MENU
teen-depression

Eφηβική κατάθλιψη: Η πρόληψη ξεκινά με την γονική υποστήριξη

2 Απριλίου 2014 • Παιδί - Εφηβος, Υγεία, Ψυχολογία - Ψυχική Υγεία

Η εφηβική κατάθλιψη είναι μια σοβαρή ανησυχία για την υγεία, που μπορεί να οδηγήσει σε μακροχρόνιες σωματικές και συναισθηματικές προκλήσεις και δεν υπάρχει κανένας σίγουρος τρόπος για να την προλάβετε.

Υπάρχουν, ωστόσο, κάποια βήματα που αν τα ακολουθήσετε μπορείτε να κάνετε τη διαφορά. Γι’ αυτό καλό θα είναι να ξεκινήσετε από σήμερα κιόλας.

Προσφέρετε στο παιδί υποστήριξη άνευ όρων

Μια ισχυρή σχέση γονέα-παιδιού μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της κατάθλιψης.

Για να οικοδομήσετε ή να διατηρήσετε μια θετική σχέση με το παιδί σας θα πρέπει:

* Nα κρατήσετε κάποιο χρόνο μέσα στην ημέρα σας για να μιλήσετε μαζί του

* Να μάθετε τι το ενθουσιάζει και ποιες είναι οι ανησυχίες του

* Να ενθαρρύνετε το παιδί σας να εκφράσει τα συναισθήματά του

* Να αναγνωρίσετε τα επιτεύγματα του παιδιού σας και να επαινέσετε τις δυνάμεις του, είτε είναι ακαδημαϊκές, είτε μουσικές, αθλητικές ή σε οποιονδήποτε άλλο τομέα

* Να προσφέρετε θετική αντίδραση όταν παρατηρείτε θετικές συμπεριφορές από πλευράς του

* Να προετοιμάζετε και να τρώτε μαζί φαγητό

* Να απαντάτε στον θυμό του παιδιού σας με ήρεμη διαβεβαίωση παρά με επιθετικότητα

Αν το παιδί σας είναι πρόθυμο να μιλήσει, περάστε χρόνο μαζί του στο ίδιο δωμάτιο. Ακόμα κι αν δεν μιλήσετε μια στάση από πλευράς σας που θα φανερώνει φροντίδα, λέει πολλά.

Ενθαρρύνετε τις φιλίες και τη συμμετοχή του σε δραστηριότητες

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να περάσει χρόνο με τους φίλους του και να συμμετέχει σε εξωσχολικές δραστηριότητες.

Οι θετικές εμπειρίες από συνομηλίκους του και οι ισχυρές φιλίες θα το βοηθήσουν στην πρόληψη της κατάθλιψης. Η συμμετοχή σε ομαδικά αθλήματα ή σε άλλες οργανωμένες δραστηριότητες, θα μπορούσε να βοηθήσει επίσης, με την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του παιδιού σας και την αύξηση του κοινωνικού δικτύου υποστήριξής του.

Την ίδια στιγμή πρέπει να είστε σε επιφυλακή για θέματα που σχετίζονται με τα πρώτα ραντεβού του. Ακόμα και μια τυπική, ρομαντική εμπειρία όπως το φλερτ και το ραντεβού, μπορούν να αποτελέσουν μια πρόκληση για τους εφήβους και μπορούν να συμβάλλουν σε συμπτώματα κατάθλιψης.

Παρακολουθήστε τη χρήση των media

Να είστε επιφυλακτικοί με ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές που διαθέτουν εξιδανικευμένους χαρακτήρες και καταστάσεις. Εάν το παιδί σας «συγκρίνει» τον εαυτό του με ένα ιδανικό που φαντάζει απίθανο να το πλησιάσει, μπορεί να ακολουθήσουν αισθήματα απογοήτευσης ή κατάθλιψης.

Η επανειλημμένη έκθεση σε αρνητικό ή βίαιο περιεχόμενο μπορεί επίσης να επιδεινώσει τα συναισθήματα κατάθλιψης, να προωθήσει την αρνητικότητα και το φόβο απέναντι στον κόσμο.

Από την άλλη πλευρά, μερικές έρευνες δείχνουν πως η ανάγνωση κατά την εφηβεία μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, ίσως προσφέροντας ένα είδος προστασίας απέναντι στην κατάθλιψη.

Ενθαρρύνετε τη φυσική δραστηριότητα

Η τακτική σωματική δραστηριότητα -ανεξάρτητα από το επίπεδο της έντασης- μπορεί να διαδραματίσει ρόλο στη μείωση της εφηβικής κατάθλιψης και του άγχους.

Για τους εφήβους συνιστάται μία ώρα ή περισσότερη σωματική δραστηριότητα σε καθημερινή βάση. Αυτή μπορεί να περιλαμβάνει αερόβιες δραστηριότητες, όπως το τρέξιμο, το κολύμπι, το περπάτημα και το σχοινάκι και δραστηριότητες μυϊκής ενδυνάμωσης, όπως αναρρίχηση σε τοίχο αναρρίχησης ή άρση βαρών.

Καλός ύπνος

Ενας καλός νυχτερινός ύπνος μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να αισθανθεί καλύτερα. τόσο σωματικά, όσο και συναισθηματικά.

Σε μια πρόσφατη μελέτη, οι έφηβοι των οποίων οι γονείς τούς επέβαλαν να κοιμούνται από τις 10 το βράδυ, παρουσίασαν σημαντικά λιγότερες πιθανότητες να πάθουν κατάθλιψη, απ’ ό,τι οι έφηβοι που πήγαν για ύπνο τα μεσάνυχτα ή αργότερα.

Εκτός από μια συνεπή ώρα για ύπνο, εξετάστε και άλλες βασικές αρχές που προάγουν τον καλό ύπνο, όπως ο περιορισμός του χρόνου που θα περάσει ο έφηβος μπροστά στην οθόνη, προτού πάει για ύπνο.

Επίσης, να έχετε κατά νου ότι η σχέση μεταξύ ύπνου και κατάθλιψης λειτουργεί αμφίδρομα. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να ενισχύσει τον κίνδυνο κατάθλιψης και η ίδια η κατάθλιψη μπορεί να δυσκολέψει τον ύπνο.

Εξετάστε την πιθανότητα ψυχοθεραπείας

Σε περιπτώσεις που υπάρχει οικογενειακό ιστορικό κατάθλιψης, ίσως είναι καλό να προχωρήσετε σε ένα είδος ψυχοθεραπείας, γνωστή ως γνωσιακή συμπεριφοριστική θεραπεία.

Κατά τη διάρκεια της θεραπείας, ο ειδικός μπορεί να βοηθήσει εσάς και το παιδί σας:

* Να μάθετε για την κατάθλιψη

* Να αναπτύξετε δεξιότητες για να χειριστείτε το άγχος με θετικό τρόπο

* Να επικοινωνήσετε μεταξύ σας πιο αποτελεσματικά

* Να κατανοήσετε την επίδραση που μπορεί να έχει στη ζωή σας το άγχος και η κατάθλιψη

Συμβουλευτείτε έναν ψυχολόγο σχετικά με τις επιλογές σας και τι θα μπορούσε να λειτουργήσει καλύτερα για το παιδί σας.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »