MENU
unplug

6 σημαντικοί λόγοι για να αποσυνδεθείτε από την τεχνολογία

22 Μαΐου 2016 • Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Η ειρωνεία είναι ότι για να διαβάζετε αυτό το άρθρο, είστε online. Ομως, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα πρέπει κάποιος να αναφερθεί στους κινδύνους που κρύβει ο εθισμός στην τεχνολογία και τον εικονικό κόσμο.

Είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν πόσες ώρες περνούν μπροστά στον υπολογιστή τους, το smartphone ή το tablet τους. Το θέμα είναι πόσες ώρες δεν περνούν οι άνθρωποι συνδεδεμένοι στο Διαδίκτυο, οι οποίες μάλλον είναι πολύ λιγότερες.

Ας δούμε μερικά από τα προβλήματα που προκύπτουν με το να είστε μονίμως online και έξι πολύ σημαντικούς λόγους για να βγείτε offline.

1. Θα μπορούσε απλώς να σώσει την εργασία ή το γάμο σας

Στον ανταγωνιστικό χώρο εργασίας του σήμερα, ίσως κάποιοι να αισθάνονται πως αν είναι διαθέσιμοι online όλες τις ώρες της ημέρας, τούς δίνει ένα πλεονέκτημα. Δεν είναι, όμως, έτσι. Οταν είστε συνεχώς online, απαντάτε σε μηνύματα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του εργοδότη και των συνεργατών σας, ακόμα και τις πρώτες πρωινές ώρες, δεν είστε παρόντες στο γάμο σας, στα παιδιά, στους φίλους σας και στον ίδιο σας τον εαυτό. Εάν δεν ξεκουράζεστε σωστά, αν δεν φορτίζετε τις μπαταρίες σας, είναι πιο πιθανό να φθαρείτε και να είστε λιγότερο παραγωγικοί, κάτι που θα σας κάνει τελικά λιγότερο ανταγωνιστικούς στο χώρο εργασίας σας.

2. Θα μπορούσε να βελτιώσει την συγκέντρωση και την ευαισθητοποίησή σας

Αν είστε υπερήφανοι για τον εαυτό σας, για το ότι καταφέρνετε να κάνετε πολλά πράγματα ταυτόχρονα, η πιθανότητα να κάνετε πολύ λιγότερα τελικά από εκείνους που επικεντρώνονται σε ένα πράγμα κάθε φορά, είναι παραπάνω από μεγάλη. Με το multitasking τείνετε επίσης να είστε περισσότερο παρορμητικοί. Να αγοράζετε για παράδειγμα κάτι online και μετά να αισθάνεστε τύψεις επειδή το αγοράσατε, όταν το πακέτο φτάσει στο σπίτι. Και έπειτα, ένα βασικό ερώτημα είναι πώς επιδρά αυτή η συμπεριφορά στις προσωπικές σας σχέσεις. Πώς μπορείτε να είστε παρόντες σε μια συνομιλία με τα παιδιά σας και να είστε ταυτόχρονα online ακούγοντας τις ιστορίες των συνεργατών σας ή μιλώντας συνεχώς με φίλους και γνωστούς στο facebook;

3. Υπάρχουν καλύτεροι τρόποι για να αισθανθείτε καλά

Το Διαδίκτυο φαίνεται πως είναι η νέα εθιστική ουσία στη ζωή πολλών ανθρώπων. Πολλοί είναι εκείνοι που αισθάνονται ότι πρέπει να ελέγχουν κάθε φορά που ακούγεται ένας ήχος ειδοποίησης, πληροφορώντας τους αν κάτι που έγραψαν «άρεσε» στο facebook ή αν κάποιος σχολίασε το status τους. Εχουμε γίνει όλοι λίγο-πολύ σαν τα σκυλιά του Παβλόφ. Μια ενδιαφέρουσα μελέτη έδειξε πως η «διαλείπουσα ενίσχυση» (αναμονή της ανταμοιβής που έρχεται με συγκεκριμένη συχνότητα) με τη μορφή κειμένων, tweets και διάφορους άλλους τρόπους στα κοινωνικά δίκτυα, απελευθερώνει ντοπαμίνη, έναν νευροδιαβιβαστή  στον εγκέφαλο που είναι υπεύθυνος για την ευχαρίστηση. Ομως, όπως κάθε δόση μιας εθιστικής ουσίας, αυτή η ευχαρίστηση είναι βραχύβια και μας αφήνει με ακόμα μεγαλύτερη επιθυμία.

4. Οι φίλοι σας στο Facebook και το Twitter δεν αντικαθιστούν την πραγματική ζωή

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν μάς κάνουν πιο κοινωνικούς. Στην πραγματικότητα, η ιδιαίτερα έντονη ανάμειξη με τα social media φέρνει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Η online συμπεριφορά σας δεν είναι πάντα σύμφωνη με το πώς θα ανταποκριθείτε ή θα αντιδράσετε με τους άλλους ανθρώπους σε μια επαφή πρόσωπο με πρόσωπο. Η ανωνυμία των κοινωνικών μέσων μαζικής δικτύωσης μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη ανάπτυξη ενός «ψευδο»-εαυτού.

5. Το κρεβάτι σας θα σάς ευχαριστεί

Είναι πολύ σημαντικό για έναν άνθρωπο να κοιμάται καλά, τόσο σε σχέση με την ποσότητα όσο και σε σχέση με την ποιότητα του ύπνου και κάποιοι από τους μεγαλύτερους ενόχους για το ότι λείπει συνήθως αυτή η ποιότητα και ποσότητα, είναι το ζάπινγκ στην τηλεόραση, τα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία, τα tablets και τα smartphones. Γενικότερα δηλαδή το φως που εκπέμπεται από τις ηλεκτρονικές συσκευές. Δοκιμάστε το εξής: Mία ώρα πριν πάτε για ύπνο, σταματήστε να κάθεστε μπροστά από τον υπολογιστή ή την τηλεόραση και απενεργοποιήστε όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές. Κοιτάξτε γύρω γύρω την κρεβατοκάμαρά σας: To ξυπνητήρι που λάμπει είναι έντονο κόκκινο, η ένδειξη φόρτισης στο smartphone σας, η οθόνη του υπολογιστή σας, το ρολόι του DVD και το χρονόμετρο. Κάθε ένα από αυτά τα αντικείμενα ζητάει ένα μικρό φόρο από τον ύπνο σας, όπως κάθε μικρό κομμάτι φωτός μπορεί να σας κρατήσει μακριά από την επίτευξη ενός βαθύ, ξεκούραστου ύπνου. Καλύψτε ή μετακινήστε τα ηλεκτρονικά σας. Το φως τους μπορεί να διαταράξει τον κιρκαδικό σας ρυθμό και την παραγωγή μελατονίνης και σεροτονίνης.

6. Θα είστε πιο διακριτικό άτομο

Μήπως είστε απ’ αυτούς που ακόμα και μέσα στον κινηματογράφο απαντάνε όταν χτυπήσει το κινητό τους; ΄Η από εκείνους που βγαίνουν για δείπνο με φίλους και αντί να συμμετέχουν στην συζήτηση κοιτάζουν συνέχεια την οθόνη του smartphone τους; Αν βαριέστε όταν βγαίνετε έξω με φίλους το να γράφετε μηνύματα στο κινητό σας είναι το ίδιο αγενές με το να παίρνατε να λύσετε σταυρόλεξα σα να μην υπήρχε κανείς γύρω σας. Μπορεί η χρήση του κινητού να είναι μια ολοένα και πιο αποδεκτή συμπεριφορά, αλλά το κόστος που έχει στην ποιότητα της ζωής σας δεν αναπληρώνεται. Αν απαγκιστρωθείτε απ’ αυτό θα διαπιστώσετε πως γίνεστε ένα πιο διακριτικό άτομο που μπορεί πραγματικά να νοιαστεί για τους γύρω του.

Το συμπέρασμα; Η τεχνολογία είναι βολική και αναγκαία, αλλά από καιρού εις καιρόν καλό είναι να αποσυνδεθείτε από αυτήν και να ζήσετε στην πραγματική ζωή. Είναι τόσο εύκολο να χάσετε πραγματικά ιδιαίτερες στιγμές που περνάνε μπροστά από τα μάτια σας, επειδή είστε ψυχικά ή πνευματικά κάπου αλλού.

Βάλτε όρια στην τεχνολογία και στις συνήθειές σας που την αφορούν και δώστε την πλήρη προσοχή σας στην παρούσα στιγμή, ώστε να μπορέσετε να τη ζήσετε και στους δικούς σας ώστε να μπορέσετε να τους νοιώσετε.

Προσπαθήστε να δημιουργήσετε έναν ιερό χώρο για τον εαυτό σας κάθε ημέρα που να είναι απαλλαγμένος από την τεχνολογία και σας επιτρέπει να επανασυνδεθείτε με την δική σας ζωή. Για παράδειγμα, αφήστε ελεύθερη την Κυριακή για τον εαυτό σας, τους δικούς σας και τους φίλους σας. Απενεργοποιήστε τα όλα και βγείτε έξω, δείτε κόσμο, κοιμηθείτε το βράδυ καλύτερα.

Εχετε μια ολόκληρη εβδομάδα στην διάθεσή σας που θα είστε συνεχώς online. Αφήστε μία ημέρα για αποτοξίνωση και δεν θα χάσετε!

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »