MENU

Ο,τι πρέπει να γνωρίζετε για τη σκανδιναβική διατροφή

19 Ιουνίου 2018 • Διατροφή

 

Η σκανδιναβική διατροφή έρχεται εσχάτως με ιδιαίτερη… ορμή για να κάνει τη διαφορά στο χώρο της υγείας και ευεξίας.

Πολλοί διατροφολόγοι πιστεύουν ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερα υγιεινή διατροφή που μπορεί να ακολουθήσει κάποιος σχετικά εύκολα και να δει την υγεία του και το σώμα του να βελτιώνονται ολοένα και περισσότερο.

Η σκανδιναβική δίαιτα ήρθε στο προσκήνιο όταν ειδικοί στον τομέα της  υγείας ξεκίνησαν να ψάχνουν το λόγο που η Βόρεια Ευρώπη είχε χαμηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας από τις ΗΠΑ. Η σκανδιναβική διατροφή είναι μια διατροφή που αναπτύχθηκε με βάση την παραδοσιακή κουζίνα που υπάρχει στη Δανία, τη Φινλανδία, την Ισλανδία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία.

Ποια είναι η σκανδιναβική διατροφή

Δεν υπάρχει υπολογισμός θερμίδων, ούτε κάποια εξαντλητική δίαιτα. Επί της ουσίας η σκανδιναβική διατροφή προωθεί μια δια βίου υγιή προσέγγιση στη διατροφή, που επικεντρώνεται στα φυτικά, εποχιακά τρόφιμα και είναι γεμάτη με άπαχες πρωτεΐνες, σύνθετους υδατάνθρακες και υγιή λίπη.

Η νέα δίαιτα, η οποία υπάρχει στην πραγματικότητα εδώ και αιώνες, προσαρμόστηκε από την Διατροφική Πυραμίδα της Βαλτικής Θάλασσας το 2004, για να συμπεριλάβει περισσότερες γεύσεις και θρεπτικά συστατικά. Η νέα έκδοση προωθεί περισσότερα τρόφιμα από άγρια ​​τοπία, λιγότερα πρόσθετα τροφίμων, βιολογικά προϊόντα -όποτε είναι δυνατόν- και περισσότερα σπιτικά γεύματα.

Επιπλέον, δίνει έμφαση στον προγραμματισμό κάθε γεύματος γύρω από τα χειμερινά λαχανικά, όπως το λάχανο, το μπρόκολο ή τα λαχανάκια Βρυξελλών. Τα αυγά και τα ψάρια είναι επίσης περισσότερο από ένα απλό τμήμα της συγκεκριμένης διατροφής.

Είναι το αντίπαλον δέος της μεσογειακής διατροφής;

Η σκανδιναβική διατροφή μοιάζει αρκετά με τη γνωστή μας μεσογειακή διατροφή. Και οι δύο περιλαμβάνουν άφθονο φρέσκο ψάρι, ρίζες λαχανικών, φρούτα και δημητριακά ολικής αλέσεως -όπως βρώμη και κριθάρι- και περιορίζουν την κατανάλωση κόκκινου κρέατος, γαλακτοκομικών, σακχάρων και επεξεργασμένων τροφίμων.

Η κύρια διαφορά είναι στα λίπη. Ενώ η μεσογειακή διατροφή προτείνει ελαιόλαδο, η σκανδιναβική δίαιτα επιλέγει το κραμβέλαιο, γνωστό και ως έλαιο canola. Και τα δύο έλαια είναι γνωστό πως προωθούν την υγεία της καρδιάς, ενισχύοντας την καλή χοληστερόλη (HDL) και μειώνοντας την κακή χοληστερόλη (LDL).

Και τα δύο είναι φυτικά έλαια με υψηλές ποσότητες ωμέγα-3. Δεδομένου ότι το έλαιο ελαιοκράμβης έχει λιγότερο κορεσμένο λίπος από το ελαιόλαδο, θεωρείται υγιέστερο, ωστόσο και τα δύο έχουν διαφορετική συνιστώμενη χρήση στην κουζίνα.

Για παράδειγμα, το ελαιόλαδο, το οποίο είναι υψηλότερο σε αντιοξειδωτικά, είναι πιο γευστικό και χρησιμοποιείται συνήθως για σαλάτες και γαρνιτούρες, ενώ το έλαιο canola αντέχει περισσότερο τη θερμότητα, έτσι μπορεί να χρησιμοποιηθεί όταν χρειάζεται κάτι να μαγειρευτεί ή να ψηθεί σε υψηλότερες θερμοκρασίες.

Τα οφέλη για την υγεία; Μακρύς ο κατάλογος

Ενας από τους κυριότερους λόγους που οι διαιτολόγοι είναι λάτρεις της σκανδιναβικής διατροφής είναι πως η έρευνα έχει αποδείξει τα μεγάλα οφέλη της.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) διαπίστωσε ότι τόσο η μεσογειακή όσο και η σκανδιναβική διατροφή μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου, του διαβήτη τύπου 2 και των καρδιακών παθήσεων. Αλλες μελέτες έχουν αποκαλύψει ότι η σκανδιναβική διατροφή μπορεί να μειώσει τα επίπεδα συστολικής και διαστολικής αρτηριακής πίεσης, να ομαλοποιήσει τα επίπεδα χοληστερόλης και να βοηθήσει τους ανθρώπους να χάσουν βάρος ή να διατηρήσουν ένα υγιές βάρος.

Επιπλέον, επειδή η σκανδιναβική διατροφή μοιάζει αρκετά με τις αντιφλεγμονώδεις δίαιτες -οι οποίες παραδοσιακά αποτελούνται από φρούτα, λαχανικά, άπαχη πρωτεΐνη και υγιή λίπη- έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τη φλεγμονή στους λιπώδεις ιστούς και συνεπώς τους κινδύνους για την υγεία που σχετίζονται με την παχυσαρκία.

Μπορεί ακόμη και να βοηθήσει τις γυναίκες που προσπαθούν να μείνουν έγκυες. Και πάλι η έρευνα έχει δείξει πως μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε επεξεργασμένα τρόφιμα και εξευγενισμένους υδατάνθρακες, μαζί με την κατανάλωση πρωτεϊνών με βάση φυτά και θαλασσινά, σε συνδυασμό με την υψηλή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, συσχετίζεται με αυξημένες πιθανότητες εγκυμοσύνης.

Είναι καλή και για τον πλανήτη Γη

Επιπλέον, η σκανδιναβική διατροφή είναι περιβαλλοντικά βιώσιμη, καθώς εστιάζει στην κατανάλωση φρέσκων, τοπικών συστατικών. Κάτι που έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Οι φυτικές τροφές δημιουργούν λιγότερη ρύπανση, επειδή χρησιμοποιούν λιγότερους φυσικούς πόρους απ’ ό,τι οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε κρέας. Μπορεί, επίσης, να μειώσει και την κατανάλωση ενέργειας και τα απόβλητα των τροφίμων, με την κατανάλωση τοπικά παραγόμενων τροφίμων.

Ενας ακόμα λόγος που αυτή η δίαιτα είναι καλή, είναι πως μετατοπίζει το επίκεντρο από τις θερμίδες και το τοποθετεί στα ποιοτικά τρόφιμα.

Μια καλά ισορροπημένη, προσιτή επιλογή

Ενώ η μεσογειακή διατροφή έχει ερευνηθεί περισσότερο, το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τη σκανδιναβική διατροφή τον τελευταίο καιρό έχει δείξει ότι είναι εξίσου υγιής. Επίσης, ενδέχεται να κοστίζει λιγότερο, καθώς επικεντρώνεται στην κατανάλωση εποχιακών τροφών που πάντα είναι πιο φθηνά και ευρύτερα διαθέσιμα.

Ετσι, εάν ψάχνετε να κάνετε κάτι καλό για το σώμα σας και έχετε ενδεχομένως κουραστεί από τη μεσογειακή διατροφή μπορεί να αξίζει τον κόπο να δοκιμάσετε την σκανδιναβική διατροφή. Είναι γεμάτη με θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες και μέταλλα που χρειάζεται το σώμα για να είναι υγιές και να αισθάνεστε ευεξία.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »