MENU
spinach

Γλουταμίνη: To αμινοξύ που ενισχύει το ανοσοποιητικό

16 Δεκεμβρίου 2015 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

H γλουταμίνη είναι ένα αμινοξύ που βοηθά στην οικοδόμηση και τη διατήρηση των μυών του σώματος, καθώς επίσης και στην αφαίρεση της τοξικής αμμωνίας από το ήπαρ.

Η γλουταμίνη βοηθά στη διατήρηση ενός υγιούς κεντρικού νευρικού συστήματος. Περνά εύκολα μέσα από το φράγμα αίματος-εγκεφάλου, ενός προστατευτικού φράγματος που σχηματίζεται από τα ερυθρά αιμοσφαίρια και τη νευρογλοία του εγκεφάλου που προστατεύει τον εγκέφαλο από τυχόν τοξίνες, βακτήρια και ιούς, κ.λπ., που κυκλοφορούν μέσω του αίματος.

Στο εσωτερικό του εγκεφάλου η γλουταμίνη μπορεί να μετατραπεί σε γλουταμινικό οξύ, ένα άλλο αμινοξύ που βοηθάει στην σωστή λειτουργία του εγκεφάλου. Αυξάνει επίσης τα επίπεδα του γ-αμινοβουτυρικού οξέος (GABA), ενός αμινοξέος που δρα ως νευροδιαβιβαστής στο σώμα. Τα συμπληρώματα L-γλουταμίνης μπορούν να βελτιώσουν την ψυχική λειτουργία και έχουν χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία της επιληψίας, της κατάθλιψης, της σχιζοφρένειας καθώς και της άνοιας. Η γλουταμίνη είναι επίσης μια σημαντική πηγή ενέργειας για το νευρικό σύστημα. Εάν ο εγκέφαλος δεν λαμβάνει αρκετή γλυκόζη την αντισταθμίζει αυξάνοντας τον μεταβολισμό της γλουταμίνης για την παραγωγή ενέργειας. Οι χρήστες γλουταμίνης αναφέρουν συχνά ότι έχουν περισσότερη ενέργεια, λιγότερη κόπωση και καλύτερη διάθεση.

Η γλουταμίνη προωθεί ένα υγιές πεπτικό σύστημα, συμβάλλοντας στην ισορροπία επιπέδων οξέων / αλκαλικών στο σώμα. Η γλουταμίνη που λαμβάνεται από την τροφή μπορεί άμεσα να απορροφηθεί από τα κύτταρα του λεπτού εντέρου και ως εκ τούτου μπορεί να είναι χρήσιμη για τους ανθρώπους με πεπτικά προβλήματα που έχουν προβλήματα στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών. Κάποιοι ειδικοί του χώρου της Υγείας πιστεύουν ότι τα συμπληρώματα γλουταμίνης μπορούν να ωφελήσουν άτομα με εντερικά προβλήματα, όπως η ειλεΐτιδα και η νόσος του Crohn. Η γλουταμίνη βοηθά στην αφαίρεση τοξικής αμμωνίας από το ήπαρ. Το περίσσευμα αζώτου στο ήπαρ αποδίδει γλουταμινικό οξύ για να σχηματίζει γλουταμίνη αντί να μετατρέπεται σε αμμωνία. Η γλουταμίνη προστατεύει επίσης το ήπαρ από τις επιπτώσεις του αλκοόλ και τη λήψη υπερβολικής δόσης ακεταμινοφαίνης.

Η γλουταμίνη βοηθά στη μεταφορά του αζώτου σε άλλα μέρη του σώματος και στους μύες ειδικότερα. Με την ρύθμιση των επιπέδων του αζώτου και την παροχή βοήθειας για την ανασυγκρότηση των προμηθειών γλυκογόνου στους μύες, η γλουταμίνη βοηθά στην πρόληψη της βλάβης των μυών κατά τη διάρκεια ιδιαίτερα επίπονων προπονήσεων. Πολλοί body builders «ορκίζονται»  στη γλουταμίνη για τη διατήρηση και την οικοδόμηση της μυϊκής μάζας. Η γλουταμίνη είναι το πιο άφθονο μόνο αμινοξύ στο αίμα και στον μυϊκό ιστό. Εως το 60% του περιεχομένου των αμινοξέων στο σκελετικό μυϊκό ιστό είναι γλουταμίνη. Επειδή αυτό το αμινοξύ βοηθά στην οικοδόμηση και τη διατήρηση των μυών, η συμπληρωματική γλουταμίνη μπορεί να είναι χρήσιμη για όσους κάνουν δίαιτα, τους body builders και τους ασθενείς με χρόνιες παθήσεις που χρειάζονται παρατεταμένη ανάπαυση στο κρεβάτι που μπορεί να συμβάλλει στη μυϊκή φθορά, όπως ο καρκίνος ή το AIDS.

Η γλουταμίνη προωθεί την φυσιολογική κυτταρική διαίρεση σε όλο το σώμα. Είναι βασική για την ανάπτυξη του DNA και του RNA, και στο σχηματισμό των κυττάρων που λειτουργούν ως μέρος του ανοσοποιητικού συστήματος, όπως τα θυμοκύτταρα, τα λεμφοκύτταρα και τα μακροφάγα. Χωρίς επαρκή γλουταμίνη, το ανοσοποιητικό σύστημα θα παύσει να λειτουργεί. Για το λόγο αυτό η γλουταμίνη μερικές φορές συνιστάται σε άτομα που υποφέρουν από ασθένειες που συνδέονται με μια δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, η χρόνια κόπωση, το σκληρόδερμα και το AIDS. Η γλουταμίνη μπορεί επίσης να είναι χρήσιμη σε εκείνους που αναρρώνουν από χειρουργική επέμβαση ή οξύ τραυματισμό. Οταν το σώμα είναι κάτω από άγχος μπορεί να αποδεσμεύει ακόμα και το ένα τρίτο της γλουτοθειόνης στους μύες για να προσφέρει επιπλέον καύσιμο στο σημείο του τραυματισμού, και τα συμπληρώματα μπορεί να είναι μια ενδεδειγμένη λύση για να αποτραπεί αυτού του είδους ο «κανιβαλισμός» των μυών από το σώμα.

Η γλουταμίνη βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα, αλλά εύκολα καταστρέφεται με το μαγείρεμα. Αν καταναλωθούν ωμά, σπανάκι και μαϊντανός είναι καλές πηγές. Η γλουταθειόνη είναι διαθέσιμη σε κάψουλες και σκόνες και προστίθεται στα περισσότερα συμπλέγματα αμινοοξέων. Συμπεριλαμβάνεται σε πολλά ροφήματα σε σκόνη που διατίθενται στο εμπόριο ως ενισχυτές των μυών.

Ατομα με ηπατική ή νεφρική δυσλειτουργία, σύνδρομο Reye, ή οποιοδήποτε είδος της διαταραχής που μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση αμμωνίας στο αίμα, δεν πρέπει να λαμβάνει γλουταμίνη, καθώς αυτή μπορεί να επιδεινώσει τέτοιου είδους καταστάσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »