MENU
diet

Oι δίαιτες δεν λειτουργούν για πολύ, υποστηρίζει νέα μελέτη

3 Δεκεμβρίου 2014 • Διατροφή

Οι δημοφιλείς δίαιτες μπορεί να λειτουργήσουν για ένα μικρό διάστημα, αλλά ακόμα και οι καλύτερες απ’ αυτές δεν μπορούν να διατηρήσουν τους ανθρώπους λεπτούς σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Αυτό υποστηρίζει νέα μελέτη από το Κέντρο Προληπτικών Ερευνών Griffin του Πανεπιστημίου Γέιλ.

Μετά από ένα έτος ή λίγο περισσότερο ο κάθε άνθρωπος αρχίζει να παίρνει πίσω το βάρος που έχασε, ενώ δεν είναι σαφές ποια είναι τα οφέλη της δίαιτας στην υγεία της καρδιάς, υποστηρίζουν οι ερευνητές.

«Ουσιαστικά αυτό που μας λέει η μελέτη είναι πως ο καθένας στους 12 μήνες αρχίζει να ξαναπαίρνει πίσω το βάρος που έχασε και αν είναι τυχερός αυτό συμβαίνει στους 24 μήνες», λέει ο δρ David Katz, διευθυντής του Κέντρου Griffin, που έγραψε το κύριο άρθρο που συνοδεύει τη μελέτη.

Στο ίδιο συμπέρασμα κατέληξαν ο δρ Marc Eisenberg από το Πανεπιστήμιο McGill, στο Μόντρεαλ του Καναδά και οι συνεργάτες του, που αξιολόγησαν τέσσερις από τις πιο δημοφιλείς δίαιτες: Atkins, South Beach, Weight Watchers και Zone.

«Με ένα τόσο μικρό αριθμό δοκιμών για κάθε δίαιτα και με τόσο αντιφατικά συμπεράσματα για την αποτελεσματικότητά τους, δεν υπάρχουν ισχυρές αποδείξεις ότι η χρήση τους είναι επωφελής σε μακροπρόθεσμη βάση», δήλωσε ο Eisenberg.

«Παρά τα εκατομμύρια δολάρια που δαπανώνται στις δημοφιλείς εμπορικές δίαιτες, τα δεδομένα είναι αντικρουόμενα και ανεπαρκή για να προσδιορίσουν ότι μια δημοφιλής δίαιτα είναι πιο ευεργετική από τις άλλες», έγραψαν οι ερευνητές στο επιστημονικό περιοδικό Circulation που εκδίδει η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία.

Σύμφωνα με τα ευρήματά τους: Oσοι ακολούθησαν το πρόγραμμα των Weight Watchers έχασαν κατά μέσο όρο 7,7 έως 13,2 κιλά μετά από ένα χρόνο και ξαναπήραν πίσω κάποια από τα κιλά αυτά σε δύο χρόνια.

Σε απευθείας συγκρίσεις ανάμεσα στις δίαιτες Atkins, Weight Watchers και Zone οι άνθρωποι έχασαν ένα μικρό ποσό του βάρους τους σε ένα χρόνο και στις τρεις περιπτώσεις. Οσοι ακολούθησαν τη δίαιτα Atkins που βασίζεται σε κατανάλωση πρωτεϊνών και απορρίπτει τους αμυλώδεις υδατάνθρακες έχασαν κατά μέσο όρο 4,6 έως 10,3 κιλά. Οσοι ακολούθησαν τη δίαιτα Weight Watchers έχασαν κατά μέσο όρο 6,6 κιλά ενώ στη δίαιτα Zone έχασαν από 3,5 έως 7.

Δεν υπήρξαν, ωστόσο, σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις τρεις δίαιτες όσον αφορά τη βελτίωση της χοληστερόλης, της αρτηριακής πίεσης, των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα ή σε άλλους παράγοντες που επηρεάζουν την καρδιά. Η δίαιτα Weight Watchers που ενθαρρύνει την κατανάλωση άφθονων φρούτων και λαχανικών και αποθαρρύνει το πρόχειρο φαγητό, φάνηκε στους 12 μήνες να έχει καλύτερα αποτελέσματα, τόνισαν.

Μια παρόμοια μεγάλης κλίμακας μελέτη που έγινε το 2007 και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Αnnals of Internal Medicine διαπίστωσε ότι μια τυπική διατροφή βοηθά τους ανθρώπους να χάσουν κατά μέσο όρο 6% του βάρους τους, συνήθως 5-8 κιλά και οι περισσότεροι τα παίρνουν πίσω όλα μετά από πέντε χρόνια.

«Ο πολιτισμός μας τρέφεται από τις διαφημιστικές εκστρατείες και το μάρκετινγκ σε ό,τι αφορά τις δίαιτες της μόδας, αλλά όταν ξύσει κανείς την επιφάνεια ανακαλύπτει πως δεν υπάρχει τίποτα απολύτως από κάτω», λέει χαρακτηριστικά ο Katz.

Βεβαίως οι άνθρωποι που έχουν εφεύρει αυτές τις δίαιτες έχουν διαφορετική γνώμη.

Ο δρ Barry Sears που εφηύρε τη δίαιτα Zone, υποστηρίζει πως ο στόχος της δίαιτάς του δεν ήταν ούτως ή άλλως η απώλεια βάρους, αλλά η μείωση της φλεγμονής, της διαδικασίας που βρίσκεται πίσω από τις καρδιακές παθήσεις και πολλοί επιστήμονες πιστεύουν ότι είναι ο διαβήτης τύπου 2.

«Αυτό που αναζητούμε με τη δίαιτα Zone είναι η βελτίωση της υγείας, ο έλεγχος της ινσουλίνης και ο έλεγχος της φλεγμονής. Μελέτες σαν τις παραπάνω επομένως δεν έχουν τόσο μεγάλη σημασία. Αυτό που έχει σημασία είναι να επιλέξετε έναν τρόπο ζωής και να τον ακολουθήσετε πιστά. Έναν τρόπο ζωής που θα σας προσφέρει τη βέλτιστη δυνατή υγεία για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα», υποστηρίζει.

Από την πλευρά τους οι υπεύθυνοι των Weight Watchers λένε πως οι μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμα και μια μέτρια απώλεια βάρους μπορεί να βελτιώσει τους παράγοντες κινδύνου της καρδιάς.

«Από τις 10 τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές που αφορούν τις δίαιτες, μόνο οι Weight Watchers ήταν σταθερά αποτελεσματικοί στη μείωση του βάρους», τόνισε ο εκπρόσωπός τους.

Οι ερευνητές, ωστόσο, επιμένουν λέγοντας πως δεν είναι μυστικό ότι οι άνθρωποι μπορούν να χάσουν αρχικά βάρος από μια δίαιτα επειδή όντως τρώνε λιγότερο στο ξεκίνημά της.

«Η απώλεια βάρους έχει περισσότερο να κάνει με το ποια διατροφή είναι κανείς διατεθειμένος να ακολουθήσει και να συνεχίσει μακροπρόθεσμα. Η δημοτικότητα μιας δίαιτας είναι περισσότερο θέμα μάρκετινγκ. Όμως, όποιος πουλάει περισσότερα βιβλία και προσελκύει την προσοχή του κοινού δεν σημαίνει υποχρεωτικά ότι είναι και ο πιο αποτελεσματικός», υποστηρίζει εκπρόσωπος της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας.

Σχετικά άρθρα

Comments are closed.

« »