MENU

Γλυκομαννάνη: Eίναι ο νέος σύμμαχος στην απώλεια βάρους;

22 Ιουνίου 2018 • Highlights

Η γλυκομαννάνη, είναι μια φυσική υδατοδιαλυτή διαιτητική ίνα που προέρχεται από το φυτό Amorphophallus konjac και έχει προσελκύσει τη μεγάλη προσοχή του κοινού λόγω των βιοδιασπώμενων, μη τοξικών, ακίνδυνων και βιοσυμβατών χαρακτηριστικών της.

Παράλληλα, παρουσιάζει μακρά ιστορία στα τρόφιμα και στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική.

Τα τελευταία χρόνια, διατίθεται επίσης ως συμπλήρωμα διατροφής, σε μείγματα ποτών και τροφίμων όπως το αλεύρι και τα ζυμαρικά και είναι επίσης κύριο συστατικό στο shirataki και τα noodles. Ο λόγος για τον οποίο θεωρείται ως μια από τις πιο πολύτιμες ουσίες είναι η σημαντική συμβολή της στην απώλεια του βάρους. Η δομή της γλυκομαννάνης αποτελείται από D-glucose D-mannose που ενώνονται με β-1,4 γλυκοσιδικούς δεσμούς, ενώ δεν διασπώνται από τον σίελο και την παγκρεατική αμυλάση. Με τον τρόπο αυτό, επιτρέπεται στη γλυκομαννάνη να φτάσει αμετάβλητη στο παχύ έντερο, όπου αφομοιώνεται από τα βακτήρια που αποικούν εκεί.

Δράση της γλυκομαννάνης

Οι ακριβείς μηχανισμοί με τους οποίους η γλυκομαννάνη μπορεί να ασκήσει τις ενέργειές της είναι ασαφείς. Ωστόσο, έχει αποδειχθεί ότι έχει τη δυνατότητα να επιβραδύνει την γαστρική εκκένωση σχηματίζοντας ένα ιξώδες πηκτώματος μεγάλου όγκου, το οποίο καταλαμβάνει χώρο στο στομάχι και προάγει την αίσθηση πληρότητας (κορεσμού), μειώνοντας την πρόσληψη τροφής σε ένα επόμενο γεύμα. Με τον τρόπο λοιπόν μειώνεται το αίσθημα της πείνας άρα και το άτομο που καταναλώνει τη γλυκομαννάνη μπορεί να μειώσει το υπερβάλλον βάρος του.

Σε μετα-ανάλυση 14 τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων δοκιμών, τα άτομα που λάμβαναν γλυκομαννάνη είχαν στατιστικά σημαντικά χαμηλότερη συνολική χοληστερόλη, LDL χοληστερόλη, τριγλυκερίδια, σωματικό βάρος μετά τη θεραπεία. Ωστόσο, η χρήση της γλυκομαννάνης δεν φαίνεται να μεταβάλλει την HDL χοληστερόλη ή τη συστολική ή διαστολική αρτηριακή πίεση.

Φαίνεται ότι τα μεγαλύτερα καρδιαγγειακά οφέλη από τη γλυκομαννάνη οφείλονται στην επίδρασή της στα λιπίδια. Μελέτες έχουν δείξει ότι για κάθε μείωση κατά 1 mg / dL στη συγκέντρωση LDL-χοληστερόλης ενός ασθενούς, ο σχετικός κίνδυνος εμφάνισης στεφανιαίας νόσου μειώνεται κατά 1%. Έτσι, η μείωση της LDL χοληστερόλης κατά 16 mg / dL που παρατηρήθηκε στη μετα-ανάλυση με γλυκομαννάνη δεν είναι μόνο στατιστικά σημαντική, αλλά είναι πιθανώς κλινικά σημαντική.

Η γλυκομαννάνη χρησιμοποιείται στις Ηνωμένες Πολιτείες ως αποτελεσματικό συμπληρωματικό χάπι απώλειας βάρους. Σε μελέτες που διαρκούν 5,2 εβδομάδες, μετα-ανάλυση διαπίστωσε ότι υπήρξε στατιστικά σημαντική αλλά μικρή μείωση του βάρους των 0,79 kg (≈ 1%) με γλυκομαννάνη.

Κουρκουμάς… το συν για τον οργανισμό!

Ενα φυτό που βρίσκεται στη φύση και είναι ιδιαίτερα ευεργετικό είναι ο κουρκουμάς. Ο κουρκουμάς, σημειώνει μακρά ιστορία στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική. Συνήθιζε να χρησιμοποιείται στην Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ασία ως βότανο για τη θεραπεία των φλεγμονών. Ο κουρκουμάς περιλαμβάνει τρία είδη κουρκουμινοειδών, πτητικά έλαια, πρωτεΐνες, σάκχαρα και ρητίνες. Χάρη στην αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική του δράση, ο κουρκουμάς ελέγχει τη φλεγμονή και την κυτταρική ανάπτυξη, οπότε και είναι χρήσιμος για την πρόληψη και τη θεραπεία ορισμένων ασθενειών.

Το εξαιρετικό του προφίλ αποδίδεται κυρίως στην παρουσία της κουρκουμίνης που είναι και το δραστικό συστατικό του κουρκουμά. Η κουρκουμίνη απομονώνονται από το ρίζωμα του φυτού Curcuma longa και φαίνεται να είναι ο πιο πιθανός θεραπευτικός παράγοντας για διάφορες χρόνιες ασθένειες όπως η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου, η αρθρίτιδα, η παγκρεατίτιδα. Ενώ πάνω από 100 κλινικές μελέτες έχουν επικεντρωθεί στο ρόλο της κουρκουμίνης σε διάφορες χρόνιες ασθένειες, συμπεριλαμβανομένου του διαβήτη, καθώς και αυτοάνοσων νοσημάτων, καρδιαγγειακών νοσημάτων, νευρολογικών και ψυχολογικών ασθενειών.

Οσον αφορά την αντιοξειδωτική δράση του κουρκουμά, είναι χαρακτηριστικό ότι τα ποσοστά εμφάνισης αυτοάνοσων νοσημάτων είναι πολύ χαμηλά σε χώρες όπως η Ινδία που η κατανάλωση του  κουρκουμά είναι ευρέως διαδεδομένη.

Πολυάριθμες ωστόσο είναι και οι μελέτες που έχουν αναδείξει τον κουρκουμά ως ένα πολύ σημαντικό συστατικό που βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης καθώς χορήγηση εκχυλίσματος κουρκουμίνης φάνηκε να αναστέλλει την οξείδωση της λιποπρωτεΐνης χαμηλής πυκνότητας (LDL) ή LDL χοληστερίνης όπως ονομάζεται οπότε και φαίνεται να έχει υποχοληστερολαιμική επίδραση.

Χαρακτηριστική είναι μελέτη που έγινε σε πειραματόζωα που τράφηκαν με δίαιτα υψηλής χοληστερόλης. Στη συνέχεια τους χορηγήθηκε κουρκουμίνη και η ολική χοληστερόλη μειώθηκε  κατά 21%. Η «κακή»  LDL χοληστερόλη μειώθηκε κατά 42,5%, ενώ η «καλή» HDL χοληστερόλη αύξησε κατά 50%.

Ως εκ τούτου, πολλές μελέτες μελετούν και την υπολιπιδαιμική δράση της κουρκουμίνης.

Πράσινο τσάι… το σούπερ αντιοξειδωτικό και η συμβολή του στη μείωση του βάρους

Το πράσινο τσάι καταναλώνεται εδώ και χιλιάδες χρόνια από όλο τον κόσμο. Η κατανάλωση του έχει συνδεθεί κυρίως με τις χώρες της Ανατολής ενώ πλέον έχει γίνει και αναπόσπαστο κομμάτι στις καθημερινές συνήθειες των Ευρωπαίων. Σύμφωνα με πολυάριθμες έρευνες, θεωρείται ως ένα πανίσχυρο συστατικό λόγω της αυξημένης περιεκτικότητάς του σε αντιοξειδωτικά. Αρκετές κλινικές μελέτες μάλιστα έδειξαν ότι λόγω της περιεκτικότητάς του στις αντιοξειδωτικές αυτές ουσίες (πολυφαινόλες) μπορεί να υπερέχει σε σχέση με τα υπόλοιπα είδη τσαγιού, γεγονός που το καθιστά τον βασιλιά του τσαγιού.

Σύμφωνα με τις έρευνες αυτές, το πράσινο τσάι είναι ικανό να προσφέρει στον ανθρώπινο οργανισμό τα απαραίτητα αντιοξειδωτικά, θωρακίζοντας έτσι το ανοσοποιητικό σύστημα και κατ’ επέκταση την άμυνα του οργανισμού. Επίσης μπορεί να υποστηρίξει την πέψη, να ενισχύσει την καρδιά και το κυκλοφορικό ενώ παράλληλα μπορεί να βελτιώσει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Επιπρόσθετα, το πράσινο τσάι βοηθάει στην ενδυνάμωση τον οστών και προστατεύει το σμάλτο των δοντιών.

Οσον αφορά την απώλεια του περιττού σωματικού βάρους, το πράσινο τσάι μπορεί να βοηθήσει λόγω των θερμογόνων ιδιοτήτων. Η θερμογόνος δράση του πράσινου τσαγιού οφείλεται στην περιεκτικότητά του σε καφεΐνη, επιγαλλοκατεχίνη (EGCG) και κατεχίνες, ευνοώντας έτσι την απώλεια του βάρους και αντίστοιχα του σωματικού λίπους. Η ικανότητα των παρασκευασμάτων πράσινου τσαγιού να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους αξιολογήθηκε σε μια συστηματική ανασκόπηση. Τα άτομα που κατανάλωσαν πράσινο τσάι έχασαν κατά μέσο όρο 0,2 έως 3,5 kg περισσότερο από αυτούς της ομάδας ελέγχου επί 12 εβδομάδες.

Ωστόσο η ποιοτική του σύνθεση προσφέρει περαιτέρω αύξηση στην αντοχή, ενώ ενεργοποιεί και το νευρικό σύστημα. Τέλος, η περιεκτικότητά του σε αντιοξειδωτικά το καθιστά ένα ισχυρό αντιγηραντικό συστατικό προστατεύοντας έτσι την επιδερμίδα από τα σημάδια του χρόνου.

Βιβλιογραφία Μελέτες

Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to konjac mannan (glucomannan) and reduction of body weight (ID 854, 1556, 3725), reduction of post‐prandial glycaemic responses (ID 1559), maintenance of normal blood glucose concentrations (ID 835, 3724), maintenance of normal (fasting) blood concentrations of triglycerides (ID 3217), maintenance of normal blood cholesterol concentrations (ID 3100, 3217), maintenance of normal bowel function (ID 834, 1557, 3901) and decreasing potentially pathogenic gastro‐intestinal microorganisms (ID 1558) pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/2006

https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.2903/j.efsa.2010.1798

Clinical Study Safety and Efficacy of Glucomannan for Weight Loss in Overweight and Moderately Obese Adults

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3892933/pdf/JOBES2013-610908.pdf

GLUCOMANNAN AND OBESITY: A CRITICAL REVIEW

 

https://www.lipozene.com/documents/Glucomannan_and_Obesity.pdf

Correction of data errors and reanalysis of “The effect of glucomannan on body weight in overweight or obese children and adults: A systematic review of randomized controlled trials”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4868090/

E 425(II) – KONJAC GLUCOMANNAN – EU SPECIFICATION

http://www.cybercolloids.net/information/technical-articles/e-425ii-konjac-glucomannan-eu-specification

Therapeutic Roles of Curcumin: Lessons Learned from Clinical Trials

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3535097/

Curcumin: A Review of Its’ Effects on Human Health

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5664031/

Safety and anti-inflammatory activity of curcumin: a component of tumeric (Curcuma longa).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12676044

ASSESSMENT REPORT ON CURCUMA LONGA L. RHIZOMA

http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/Herbal_-_HMPC_assessment_report/2010/02/WC500070700.pdf

Update on the USP Green Tea Extract Monograph

http://www.uspnf.com/notices/retired-compendial-notices/update-usp-green-tea-extract-monograph

Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to <em>Camellia sinensis</em> (L.) Kuntze (tea), including catechins in green tea, and improvement of endothelium-dependent vasodilation (ID 1106, 1310), maintenance of normal blood pressure (ID 1310, 2657), maintenance of normal blood glucose concentrations (ID 1108), maintenance of normal blood LDL cholesterol concentrations (ID 2640), protection of the skin from UV-induced (including photo-oxidative) damage (ID 1110, 1119), protection of DNA from oxidative damage (ID 1120, 1121), protection of lipids from oxidative damage (ID 1275), contribution to normal cognitive function (ID 1117, 2812), “cardiovascular system” (ID 2814), “invigoration of the body” (ID 1274, 3280), decreasing potentially pathogenic gastro-intestinal microorganisms (ID 1118), “immune health” (ID 1273) and “mouth” (ID 2813) pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/2006

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2055

Tea and Health: Studies in Humans

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4055352/

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »