MENU
snor

Γιατί το ροχαλητό δεν είναι μια αστεία υπόθεση

28 Ιουνίου 2015 • Παθολογία, Υγεία, Ωτορινολαρυγγολογία

Οι ταινίες και η τηλεόραση παρουσιάζουν το ροχαλητό ως αστείο, ακόμα και ξεκαρδιστικό. Ωστόσο, το ροχαλητό δεν είναι αστείο: Είναι ένα ιατρικό πρόβλημα που μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία και κοινωνικές συνέπειες.

Εως και το ήμισυ των ενηλίκων ροχαλίζουν σε κάποια χρονική στιγμή. Από αυτούς, οι μισοί συνηθίζουν να ροχαλίζουν με αποτέλεσμα να κρατούν ξύπνιους τους συντρόφους τους σχεδόν κάθε βράδυ.

Οταν ακούτε κάποιον να ροχαλίζει, αυτό σημαίνει ότι ο αέρας δεν κυκλοφορεί ελεύθερα μέσα από το πίσω μέρος του λαιμού. Ο ήχος συμβαίνει όταν ο αέρας προκαλεί δόνηση της μαλθακής υπερώας και της σταφυλής, μιας μικρής σαρκώδους απόφυσης που κρέμεται στο βάθος του στόματός μας.

Ο μέσος τύπος του ανθρώπου που ροχαλίζει είναι 40 χρόνων και άνω. Στην πραγματικότητα, το ροχαλητό επηρεάζει τους άνδρες συχνότερα από τις γυναίκες. Η εμμηνόπαυση εξισώνει τις πιθανότητες, αν και οι γιατροί δεν είναι βέβαιοι γιατί συμβαίνει αυτό.

Περίπου το 20 έως 50% των ατόμων που ροχαλίζουν έχουν υπνική άπνοια, η οποία εμποδίζει την δίοδο του αέρα. Ετσι αυτός που ροχαλίζει σταματά πραγματικά αναπνέει για 10 δευτερόλεπτα ή περισσότερο -μέχρι και 300 φορές τη νύχτα. Ως άπνοια ύπνου ορίζεται η παρουσία περισσότερων από 30 επεισοδίων άπνοιας κατά τη διάρκεια μιας περιόδου ύπνου επτά ωρών. Σε σοβαρές περιπτώσεις, η αναπνοή μπορεί να σταματήσει για 60 έως 90 δευτερόλεπτα έως και 500 φορές τη νύχτα.

Τα άτομα με άπνοια ύπνου σπανίως αισθάνονται να έχουν ξεκουραστεί και αυτό τα κάνει πιο επιρρεπή  σε ατυχήματα. Σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσουν  πτώση του οξυγόνου, πιέζοντας την καρδιά. Αυτό είναι ιδιαίτερα κακό για τα άτομα με καρδιακή νόσο ή υψηλή αρτηριακή πίεση.

Οι συνήθεις θεραπείες για την υπνική άπνοια συνεπάγονται την απώλεια βάρους, την αλλαγή των θέσεων ύπνου, την αξιολόγηση των ανώτερων αεραγωγών (και διόρθωση όπου χρειάζεται) και τη χρήση μιας μάσκας συνεχούς θετικής πίεσης των αεραγωγών (CPAP) στη μύτη, κατά τη διάρκεια του ύπνου. Ωστόσο, ο γιατρός σας μπορεί να συστήσει και άλλες θεραπείες, συμπεριλαμβανομένης μιας προστατευτικής μασέλας που θα τοποθετηθεί από οδοντίατρο για να μετακινήσει ελαφρά την κάτω γνάθο.

Για να περιορίσετε το ροχαλητό

* Ελέγξτε το βάρος σας. Τα επιπλέον κιλά μπορεί να επιδεινώσουν το ροχαλητό.

* Αποφύγετε το αλκοόλ, τα υπνωτικά χάπια και τα ηρεμιστικά, καθώς επιδεινώνουν την άπνοια του ύπνου.

* Κοιμηθείτε στο πλάι. Οταν κοιμάστε με την πλάτη σας, η γλώσσα τείνει να πέφτει στο λαιμό, μειώνοντας τη ροή του αέρα. Ροχαλίζετε καθώς αναπνέετε από το στόμα σας για να ισοσκελίζετε την απώλεια.

* Κρατήστε ένα πρόγραμμα ρουτίνας με επαρκή ύπνο. Η έλλειψη ξεκούρασης μπορεί να επιδεινώσει το ροχαλητό.

* Αποφύγετε το κάπνισμα.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »