MENU
guarana

Γκουαρανά: Eνα εξωτικό τονωτικό για ενέργεια και αδυνάτισμα

20 Δεκεμβρίου 2015 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

Το γκουαρανά (guarana) προέρχεται από τους σπόρους ενός δέντρου της Νότιας Αμερικής. Επειδή έχει υψηλή περιεκτικότητα σε καφεΐνη, το γκουαρανά έχει γίνει ένα δημοφιλές συμπλήρωμα ενέργειας.

Οι ερευνητές πίστευαν κάποτε ότι το ενεργό συστατικό του γκουαρανά ήταν ένα συγκεκριμένο χημικό του φυτού, η γκουαρανίνη. Αργότερα, όμως, ανακάλυψαν ότι ήταν ακριβώς η καφεΐνη. Το γκουαρανά έχει από τις υψηλότερες συγκεντρώσεις της καφεΐνης που μπορεί να υπάρξουν σε φυτό. Μπορεί να περιέχει περισσότερο από 3,6% μέχρι 5,8% καφεΐνης, ανάλογα με το βάρος του. Ο καφές έχει μόλις 2%.

Ο καφές και τα άλλα ροφήματα με καφεΐνη φαίνεται να αυξάνουν την εγρήγορση, όταν καταναλώνονται όλη την ημέρα. Η καφεΐνη μπορεί να βελτιώσει την πνευματική απόδοση  και αυτοσυγκέντρωση σε ανθρώπους που στερούνται ύπνου και λογικά το γκουαρανά θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα.

Οι ειδικοί δεν έχουν μελετήσει εκτενώς το γκουαρανά. Μέχρι στιγμής, οι μελέτες δεν έχουν διαπιστώσει ότι το γκουαρανά είναι χρήσιμο για τη βελτίωση της γνωστικής ικανότητας ή της διάθεσης. Μερικοί άνθρωποι χρησιμοποιούν γκουαρανά  για την ενίσχυση της αθλητικής ή σεξουαλικής απόδοσης. Αλλά δεν υπάρχει κανένα επίσημο στοιχείο που να επιβεβαιώνει ότι όντως λειτουργεί.

Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι το γκουαρανά όταν χρησιμοποιείται μαζί με άλλα συμπληρώματα, μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους. Είναι αβέβαιο αν όντως το γκουαρανά βοηθάει. Επειδή η καφεΐνη είναι ένα διεγερτικό που έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει τη διάθεση και βοηθά στην απώλεια βάρους, το γκουαρανά μπορεί κάλλιστα να έχει την ίδια επίδραση. Ως συμπλήρωμα για την απώλεια βάρους η καφεΐνη μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα όταν συνδυάζεται με τις πολυφαινόλες, μια σειρά ενώσεων που υπάρχουν στο πράσινο τσάι. Συνδυάζοντας το γκουαρανά με τις πολυφαινόλες μπορεί να έχουμε παρόμοια επίδραση. Η ασφάλεια της χρήσης του γκουαρανά για την απώλεια βάρους είναι άγνωστη. Ορισμένοι πιστεύουν ότι οι επιπτώσεις του γκουαρανά είναι λιγότερο έντονες και μεγαλύτερης διάρκειας από την καφεΐνη, ωστόσο οι μελέτες δεν έχουν επιβεβαιώσει κάτι τέτοιο.

Δοσολογία

Δεν υπάρχει τυπική δόση για το γκουαρανά. Για την ενέργεια μερικοί άνθρωποι παίρνουν μεταξύ 200-800mg την ημέρα, ωστόσο θα πρέπει να ρωτήσετε το γιατρό σας για τη δοσολογία που θα πρέπει να πάρετε.

Εκτός από τον ίδιο τον σπόρο γκουαρανά, δεν υπάρχουν φυσικές πηγές τροφίμων για το γκουαρανά. Εχει γίνει ένα κοινό πρόσθετο σε ορισμένα τρόφιμα και ποτά.

Οι παρενέργειες του γκουαρανά είναι σε γενικές γραμμές οι ίδιες με τις παρενέργειες της καφεΐνης. Περιλαμβάνουν τα προβλήματα ύπνου, το άγχος, την ανησυχία, τις στομαχικές διαταραχές και την επιτάχυνση του καρδιακού παλμού. Η μακροχρόνια χρήση της καφεΐνης μπορεί να οδηγήσει σε ανοχή και ψυχολογική εξάρτηση.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι

Οι υψηλές δόσεις μπορεί να μεγαλώσουν τον κίνδυνο για αυξημένο καρδιακό ρυθμό, παθήσεις του μαστού και υψηλή αρτηριακή πίεση. Συζητήστε με το γιατρό σας πριν από τη χρήση γκουαρανά αν έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση, διαταραχές άγχους, γλαύκωμα, οστεοπόρωση, προβλήματα στην καρδιά, αιμορραγικές διαταραχές, διαβήτη, προβλήματα στα νεφρά ή ηπατική νόσο.

Τουλάχιστον ένας θάνατος έχει αναφερθεί, μιας νεαρής γυναίκας με πρόπτωση μιτροειδούς βαλβίδας, που κατανάλωνε ποτό που περιείχε γκουαρανά. Οι άνθρωποι με αυτή την πάθηση θα πρέπει να μιλήσουν με τον γιατρό τους πριν από τη χρήση γκουαρανά.

Αν παίρνετε φάρμακα τακτικά, μιλήστε με το γιατρό σας πριν αρχίσετε να χρησιμοποιείτε συμπληρώματα γκουαρανά. Θα μπορούσαν να αλληλεπιδράσουν με φάρμακα, όπως κάποια αντικαταθλιπτικά, με λίθιο, ηρεμιστικά και αντιπηκτικά. Μην χρησιμοποιείτε γκουαρανά μαζί με άλλα διεγερτικά, είτε είναι φάρμακα, συμπληρώματα ή ναρκωτικά. Για να αποφευχθεί η υπερβολική πρόσληψη καφεΐνης, να είστε προσεκτικοί όταν παίρνετε γκουαρανά μαζί με άλλα τρόφιμα και συμπληρώματα που περιέχουν καφεΐνη, όπως ο καφές και τα αναψυκτικά.

Λόγω έλλειψης στοιχείων για την ασφάλειά του και λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε καφεΐνη, το γκουαρανά δεν συνιστάται για παιδιά, έγκυες γυναίκες ή γυναίκες που θηλάζουν.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »