MENU

Γιατί οι βιταμίνες είναι σημαντικές για το σώμα μας

29 Σεπτεμβρίου 2017 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

Ο σκοπός μιας υγιεινής, ισορροπημένης διατροφής είναι να περιλαμβάνει μια ποικιλία βιταμινών και μετάλλων. Συστατικά όπως οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λίπη είναι απαραίτητα συστατικά μιας σωστής δίαιτας.

Κι ενώ αυτό είναι αλήθεια, οι βιταμίνες είναι απαραίτητα θρεπτικά ιχνοστοιχεία που είναι επίσης σημαντικά μέρη μιας υγιεινής διατροφής και έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην υγεία και την ευημερία. Οι βιταμίνες εμπλέκονται στην προστασία του οργανισμού από την οξειδωτική δράση και την έκφραση των γονιδίων.

Απαραίτητες

Αν και χρειάζονται μόνο σε μικρές ποσότητες, οι βιταμίνες συμβάλλουν σημαντικά στις καθημερινές λειτουργίες του σώματος και είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη και την επισκευή του. Θεωρούνται απαραίτητες επειδή ο οργανισμός δεν παράγει βιταμίνες με φυσικό τρόπο και θα πρέπει να τις πάρει από τη διατροφή του. Οι περισσότερες ανακαλύψεις σχετικά με την ανθρώπινη ανάγκη για τις βασικές βιταμίνες έγινε μόλις υπήρξε ανεπάρκειά τους στο σώμα. Η σημασία της βιταμίνης C, για παράδειγμα, ανακαλύφθηκε όταν οι ναυτικοί του 18ου αιώνα που έπασχαν από σκορβούτο λόγω της συνεχούς παραμονής τους στη θάλασσα, που τους υποχρέωνε να τρώνε συντηρημένα τρόφιμα, φτωχά σε βιταμίνη C, θεραπεύτηκαν όταν έλαβαν ως θεραπεία χυμό εσπεριδοειδών.

Λιποδιαλυτές βιταμίνες

Οι βιταμίνες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Τις λιποδιαλυτές και τις υδατοδιαλυτές. Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες δεν διαλύονται στο νερό και το λίπος πρέπει να απορροφηθεί σωστά. Αυτοί οι τύποι των βιταμινών ενεργούν περισσότερο σαν ορμόνες και στέλνουν μηνύματα μέσα στο σώμα. Σχεδόν όπως το λίπος, οι λιποδιαλυτές βιταμίνες απορροφώνται μέσω ειδικών λιπιδίων-μεταφορέων που τις μεταφέρουν στα έντερα, απ’ όπου απελευθερώνονται στην κυκλοφορία του αίματος. Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες είναι οι βιταμίνες Α, D, Ε και Κ και επειδή είναι αποθηκευμένες στους ιστούς μπορούν να δημιουργηθούν με την πάροδο του χρόνου. Οι άνθρωποι που υποφέρουν από εντερικές ασθένειες, όπως η νόσος του ήπατος, η κυστική ίνωση και η νόσος του Crohn είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από προβλήματα δυσαπορρόφησης των λιποδιαλυτών βιταμινών. Η μέθοδος μαγειρέματος, η υψηλής ή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά διατροφή και γενετικοί παράγοντες μπορούν, επίσης, να αναστείλουν την απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών.

Υδατοδιαλυτές βιταμίνες

Σε αντίθεση με τις λιποδιαλυτές, οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες μπορούν να διαλυθούν στο νερό και εκκρίνονται στα ούρα. Αυτές οι βιταμίνες δρουν ως συνένζυμα, διευκολύνοντας τον μεταβολισμό λιπών, πρωτεϊνών και υδατανθράκων. Σε αντίθεση με τις λιποδιαλυτές βιταμίνες, οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες απορροφώνται άμεσα στο έντερο και απελευθερώνονται στο αίμα. Υπάρχει μικρότερος κίνδυνος υπερβιταμίνωσης, αλλιώς γνωστή ως τοξικότητα, από τις υδατοδιαλυτές βιταμίνες, επειδή εκκρίνονται στα ούρα, αντί να αποθηκεύονται στους ιστούς. Οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες είναι οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως Β2, αλλιώς γνωστή ως ριβοφλαβίνη, η Β3, που ονομάζεται επίσης νιασίνη, η B6 ή πυριδοξίνη και η Β12, που ονομάζεται επίσης κοβαλαμίνη. Φολικό οξύ, θειαμίνη, παντοθενικό οξύ, βιταμίνη C, βιοτίνη και χολίνη είναι επίσης υδατοδιαλυτές βιταμίνες.

Πηγές βιταμινών

Λόγω της υψηλής βιοδιαθεσιμότητας είναι καλύτερο να λαμβάνετε βιταμίνες από τα τρόφιμα. Ολόκληρα τα τρόφιμα περιέχουν βιταμίνες και άλλα ιχνοστοιχεία που είναι πιο εύπεπτα και απορροφώνται στην κυκλοφορία του αίματος. Η βιταμίνη Α βρίσκεται σε τροφές πλούσιες σε καροτενοειδή, όπως τα καρότα, τα βερίκοκα, τα κολοκύθια, οι ντομάτες και οι πιπεριές. Η βιταμίνη D είναι σπάνια στην προμήθεια τροφίμων, αλλά συντίθεται στο δέρμα από την ηλιακή ακτινοβολία. Μπορεί, επίσης, να βρεθεί στα λιπαρά ψάρια, το εμπλουτισμένο γάλα και τους χυμούς. Η βιταμίνη Κ βρίσκεται στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα τυριά και τις μαργαρίνες. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β βρίσκονται σε ζωικά προϊόντα και ορισμένα φυτικά προϊόντα, ενώ άλλες υδατοδιαλυτές βιταμίνες είναι άφθονες στη γενικότερη προμήθεια των τροφίμων.

Συμπληρώματα;

Δερματικά εξανθήματα, προβλήματα στα μάτια και νευρολογικές διαταραχές είναι όλα συμπτώματα ανεπάρκειας βιταμινών. Η ειρωνεία είναι πως και μπορούν επίσης να είναι αποτέλεσμα της τοξικότητας των βιταμινών. Μερικές φορές τα συμπληρώματα μπορεί να είναι χρήσιμα για εκείνους που έχουν διαγνωστεί με μια ανεπάρκεια και όταν λαμβάνονται σύμφωνα με τις οδηγίες, τα περισσότερα συμπληρώματα δεν πρόκειται να προκαλέσουν βλάβη, αλλά αντίθετα θα επιτελέσουν το σκοπό τους.

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »