MENU
manganese

Μαγγάνιο: «Ασπίδα» κατά της οστεοπόρωσης

16 Φεβρουαρίου 2014 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

Το μαγγάνιο είναι ένα ιχνοστοιχείο, όχι ιδιαίτερα γνωστό. Εχει, όμως, αντιοξειδωτικές ιδιότητες που καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες, είναι σημαντικό για τη σωστή πέψη των τροφίμων και για την κανονική δομή των οστών.

Ποια είναι μερικά ακόμα από τα οφέλη του μαγγανίου; Το μαγγάνιο μπορεί να συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων της κόπωσης, την πρόληψη της εμφάνισης και της εξέλιξης της οστεοπόρωσης και στη βελτίωση της μνήμης.

Το μαγγάνιο είναι ένα ιχνοστοιχείο που βοηθά το σώμα να μετατρέπει την πρωτεΐνη και το λίπος σε ενέργεια. Προωθεί επίσης τη φυσιολογική ανάπτυξη των οστών, βοηθά στη διατήρηση της υγιούς αναπαραγωγής, του νευρικού και ανοσοποιητικού συστήματος και συμμετέχει στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, το μαγγάνιο εμπλέκεται στην πήξη του αίματος και το σχηματισμό χόνδρου και λιπαντικού υγρού (αρθρικού) στις αρθρώσεις.

Το μαγγάνιο βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στα φυτά και τα ζώα, αλλά πολύ λίγο από αυτό το στοιχείο βρίσκεται στον ανθρώπινο ιστό. Στην πραγματικότητα, η σημασία του μαγγανίου για την καλή υγεία του ανθρώπου δεν είχε γίνει αντιληπτή μέχρι τη δεκαετία του 1970, όταν καταγράφηκε η πρώτη περίπτωση έλλειψης μαγγανίου.

Παρά το γεγονός ότι οι σημερινοί ερευνητές εξακολουθούν ακόμα να το μελετούν, γνωρίζουν πως έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες και είναι απαραίτητο για την ενεργοποίηση μιας σειράς ενζύμων που επιτρέπουν στον οργανισμό να αφομοιώνει τα τρόφιμα. Tο μαγγάνιο βοηθά το σώμα να απορροφά τη βιταμίνη Β1 (θειαμίνη), και τη βιταμίνη Ε και λειτουργεί με όλες τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β για την καταπολέμηση της κατάθλιψης, του άγχους, και άλλων νευρικών διαταραχών.

Το μαγγάνιο κατά κύριο λόγο αποθηκεύεται στα οστά, το ήπαρ, τους νεφρούς και το πάγκρεας. Δεν είναι ακόμη γνωστό πώς ακριβώς το μαγνήσιο απορροφάται στο σώμα, αν και η διαθεσιμότητά του φαίνεται να συνδέεται κατά κάποιο τρόπο με την απορρόφηση του σιδήρου. Αυξημένες ποσότητες σιδήρου στη διατροφή συνήθως συμπίπτουν με μειωμένα επίπεδα μαγγανίου. Αυτό συμβαίνει πιθανώς επειδή οι άνδρες, οι οποίοι έχουν συνήθως υψηλότερα επίπεδα  σιδήρου σε σχέση με τις γυναίκες, συνήθως απορροφούν λιγότερο μαγγάνιο. Η λήψη συμπληρωμάτων μαγνησίου έχει επίσης αποδειχθεί ότι αναστέλλει την απορρόφηση μαγγανίου.

Το μαγγάνιο έχει αναφερθεί ότι μειώνει τη βαριά έμμηνο ροή και ότι βελτιώνει τη λειτουργία του θυρεοειδούς (η λειτουργία του θυρεοειδούς εξαρτάται από την ισορροπία του μαγγανίου και του ιωδίου και μια έλλειψη θα μπορούσε να προκαλέσει υποθυρεοειδισμό).

Καλές φυσικές πηγές μαγγανίου είναι το αβοκάντο, οι ξηροί καρποί, τα φύκια, το τσάι, οι σταφίδες, ο ανανάς, το σπανάκι, το μπρόκολο, τα πορτοκάλια, τα φασόλια, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα βατόμουρα, οι κρόκοι αυγών, τα αποξηραμένα μπιζέλια και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά.

Πολλά βότανα περιέχουν επίσης μαγγάνιο, όπως η αλφάλφα, η ρίζα κολλιτσίδας, το χαμομήλι, η πικραλίδα, το ginseng, ο λυκίσκος, η αλογοουρά, το λεμονόχορτο, ο μαϊντανός, η μέντα, το άγριο γιαμ και το βατόμουρο. Δεν υπάρχει Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη (ΣΗΠ) για το μαγγάνιο, αλλά 2,5 έως 5,0 χιλιοστόγραμμα είναι κάτι το ασφαλές και συνιστάται για όλους όσοι είναι 11 χρόνων και άνω.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι όταν δεν λαμβάνετε αρκετό μαγγάνιο; Η ανεπάρκεια μαγγανίου έχει συνδεθεί με τη στειρότητα, τις δυσπλασίες των οστών, την αδυναμία, τους σπασμούς, την αθηροσκλήρωση, την σύγχυση, τα προβλήματα στα μάτια, τα προβλήματα ακοής, τις καρδιακές διαταραχές, τα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, την υπέρταση, την ευερεθιστότητα, την απώλεια μνήμης, τις συσπάσεις των μυών, την βλάβη του παγκρέατος, την έντονη εφίδρωση, την ταχυκαρδία και την οστεοπόρωση.

Σημείωση: Το μαγγάνιο, επίσης, συνδέεται με τη μειωμένη δραστηριότητα του υπεροξειδίου της δισμουτάσης (SOD) των λευκών αιμοσφαιρίων, το οποίο αφήνει το σώμα πιο ευάλωτο στις βλαβερές συνέπειες των ελεύθερων ριζών. Το μαγγάνιο όχι μόνο αυξάνει την αποτελεσματικότητα της βιταμίνης Ε και των βιταμινών του συμπλέγματος Β, αλλά τα συμπληρώματα έχουν αποδειχθεί ότι αυξάνουν την αποτελεσματικότητα των συμπληρωμάτων της γλυκοζαμίνης, τα οποία είναι χρήσιμα σε μερικούς ανθρώπους που πάσχουν από αρθρίτιδα.

Ενα προϊόν συνδυασμού που χρησιμοποιείται για την υγεία των οστών και των αθρώσεων περιέχει θειική χονδροϊτίνη, υδροχλωρική γλυκοζαμίνη και ασκορβικό μαγγάνιο. Υπάρχουν επίσης διάφορες άλλες μορφές συμπληρώματος μαγγανίου για να επιλέξετε, συμπεριλαμβανομένων του γλυκονικού μαγγανίου, του θειικού μαγγανίου και του ασκορβικού μαγγανίου.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »