MENU
bikini-selfie

Οι «όμορφοι» φίλοι στο Facebook μάς οδηγούν σε αρνητικές συγκρίσεις

13 Απριλίου 2014 • Γνωρίζετε ότι..., Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Οι φωτογραφίες των κοριτσιών στο Facebook με μπικίνι ή οι άλλες κοριτσιών που δίνουν φιλιά σουφρώνοντας τα χείλη τους, μπορεί να κάνουν μια νεαρή γυναίκα να αισθανθεί χειρότερα για το σώμα και την εμφάνισή της.

Κι αυτό γιατί συγκρίνει τον εαυτό της με τις αντίστοιχες selfies φωτογραφίες που βλέπει και νοιώθει μειονεκτικά, όπως διαπιστώνει νέα μελέτη.

«Η σημασία που δίνεται στις φυσικές ιδιότητες μπορεί να είναι ακόμα πιο επικίνδυνη σε ό,τι έχει να κάνει με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συγκριτικά με τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, επειδή στα social media συμμετέχουν οι άνθρωποι που γνωρίζουμε», αναφέρουν οι συντάκτες της μελέτης.

Η έρευνα που διενεργήθηκε από μια ομάδα αποτελούμενη από ερευνητές των Πανεπιστημίων του Strathclyde στο Ηνωμένο Βασίλειο, του Οχάιο και της Αϊόβα, υποστηρίζει πως σύμφωνα με τα πρόσφατα ευρήματα τα social media μπορεί να έχουν καταστροφικές συνέπειες για τις νέες γυναίκες.

Για παράδειγμα, σε μια μελέτη που κυκλοφόρησε τον περασμένο Νοέμβριο, ψυχολόγοι από το American University στην Ουάσιγκτον, διαπίστωσαν ότι οι έφηβες που παρακολουθούσαν εικόνες άλλων εφήβων στο Facebook, είχαν μεγαλύτερη δυσαρέσκεια για το βάρος τους, καθώς και μια επιθυμία να είναι πιο αδύνατες, ενώ έτειναν να βλέπουν το σώμα τους ως αντικείμενο.

Μια αυστραλιανή μελέτη που κυκλοφόρησε τον περασμένο Σεπτέμβριο διαπίστωσε ότι «οι χρήστες του Facebook έχουν σημαντικά υψηλότερο ενδιαφέρον για την εμφάνιση του σώματος απ’ ό,τι οι μη χρήστες».

Και μια άλλη μελέτη που κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του περασμένου έτους από την April Smith και τους συνεργάτες της στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο, διαπίστωσε ότι ορισμένες συνήθειες στο Facebook θα μπορούσαν να προβλέψουν κατά πόσον οι νέες γυναίκες είχαν περισσότερα συμπτώματα ανορεξίας, βουλιμίας και τάσης για υπερβολικό φαγητό.

Τι είναι, όμως, αυτό στα social media που προκαλεί προβλήματα στην εικόνα του σώματος, σε αντίθεση, ας πούμε, με τα περιοδικά μόδας ή με το να βλέπει κάποια έφηβη μια χαριτωμένη και δημοφιλή κοπέλα μέσα στο σχολείο που φοιτά;

Κατ’ αρχήν, αν και συχνά οι χρήστες πιστεύουν ότι αυτό που εμφανίζεται στο Facebook είναι πιο «αληθινό» από αυτό που εμφανίζεται στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, εν τούτοις συχνά κάνουν λάθος, καθώς και οι φωτογραφίες των φίλων τους «δεν είναι» μια ακριβής αναπαράσταση του τι συμβαίνει στην πραγματική ζωή. Κι αυτό επειδή και οι φίλοι τους μπορούν να ανεβάσουν φωτογραφίες που έχουν γίνει προηγουμένως αντικείμενο επεξεργασίας στο photoshop.

Επειτα, σύμφωνα με την Smith, οι νέες γυναίκες έχουν την τάση να δημοσιεύουν αρνητικά κείμενα όπως «ω Θεέ μου, το παράκανα σήμερα με το φαγητό», αναζητώντας καταπραϋντικά σχόλια, όπως «μην ανησυχείς, δεν τρέχει τίποτα, είσαι τόσο όμορφη», Ομως, αντί γι’ αυτό εισπράττουν αρνητικά σχόλια και αυτό τις οδηγεί σε μεγαλύτερη δυσαρέσκεια για το σώμα τους.

Εξάλλου, τα κορίτσια, αλλά και τα αγόρια σκέφτονται πως οι διασημότητες και τα μοντέλα είναι μοναδικά και ως εκ τούτου δύσκολο να τα φτάσει κάποιος, ενώ η ελκυστικότητα των συνομηλίκων φίλων τους σκέφτονται πως είναι εφικτή. Και όταν δεν μπορούν να την πλησιάσουν αυτό μεγαλώνει τον αρνητισμό τους.

«Η συμμετοχή πολλών νεαρών γυναικών σε συνομιλίες που έχουν να κάνουν με το σωματικό λίπος και τα κιλά στα social media μεγαλώνει ακόμα πιο πολύ το πρόβλημα», λέει η Evelyn Meier, που ηγήθηκε της μελέτης στο American University.

Η νέα μελέτη υποστήριξε όλα τα παραπάνω ευρήματα. Εξέτασε 881 γυναίκες φοιτήτριες και τις έβαλε να συμπληρώσουν δύο ερωτηματολόγια σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο, ώστε να ελέγξουν και να διαγνώσουν τυχόν διατροφικές διαταραχές. Οι περισσότερες από τις γυναίκες, σε ποσοστό 86% δήλωσαν ότι θα ήθελαν να χάσουν βάρος, κατά μέσο όρο γύρω στα 8 με 10 κιλά.

Κατά μέσο όρο ξόδευαν 79 λεπτά την ημέρα στο Facebook. Για τις γυναίκες που ήθελαν να χάσουν βάρος, ο περισσότερος χρόνος στο Facebook συνδέθηκε με περισσότερα αρνητικά συναισθήματα για το σώμα τους.

Οι ερευνητές δεν είχαν προβλέψει τα αποτελέσματα στα δύο τυποποιημένα τεστ για τις διατροφικές διαταραχές, ωστόσο οι γυναίκες που αφιέρωσαν περισσότερο χρόνο στο Facebook είχαν περισσότερες πιθανότητες να αναφέρουν δυσαρέσκεια για το σώμα τους, που αποτελεί το πρώιμο σημάδι πιθανών διατροφικών διαταραχών.

Το θέμα δεν είναι πόσο χρόνο δαπανούσαν στο Facebook, αλλά το πόσο συχνά εξέταζαν φωτογραφίες άλλων ατόμων, αυτό που στην πραγματικότητα τις έκανε ευτυχείς ή δυστυχείς, επισημαίνουν οι ερευνητές.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »