MENU

Μανιτάρια, σύμμαχος της υγείας, εχθρός του καρκίνου

1 Φεβρουαρίου 2018 • Διατροφή

Τα μανιτάρια αποτέλεσαν τροφή για τους ανθρώπους για όλο το χρονικό διάστημα που μαγείρευαν με τη φωτιά, ίσως και ακόμα πιο νωρίς.

Στην πραγματικότητα, υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι οι προϊστορικοί άνθρωποι μάζευαν και έτρωγαν τακτικά άγρια μανιτάρια. Στη ρωμαϊκή εποχή τα μανιτάρια θεωρήθηκαν κατάλληλα για τους θεούς, ενώ οι Κινέζοι πίστευαν πως ενδυνάμωναν τους ανθρώπους με τεράστια αντοχή. Είναι ασαφές αν αυτές οι αρχαίες κουλτούρες γνώριζαν τη διατροφική αξία των μανιταριών, Σήμερα, ωστόσο, τα πολλά οφέλη τους για την υγεία είναι καλά τεκμηριωμένα.

Οπως και τα περισσότερα φυτά, τα μανιτάρια είναι «φορτωμένα» με πολυσακχαρίτες και φυτοθρεπτικά συστατικά που φαίνεται να διαθέτουν ισχυρές αντικαρκινικές ιδιότητες.

Συγκεκριμένα, αρκετές μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωσή τους μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του καρκίνου του μαστού. Αυτό αποδίδεται στην αναστολή της αρωματάσης, ενός ενζύμου που εμπλέκεται στην υπεροιστρογοναιμία, μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από υπερβολική παραγωγή οιστρογόνων. Τα μανιτάρια είναι επίσης υψηλά σε άλλα αντιοξειδωτικά, όπως η L-εργοθειονίνη. Περιέχουν δε, υψηλότερα επίπεδα αυτού του παράγοντα από άλλες διαιτητικές πηγές, όπως είναι το συκώτι και το φύτρο σιταριού και δεν εξαντλούνται κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος.

Σύμφωνα με το περιοδικό «Neurology, Neurosurgery and Psychiatry», οι έρευνες δείχνουν ότι τα πλούσια σε νιασίνη τρόφιμα, όπως τα μανιτάρια, φαίνεται να προλαμβάνουν ή να καθυστερούν το Αλτσχάιμερ και άλλες γνωστικές διαταραχές σε ποσοστό έως και 70%. Επιπλέον, η νιασίνη διακόπτει τη δραστηριότητα της ομοκυστεΐνης, ενός αμινοξέος που σχετίζεται με την αυξημένη χοληστερόλη και τον αυξημένο κίνδυνο καρδιακής νόσου, εγκεφαλικού επεισοδίου και οστεοαρθρίτιδας.

Τα μανιτάρια είναι επίσης πλούσια σε διάφορες θρεπτικές ουσίες και μέταλλα. Είναι μια εξαιρετική πηγή σιδήρου, σεληνίου, καλίου, φωσφόρου, ριβοφλαβίνης, παντοθενικού οξέος, χαλκού και ψευδαργύρου. Εκτός από την αντιοξειδωτική τους αξία, αυτά τα θρεπτικά συστατικά παίζουν επίσης ρόλο στην ενίσχυση της ανοσίας και την πρόληψη των ασθενειών. Για παράδειγμα, ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για μια ποικιλία ενζυμικών διεργασιών που επηρεάζουν τη μεταβολική λειτουργία, συμπεριλαμβανομένης της διαίρεσης και επισκευής των κυττάρων.

Μελέτες έχουν δείξει ότι απαιτείται επαρκής ποσότητα ψευδαργύρου για την επούλωση τραυμάτων και για τη σταθεροποίηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, ποσό που ισοδυναμεί με 140 γραμμάρια μανιταριών σε καθημερινή βάση.

Το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας που ολοκληρώθηκε σχετικά με τα οφέλη για την υγεία από τα μανιτάρια, επικεντρώθηκε στις ποικιλίες σιτάκε (shiitake) ή λεντινούλες, maitake, reishi και crimini. Πιο πρόσφατες έρευνες, ωστόσο, δείχνουν ότι τα κοινά αγαρικά λευκά μανιτάρια, παρέχουν ακριβώς το ίδιο δυναμικό για την καταπολέμηση του καρκίνου και τη μείωση της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης ως πιο φτηνές ποικιλίες. Αυτά περιλαμβάνει τα Portobello (ένα υπερμεγέθες Crimini), το πιο δημοφιλές χορτοφαγικό πιάτο που αποτελεί εναλλακτική του κρέατος.

Βεβαίως, παρόλο που τα οφέλη από τα μανιτάρια είναι εύκολα κατανοητά, θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ενδέχεται να θέσουν την υγεία ορισμένων ατόμων σε κίνδυνο. Κατ’ αρχήν, μόνο όσοι έχουν εμπειρία από βοτανολογία, θα πρέπει να προσπαθήσουν να μαζέψουν μανιτάρια από το φυσικό περιβάλλον, καθώς ορισμένες ποικιλίες είναι τοξικές. Επιπλέον, τα μανιτάρια περιέχουν πουρίνες, μια οργανική ένωση και πρόδρομο του ουρικού οξέος, που μπορεί να είναι επιβλαβείς σε υπερβολικές ποσότητες.

Επομένως, τα άτομα με ιστορικό εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας, πέτρες στα νεφρά ή άλλη διαταραχή που σχετίζεται με το ουρικό οξύ θα πρέπει να αποφεύγουν ή να περιορίζουν τις τροφές που περιέχουν πουρίνη.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »