τοκετού και του θηλασμού στις γυναίκες, αλλά και στα δύο φύλα κατά τη διάρκεια του οργασμού, ενισχύονται από τα οιστρογόνα και μειώνονται από την τεστοστερόνη. Αυτό βοηθά περισσότερο τις γυναίκες απ’ ό,τι τους άνδρες. Και όσο οι γυναίκες είναι δραστήριες τόσο περισσότερο αυξάνονται τα επίπεδα της ωκυτοκίνης. Το θέμα είναι πως οι γυναίκες χρειάζονται περισσότερη ωκυτοκίνη από τους άνδρες για να διατηρήσουν τη συναισθηματική τους υγεία. Για παράδειγμα, οι γυναίκες έχουν περισσότερα αρνητικά συναισθήματα όταν τους λείπει η αίσθηση της αφής (επαφής), ενώ αισθάνονται περισσότερο άγχος από τους άνδρες μέσα σε μια σχέση.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Οικογενειακών Ιατρών (AAFP), το άγχος είναι μια έκφραση του φυσικού ενστίκτου του σώματος για να προστατεύσει τον εαυτό του. Ενώ αυτό μπορεί να προειδοποιήσει μια γυναίκα για έναν άμεσο κίνδυνο, όπως ότι πλησιάζει ένα γρήγορο αυτοκίνητο, οι παρατεταμένες επιδράσεις του στρες, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την σωματική και συναισθηματική υγεία της.

Η αντίδραση του ανθρώπου στο στρες είναι διαμορφωμένη εδώ και εκατομμύρια χρόνια ως ένας προστατευτικός μηχανισμός. Αυτό βοηθούσε τους προγόνους μας που έπρεπε να παλέψουν κόντρα σε επικίνδυνα ζώα όπως ο σμιλόδοντας (προϊστορική τίγρης με μακριούς άνω κυνόδοντες που εξείχαν από την κάτω γνάθο). Αλλά σήμερα ο άνθρωπος δεν έχει να παλέψει με προϊστορικά ζώα με αποτέλεσμα η «απόκριση» του οργανισμού να γίνεται με τρόπο ατυχή, με υπέρταση, εγκεφαλικά επεισόδια και έλκη.

Oι ειδικές επιδράσεις του άγχους

Το άγχος των ανθρώπων μπορεί να διαφέρει, αλλά αν κάποιος έχει άγχος και για τη δουλειά του και για τα παιδιά του και για το γάμο του και για το περιβάλλον του ταυτόχρονα, τότε υπάρχει θέμα. Στις γυναίκες το άγχος μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στην έμμηνο ρύση αλλά μια μεγάλη αύξηση του άγχους μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα ακόμα και απώλεια μαλλιών, πονοκεφάλους, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Οι ειδικές επιδράσεις του άγχους μπορεί να περιλαμβάνουν:

Διατροφικές διαταραχές. Η ανορεξία και η βουλιμία είναι 10 φορές πιο συχνές στις γυναίκες απ’ ό,τι στους άνδρες και αυτό μπορεί να έχει να κάνει με τα επίπεδα του στρες. Όπως και η κατάθλιψη, έτσι και το άγχος έχει συνδεθεί με χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης και αντιμετωπίζεται συχνά με αντικαταθλιπτικά φάρμακα που τονώνουν τη σεροτονίνη.

Παθήσεις του στομάχου. Το στρες μπορεί να σας κάνει να αναζητάτε το junk food ή να ανακατέψετε το στομάχι σας σε σημείο που να αισθάνεστε ότι δεν μπορείτε να φάτε. Τα προβλήματα που σχετίζονται με το άγχος περιλαμβάνουν κράμπες, φούσκωμα, καούρα, ακόμα και σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Ανάλογα με το πώς θα ανταποκριθεί σ’ αυτά το στομάχι σας, μπορεί να σας οδηγήσει είτε σε απώλεια είτε σε αύξηση του σωματικού βάρους.

Δερματικές αντιδράσεις. Το άγχος μπορεί να οδηγήσει σε ξεσπάσματα, ακόμα και σε φαγούρα ή δερματικά εξανθήματα σε ορισμένους ανθρώπους.

Συναισθηματικές συνθήκες. Από την κακή διάθεση και τη νευρικότητα μέχρι τα σοβαρά ψυχικά ζητήματα όπως η κατάθλιψη, η συναισθηματική υγεία υποφέρει όταν υπάρχει άγχος στη ζωή μας. Οι γυναίκες είναι καλύτερες από τους άνδρες στο να κρύβουν τα συναισθήματά τους, όπως ο θυμός και η επιθετικότητα, γιατί τα τμήματα του εγκεφάλου τους που είναι υπεύθυνα για τα συναισθήματα αυτά είναι μεγαλύτερα από των ανδρών. Οι συναισθηματικές επιπτώσεις του στρες στις γυναίκες μπορεί να κυμαίνονται από την επιλόχεια κατάθλιψη μετά την εγκυμοσύνη μέχρι την κατάθλιψη μετά την εμμηνόπαυση.

Προβλήματα ύπνου. Η αϋπνία ή οι διαταραχές του ύπνου είναι συχνές σε γυναίκες που έχουν άγχος κι αυτό είναι ιδιαίτερα αντιπαραγωγικό, καθώς ένας καλός βραδινός ύπνος μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του στρες.

Δυσκολία συγκέντρωσης. Το άγχος καθιστά δύσκολη τη συγκέντρωση και την αποτελεσματικότητα σε εργασίες που απαιτούν ανάληψη μεγάλων ευθυνών, γεγονός που μπορεί να περιπλέξει την κατάσταση αν είναι το σπίτι ή η εργασία που δημιουργεί το άγχος και αυτό παρεμβαίνει στην αποτελεσματικότητα του ατόμου, δημιουργώντας έτσι έναν φαύλο κύκλο.

Καρδιακές παθήσεις. Το άγχος που αντιμετωπίζει κανείς καθημερινά στην αγορά εργασίας μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου. Το άγχος μπορεί να επηρεάσει ολόκληρο το καρδιαγγειακό σύστημα και να οδηγήσει σε υψηλή αρτηριακή πίεση, εγκεφαλικό επεισόδιο και καρδιακή προσβολή.

Χαμηλότερη ανοσολογική απόκριση. Μία από τις πιο περίπλοκες σωματικές αντιδράσεις στο στρες είναι η μειωμένη ικανότητα του σώματος να καταπολεμήσει τη νόσο, είτε πρόκειται για ένα απλό κρυολόγημα είτε για μια έξαρση χρόνιας κατάστασης.

Καρκίνος. Μερικές μελέτες έχουν δείξει σύνδεση μεταξύ άγχους και ανάπτυξης καρκίνου του μαστού και των ωοθηκών. Σε μια μελέτη οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο κίνδυνος καρκίνου του μαστού αυξήθηκε κατά 62% στις γυναίκες που είχαν βιώσει περισσότερα από ένα εξαιρετικά αγχωτικά γεγονότα στη ζωή τους, όπως ένα διαζύγιο ή ένας θάνατος αγαπημένου προσώπου.

Τακτικές μείωσης του άγχους

Πρόσφατες έρευνες διαπίστωσαν ότι το 25% της ευτυχίας εξαρτάται από το πόσο καλά μπορεί κάποιος να διαχειριστεί το άγχος. Και ποια είναι η πιο σημαντική στρατηγική για τη διαχείριση του άγχους; Ο σχεδιασμός και η εξεύρεση των εργαλείων που θα βοηθήσουν στην αποσυμφόρηση της έντασης.

Διαβάστε παρακάτω μερικές συμβουλές για τη διαχείριση του άγχους:

Βελτιώστε τη διατροφή σας. Μια καλά ισορροπημένη διατροφή και παράκαμψη του πρόχειρου φαγητού μπορεί να βελτιώσει τη φυσική σας ευεξία και αυτό με τη σειρά του θα βελτιώσει την συναισθηματική σας υγεία.

Βρείτε χρόνο για άσκηση. Γνωρίζουμε ότι η άσκηση είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης του άγχους και της κατάθλιψης. Η έρευνα έχει δείξει πως η σωματική δραστηριότητα μπορεί να ανεβάσει τη διάθεσή σας και να αυξήσει την απελευθέρωση των ενδορφινών, φυσικών χημικών ουσιών που συνδέονται με την καλή διάθεση.

Βρείτε διασκεδαστικούς τρόπους για να χαλαρώσετε. Συνδεθείτε συναισθηματικά με την οικογένεια και τους φίλους σας, καθώς και τους ανθρώπους που απολαμβάνουν να βρίσκονται κοντά σας. Ανακαλύψτε ξανά τα αγαπημένα σας χόμπι και ασχοληθείτε μ’ αυτά. Επίσης, μπορείτε να κάνετε γιόγκα, διαλογισμό και tai chi.

Αν, τέλος, το άγχος σας επηρεάζει τόσο πολύ και δεν μπορείτε να το διαχειριστείτε, καταφύγετε στο γιατρό σας και μιλήστε του για το θέμα αυτό. Μπορεί εκείνος να σας βοηθήσει μαθαίνοντάς σας νέες τεχνικές για τη διαχείρισή του. Μπορείτε, επίσης να απευθυνθείτε σε ένα επαγγελματία ψυχικής υγείας για να σας βοηθήσει να το θέσετε υπό έλεγχο.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »