MENU

Μπορεί μια υγιεινή δίαιτα να περιλαμβάνει κρέας;

12 Οκτωβρίου 2017 • Διατροφή

Τα τελευταία χρόνια η κατανάλωση κρέατος έχει γίνει μάλλον αμφιλεγόμενη υπόθεση. Βιβλία, ταινίες, τηλεοπτικές εκπομπές, σε συνδυασμό με την αύξηση της γνώσης των κτηνοτροφικών πρακτικών το έχουν δαιμονοποιήσει.

Ετσι, είναι πολλοί αυτοί που πιστεύουν ότι η κατανάλωση κρέατος είναι επιβλαβής και μπορεί να δημιουργήσει σοβαρούς κινδύνους για την υγεία.

Οι χορτοφάγοι, οι vegans (μια αυστηρότερη εκδοχή των χορτοφάγων που εκτός από κρέας, απορρίπτουν εν γένει την χρήση ζωικών προϊόντων για τροφή ή ένδυση) και οι λάτρεις της δίαιτας που αποδοκιμάζει τη μαγειρεμένη τροφή (raw diet) έχουν πολλές φορές διασύρει το κρέας και ισχυρίζονται ότι αφύσικο να καταναλώνεται από τους ανθρώπους, επειδή δεν βρισκόταν μέσα στις διατροφικές αρχές των πρώτων προϊστορικών προγόνων μας που τρέφονταν ως επί το πλείστον με καρπούς και ρίζες δέντρων. Επισημαίνουν, επίσης, ότι ορισμένες έρευνες έχουν δείξει πως το κρέας μπορεί να προκαλέσει καρκίνο και μπορεί να είναι υψηλό σε κορεσμένα λίπη.

Αλλά είναι η χορτοφαγική ή vegan διατροφή πιο υγιεινή από τη μέση διατροφή; Μπορεί και ναι. Ομως, δεν είναι το κρέας που μειώνει τη διατροφική αξία της μέσης διατροφής. Είναι τα προβλήματα που σχετίζονται με τη ζάχαρη και το αλάτι, το μέγεθος των μερίδων και τα σνακ που το κάνουν.

Κρέας, απαραίτητο κομμάτι της ανθρώπινης εξέλιξης

Τουλάχιστον δύο μελέτες δείχνουν ότι το κρέας και τα μαγειρεμένα τρόφιμα ήταν ένα ουσιαστικό μέρος της ανθρώπινης εξέλιξης και σε μεγάλο βαθμό ήταν υπεύθυνο για την «ανθρώπινη» κατασκευή της ανθρωπότητας. Αυτές οι μελέτες δείχνουν ότι το κρέας είναι ένα φυσικό μέρος της ανθρώπινης διατροφής και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξή μας ως είδος.

Και οι δύο μελέτες δείχνουν ότι είναι βιολογικά αβάσιμο πως οι άνθρωποι ανέπτυξαν τέτοια μεγάλα μυαλά χωρίς να τρώνε κρέας. Τα βασικά θρεπτικά συστατικά που βρίσκονται μόνο στο κρέας, μαζί με το θερμιδικό περιεχόμενό του, είναι αυτά που οδήγησαν στο τρέχον μέγεθος του ανθρώπινου εγκεφάλου, στην υγεία και τη λειτουργικότητά του.

Ο σύγχρονος ανθρώπινος εγκέφαλος καταναλώνει το 20% της ενέργειας του σώματος σε κατάσταση ηρεμίας, ποσοστό διπλάσιο από το ποσοστό των άλλων πρωτευόντων θηλαστικών. Για να πάρει την απαραίτητη θερμιδική ώθηση -τουλάχιστον πριν τη συμπλήρωση και διαθεσιμότητα των φρούτων και λαχανικών που εξελίχθηκαν με την πάροδο του χρόνου- το κρέας και το μαγειρεμένο κρέας ήταν ο μόνος τρόπος για να πάρει ο άνθρωπος τις θερμίδες που ήταν απαραίτητες για να υποστηρίξει την ανάπτυξη και τη συντήρησή του.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, υπάρχει ένας συσχετισμός μεταξύ του μεγέθους του σώματος και του μεγέθους του εγκεφάλου. Οι άνθρωποι, ωστόσο, έχουν μεγάλους, πλούσιους σε νευρώνες εγκεφάλους, συγκριτικά με το μέγεθος του σώματός τους. Οι γορίλλες, για παράδειγμα, είναι πολύ πιο σωματώδεις από τον άνθρωπο, αλλά έχουν σημαντικά μικρότερους εγκεφάλους και τρεις φορές λιγότερους νευρώνες.

Σε μία μελέτη ερευνητικής ομάδας από τη Βραζιλία διαπιστώθηκε πως ο λόγος για τον οποίο ο εγκέφαλος ενός γορίλα είναι μικρότερος και διαθέτει λιγότερη νευρωνική δραστηριότητα είναι λόγω της vegan διατροφής του. Οι γορίλες τρώνε φυτά σχεδόν όλη την ημέρα για να τούς παρέχουν αρκετές θερμίδες ώστε να υποστηρίξουν τη μάζα τους -σχεδόν το 80% του 12ωρου που διατηρείται το τροπικό φως, το σπαταλούν για την τροφή τους. Για να αναπτύξουν το μυαλό τους, σε σημείο που να πλησιάσει την ανθρώπινη δραστηριότητα θα έπρεπε να καταναλώνουν επιπλέον 733 θερμίδες την ημέρα, ή δύο ακόμα ώρες περπατώντας σε αναζήτηση φαγητού.

Για τους πρώτους προϊστορικούς ανθρώπους, το να αναπτύξουν το μυαλό τους στα επίπεδα που ήταν εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια πριν μόνο με τη βλάστηση, θα απαιτούνταν περισσότερες από εννέα ώρες σίτισης την ημέρα. Πρόκειται για ένα χρονικό διάστημα που πολύ απλά δεν θα μπορούσαν να το διαθέσουν, ώστε να φάνε τόσο πολύ και να αναπτύξουν το μυαλό τους με τον τρόπο που η εξέλιξη υποδηλώνει ότι το έκαναν. Επιπλέον, το να δαπανήσουν τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα με το να κάθονται άπραγοι και απλά να τρώνε θα τους έθετε σε πολύ μεγάλους κινδύνους, όπως για παράδειγμα το να δεχθούν επίθεση από σαρκοφάγα ζώα.

Μια vegan διατροφή, αποτελούμενη αποκλειστικά από μη μαγειρεμένα φαγητά, ήταν εξαιρετικά απίθανο να υπάρξει κατά τη διάρκεια της εξέλιξης, επειδή πολύ απλά τα τρόφιμα δεν ήταν διαθέσιμα όλο το χρόνο. Τα μαγειρεμένα τρόφιμα διαρκούσαν περισσότερο, μπορούσαν να αποθηκευτούν όλο το χρόνο, ενώ μπορούσαν να τους παρέχουν τις πρόσθετες θερμίδες και τα θρεπτικά συστατικά που σχετίζονται με την ανάπτυξη του εγκεφάλου. Υπολογίζεται πως το καθημερινό μαγείρεμα έγινε κοινή πρακτική παντού 250.000-800.000 χρόνια πριν.

Mια άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό PLoS ONE, εξέτασε τα απομεινάρια ενός παιδιού της προϊστορικής περιόδου, που πέθανε περίπου 1,5 εκατομμύριο χρόνια πριν, από υποσιτισμό. Το παιδί που είχε απογαλακτιστεί, πέθανε από πορώδη υπερόστωση, ένα είδος σπογγώδους ανάπτυξης των οστών που συνδέεται με χαμηλά επίπεδα διαιτητικού σιδήρου και βιταμινών Β9 και Β12. Η κατάσταση αυτή είναι το αποτέλεσμα μιας διατροφής ελλιπούς σε ζωικά προϊόντα, από ένα είδος που τα είχε ανάγκη. Ενάμιση εκατομμύριο χρόνια πριν, ο μόνος τρόπος για να πάρει το παιδί αυτά τα θρεπτικά συστατικά στο μέρος που ζούσε -σύγχρονη Τανζανία- ήταν από το κρέας.

Οι άνθρωποι είναι γνωστό ότι εξελίχθηκαν στην Αφρική και φαίνεται πως ήταν το κρέας αυτό που τους παρείχε τις θερμίδες, τα λίπη, τις πρωτεΐνες για τον εγκέφαλο που τούς επέτρεψαν να εξελιχθούν.

Ολα τα παραπάνω δεν σημαίνουν πως το κρέας είναι απαραίτητο στη σημερινή διατροφή. Σημαίνουν απλά πως η κατανάλωση του κρέατος φυσικά και έπαιξε ρόλο στην εξέλιξη του ανθρώπου. Με τις σύγχρονες μεθόδους ψύξης, τα συμπληρώματα διατροφής, τα εμπλουτισμένα τρόφιμα και τη διαθεσιμότητα των φρούτων και των λαχανικών όλο το χρόνο, μια διατροφή χωρίς κρέας είναι υγιής και προσφέρει επαρκείς θερμίδες και θρεπτικά συστατικά.

Ωστόσο, όταν το κρέας μαγειρευτεί σωστά, δεν ψηθεί πολύ (δεν απανθρακωθεί δηλαδή…) ή δεν ψηθεί ελάχιστα (σχεδόν ωμό με το αίμα να στάζει) τότε αποτελεί μια υγιεινή επιλογή και ένα καλό τμήμα μιας ισορροπημένης διατροφής. Αν αποφεύγετε τα επεξεργασμένα κρέατα και τα κρέατα που είναι υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε για τίποτα αν συμπεριλάβετε το κρέας στη διατροφή σας.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »