MENU

Kληρονομικότητα και διαβήτης: Μάθετε πόσο κινδυνεύετε

11 Φεβρουαρίου 2018 • Παθολογία, Υγεία

Ο διαβήτης έχει κάποια σχέση με την κληρονομικότητα, οπότε αν ένας από τους δύο γονείς σας είναι διαβητικός είναι πολύ πιθανό να αναπτύξετε κι εσείς τη νόσο. Διαβάστε πώς μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο.

Κληρονομικότητα και τρόπος ζωής

Σύμφωνα με έρευνες, η ύπαρξη γονέα με διαβήτη τύπου 2 αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου έως τέσσερις φορές για το παιδί τους, πολλώ δε μάλλον αν πάσχουν από διαβήτη και οι δύο γονείς. Στην περίπτωση αυτή ο κίνδυνος να περάσουν τα γονίδια στα παιδιά του ζευγαριού, αυξάνεται κατά 50%, λέει ο ενδοκρινολόγος Edward Hess, που είναι επικεφαλής στο πρόγραμμα διαβήτη στο Kaiser Permanente στη Φοντάνα της Καλιφόρνια.

Είναι δύσκολο να πει κανείς πόσο μέρος του κινδύνου προέρχεται από την κληρονομικότητα και πόσο από τον τρόπο ζωής και διατροφής του καθενός.

«Είναι ένας συνδυασμός κληρονομικότητας και κακών συνηθειών, που επίσης μπορεί κανείς να έχει κληρονομήσει από τους γονείς του, ή κακές συνήθειες που έχει αναπτύξει από μόνος του», λέει ο Hess.

Κατανοήστε τον ατομικό σας κίνδυνο

Το οικογενειακό ιστορικό είναι ένας από τους πολλούς παράγοντες κινδύνου για διαβήτη τύπου 2, οπότε καλό θα είναι να μιλήσετε με το γιατρό σας για το συνολικό κίνδυνο. Εάν έχετε γονέα ή αδέρφια που έχουν διαβήτη κι εσείς οι ίδιοι είστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, θα πρέπει να κάνετε εξετάσεις αίματος για να τσεκάρετε το σάκχαρό σας.

Εάν έχετε φυσιολογικό δείκτη σώματος, τότε οι εξετάσεις αίματος για το σάκχαρο θα πρέπει να ξεκινήσουν από την ηλικία των 45 ετών. Αν έχετε περισσότερους από έναν παράγοντες κινδύνου ή οι εξετάσεις σας δείξουν προδιαβήτη, τότε θα πρέπει να συζητήσετε με τον γιατρό σας για τον τρόπο αντιμετώπισης.

Παράλληλα με το οικογενειακό ιστορικό, θα πρέπει ο γιατρός να σας παρακολουθεί και για τις διάφορες επιπλοκές του διαβήτη, όπως είναι τα προβλήματα όρασης ή η νευρική βλάβη.

Πώς θα αποφύγετε τον κληρονομικό διαβήτη

Παρόλο που δεν μπορείτε να αλλάξετε το οικογενειακό σας δέντρο, υπάρχουν πολλά που μπορείτε να κάνετε για να μειώσετε τις πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε αυτό το μήνα στο Primary Care Diabetes διαπίστωσε ότι η διατροφή και η άσκηση μπορούν να βοηθήσουν και να οδηγήσουν σε μακροχρόνια οφέλη για την υγεία σε συγγενείς ανθρώπων με διαβήτη τύπου 2.

Εξάλλου, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε το Νοέμβριο του 2009 στο περιοδικό «The Lancet», έδειξε ότι με το Πρόγραμμα Πρόληψης του Διαβήτη, το οποίο βοήθησε τους ενήλικες υψηλού κινδύνου να χάσουν το 7% του σωματικού τους βάρους και να αρχίσουν να κάνουν περίπου 30 λεπτά μέτριας έντασης σωματική άσκηση ημερησίως, μειώθηκε ο κίνδυνος διαβήτη των συμμετεχόντων ακόμη και 10 χρόνια αργότερα.

Τα κανονικά, ισορροπημένα γεύματα, βοηθούν να εξισορροπήσετε και το σάκχαρο του αίματος, ώστε το σώμα να μην χρειάζεται να εργάζεται σκληρά για να το κρατήσει υπό έλεγχο. Τρία γεύματα την ημέρα, με ένα μέρος πρωτεΐνη, δύο μέρη φρούτα και λαχανικά και μία μέτρια ποσότητα υδατανθράκων κατά προτίμηση ολικής αλέσεως βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.

Η τακτική άσκηση είναι εξίσου σημαντική, καθώς λειτουργεί σαν ένα φυσικό φάρμακο για τον διαβήτη και τον προδιαβήτη.

Βοηθά, επίσης, αν η πρόληψη του διαβήτη γίνει οικογενειακή υπόθεση.

«Πηγαίνετε στους γονείς και τα αδέρφια σας και πείτε τους πως θα πρέπει να λειτουργήσετε συλλογικά, γιατί εκείνοι έχουν τον διαβήτη κι εσείς τον κίνδυνο να τον αποκτήσετε, άρα, θα πρέπει να προσπαθήσετε όλοι μαζί», καταλήγει ο Hess.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »