MENU
back-to-school

Επιστροφή στο σχολείο: Συμβουλές διαχείρισης

7 Σεπτεμβρίου 2015 • Παιδί - Εφηβος, Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Η επιστροφή στο σχολείο μετά από την ανεμελιά του καλοκαιρινού διαλείμματος μπορεί να είναι για το παιδί μια δυσάρεστη κατάσταση, παρόλο που για τους γονείς τα πράγματα ξαναμπαίνουν σε τάξη.

Σε κάθε νέα «επιστροφή» χρειάζεται να γίνουν τα ίδια πράγματα, ελαφρώς ή και πολύ βελτιωμένα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Δείτε πώς μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά σας να είναι στο νέο σχολικό έτος περισσότερο παραγωγικά, κοινωνικά και ασφαλή.

* Οργανωθείτε. Αγοράστε ένα ετήσιο σχολικό ημερολόγιο και σημειώστε το πρόγραμμα του παιδιού σας. Θα σας διευκολύνει σε αφάνταστο βαθμό. Μπορείτε να συμπεριλάβετε από το καθημερινό πρόγραμμά του στο σχολείο μέχρι και τις ώρες πρωινού ξυπνήματος, βραδινού ύπνου, φαγητού και διαβάσματος. Το ιδανικό θα είναι να το δείξετε στο παιδί σας ώστε σιγά σιγά να το συνηθίσει και να γλιτώσετε γκρίνιες και κλαψουρίσματα.

* Συζητήστε. Προγραμματίστε μια συζήτηση με το παιδί ή τα παιδιά σας και μιλήστε μαζί τους για το πώς ακριβώς βλέπουν τη νέα σχολική χρονιά. Εχουν ανησυχία για κάτι; Ρωτήστε τι είναι αυτό. Παράλληλα, μιλήστε στο παιδί για τις δικές σας προσδοκίες απ’ αυτό, σχετικά με την απόδοσή του στο σχολείο, συνυπολογίζοντας, βέβαια, τις πραγματικές του δυνατότητες και δεξιότητες. Αν είναι πολύ καλός μαθητής ή μαθήτρια τονίστε του ότι είναι λογικό να περιμένετε απ’ αυτό να σταθεί στο επίπεδο των προηγούμενων χρόνων. Εάν είναι ένας μέτριος μαθητής μην βάζετε εξαιρετικά ψηλά τον πήχη, γιατί είναι σίγουρο ότι και μόνο από το άγχος θα αποτύχει. Υπενθυμίστε του ότι αυτό που πραγματικά περιμένετε είναι να προσπαθήσει σκληρά για το καλύτερο δυνατό, ανεξάρτητα από τη βαθμολογία που θα συγκεντρώσει στο τέλος. Συζητήστε για την εργασία που θα κάνει για το σχολείο από το σπίτι. Καθησυχάστε τα παιδιά που μπορεί να είναι νευρικά και ανήσυχα για την πρώτη μέρα τους στο σχολείο και υπενθυμίστε τους όλα τα καλά (και μόνο…) που συνέβησαν την προηγούμενη χρονιά.

* Συζητήστε περισσότερο για τους δικούς του στόχους. Αν είναι κοινωνικοί, ρωτήστε το αν θέλει να κάνει νέους φίλους και πώς πιστεύει ότι μπορεί να το επιτύχει αυτό. Ποιες νομίζει ότι θα είναι οι κοινωνικές προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει μέσα στη χρονιά; Τι είναι γι’ αυτό σημαντικό στην κοινωνική του παρουσία μέσα στο σχολείο; Τι είδους ρούχα θέλει να φοράει, τι παπούτσια και τι στιλ μαλλιών θέλει να ακολουθήσει. Ακόμα τι είδους τσάντα θέλει να κρατάει. Είναι σημαντικό όσο κι αν δεν φαίνεται στους γονείς το πώς βλέπουν τα παιδιά την κοινωνική τους θέση μέσα στο σχολείο σε σχέση με τους συμμαθητές τους. Γι’ αυτό δεν πρέπει να υποτιμούνται τα συναισθήματά τους και η επιθυμία τους να ενσωματωθούν στην σχολική τους κοινότητα. Αφήστε τα να αγοράσουν, στα πλαίσια του οικογενειακού σας προϋπολογισμού εννοείται και αποφεύγοντας τις ακρότητες (π.χ. ιδιαίτερα σέξι ρούχα) αυτά που πραγματικά επιθυμούν να φορέσουν ή να κρατήσουν (σχολικό σακίδιο).

* Συζητήστε την ασφαλή μετάβασή του στο σχολείο. Κάνετε ακόμα και πρόβα για την μετάβασή του σ’ αυτό και ανάλογα με την ηλικία του ή την απόσταση του σχολείου κάντε την συγκεκριμένη διαδρομή εσείς μαζί του ή το παιδί με την επίβλεψη κάποιου άλλου ενήλικα από την οικογένειά σας. Βρείτε ένα ζευγάρι αξιόπιστων φίλων για να μπορεί να πηγαινοέρχεται στο σχολείο κάθε μέρα. Επανεξετάστε το θέμα της οδικής ασφάλειας. Κάντε μαζί του μια βόλτα επισημαίνοντάς του τους πιθανούς κινδύνους που θα συναντήσει στο δρόμο προς το σχολείο. Βρείτε μια γρήγορη, ασφαλή διαδρομή, βεβαιωθείτε ότι διασχίζει πάντα τη διάβαση των πεζών και πως σταματάει στην άκρη του πεζοδρομίου και κοιτάζει προσεκτικά δεξιά και αριστερά, προτού περάσει το δρόμο. Επισημάνετέ του, επίσης, πως πρέπει να δείχνει ιδιαίτερη προσοχή όταν σταθμευμένα αυτοκίνητα ή άλλα εμπόδια, δυσκολεύουν την ορατότητα, στην περίπτωση που πρόκειται να διασχίσει ένα δρόμο.

* Μιλήστε μαζί του για το πώς πρέπει να συμπεριφερθεί αν το πλησιάσει ένας άγνωστος. Χωρίς δραματοποιήσεις, εξηγήστε του τι θα συμβεί αν ένας ωραίος ξένος το πλησιάσει και του ζητήσει να τον βοηθήσει ας πούμε να βρει τον σκύλο του που τον έχασε, ή αν του πει να πάνε μια βόλτα με το αυτοκίνητο, ή αν του προσφέρει μια καραμέλα. Δεν πρέπει να φοβίσετε το παιδί σας μήπως πέσει θύμα απαγωγής, απλά πρέπει να τού δώσετε να καταλάβει πως θα πρέπει να είναι επιφυλακτικό με τους ξένους.

* Mάθετε το παιδί σας να χρησιμοποιεί σωστά το λεωφορείο. Εάν το παιδί σας παίρνει λεωφορείο, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι την ώρα που ανεβαίνει και κατεβαίνει απ’ αυτό. Πηγαίνετε μαζί του μια βόλτα μέχρι τη στάση και εξηγήστε του πως δεν πρέπει να περιμένει στην άκρη του πεζοδρομίου, ούτε να ανεβαίνει απρόσεκτα τα σκαλιά. Επίσης, πως πρέπει να φροντίσει να είναι ορατό από τον οδηγό, ενώ τονίστε του με στόμφο ότι δεν πρέπει να περπατάει πίσω από το λεωφορείο. Να βεβαιωθεί ότι όλα τα επερχόμενα αυτοκίνητα έχουν σταματήσει και πως ο οδηγός έχει δώσει το ΟΚ για να διασχίσουν τα παιδιά το δρόμο. Να βεβαιωθείτε πως υπάρχει ένα ασφαλές σημείο στη γειτονιά για την επιβίβαση και αποβίβασή του από το λεωφορείο, όταν χρησιμοποιεί σχολικό λεωφορείο. Τέλος, ενθαρρύνετε το παιδί σας να σας μιλήσει για τυχόν κακές εμπειρίες του στο λεωφορείο (εκφοβισμό ή πειράγματα), συζητήστε το συγκεκριμένο θέμα μαζί του και κάντε το να αισθανθεί ασφάλεια.

* Μην αφήνετε το παιδί σας να το παρακάνει με το βάρος που θα κουβαλήσει στη σχολική του τσάντα. Δεν θα πρέπει να είναι περισσότερο από το 10-15% του σωματικού του βάρους. Ενθαρρύνετέ το να φοράει το σακίδιο στον ώμο και από τους δύο ιμάντες, ώστε να κατανεμηθεί ομοιόμορφα το βάρος και να κρατήσει σφιχτά τα λουριά. Αγοράστε ένα ελαφρύ (και μοδάτο…) σακίδιο με μαλακή επένδυση στους ώμους, ενισχυμένη πλάτη και λουρί για τη μέση, ώστε το κάτω μέρος του να βρίσκεται μερικά εκατοστά πάνω από το πίσω μέρος της μέσης του. Διδάξτε το πώς να συσκευάζει μέσα στην τσάντα του τα πράγματά του, τοποθετώντας τα βαρύτερα αντικείμενα στο κέντρο.

* Ασχοληθείτε σχολαστικά με τις πιθανές εμπειρίες σχολικού εκφοβισμού του παιδιού σας. Υπενθυμίστε του πως αυτό είναι κάτι που συμβαίνει, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως είναι αποδεκτό και σωστό και πως δεν πρέπει να ενθαρρύνεται. Πείτε του πως αν συμβεί σ’ αυτό θα πρέπει να πει σ’ αυτόν που προσπάθησε να το εκφοβίσει πως δεν είναι σωστό και καλό αυτό που κάνει. Επίσης, πείτε του πως πρέπει να απομακρυνθεί άμεσα από όποιον προσπαθήσει να το εκφοβίσει και πως θα πρέπει να το πει στους δασκάλους του και σ’ εσάς. Οσοι αρέσκονται στον σχολικό εκφοβισμό προτιμούν τα παιδιά που δεν μιλάνε, ώστε να μπορούν να εκτελούν τις πράξεις τους χωρίς το φόβο των συνεπειών. Ως γονιός, οφείλετε να απαιτήσετε από το σχολείο να πάρει θέση και να μιλήσει στα παιδιά για τον σχολικό εκφοβισμό.

* Μην αμελήσετε να του μιλήσετε για την τουαλέτα του σχολείου. Για έναν μεγάλο αριθμό παιδιών η σχολική τουαλέτα είναι το πιο αγχωτικό σημείο του σχολείου, καθώς δεν ξέρουν τι πρόκειται να αντιμετωπίσουν εκεί. Υπάρχουν μάλιστα παιδιά που προτιμούν να κρατήσουν την ανάγκη τους παρά να επισκεφθούν την τουαλέτα του σχολείου. Υπενθυμίστε τους πως περιμένετε απ’ αυτά να πηγαίνουν στην τουαλέτα όποτε νοιώσουν την ανάγκη να πάνε και μιλήστε με τους δασκάλους τους αν σας εκμυστηρευτούν πως υπάρχουν προβλήματα στο συγκεκριμένο χώρο του σχολείου. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η συμπεριφορά του παιδιού αν κάποιος του κάνει πλάκα στον μπάνιο, ή αν του προσφέρει τσιγάρο, οπότε οφείλετε να το προετοιμάσετε για το τι μπορεί να συμβεί και επισημάνετέ του πως θα πρέπει να αντιδράσει με ψυχραιμία.

Αν ακολουθήσετε τις παραπάνω συμβουλές η επιστροφή του παιδιού στο σχολείο θα είναι πολύ λιγότερο αγχωτική, αφού θα γνωρίζει τι να περιμένει και θα έχει προετοιμαστεί γι’ αυτό.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »