MENU
vitamin_b6

Β6, πυριδοξίνη: Η βιταμίνη… πασπαρτού

3 Δεκεμβρίου 2013 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

Σύμφωνα με την κορυφαία Αμερικανίδα διατροφολόγο, Phyllis Balch, η βιταμίνη Β6 «εμπλέκεται σε περισσότερες λειτουργίες του οργανισμού από κάθε άλλη μεμονωμένη θρεπτική ουσία».

Η βιταμίνη Β6 ή πυριδοξίνη, βοηθά το σώμα να μετατρέπει τις πρωτεΐνες, το λίπος και τους υδατάνθρακες σε ενέργεια. Επίσης, παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση υγιούς ανοσοποιητικού και νευρικού συστήματος, βοηθά στην καταπολέμηση των καρδιακών παθήσεων (αναστέλλοντας το σχηματισμό της ομοκυστεΐνης η οποία επιτρέπει στη χοληστερόλη να εναποτίθεται γύρω από τον καρδιακό μυ), ρυθμίζει την παραγωγή ορμονών και εργάζεται για να εμποδίσει τα ερυθρά αιμοσφαίρια από το να διαμορφώνουν δυνητικά επικίνδυνους θρόμβους στο αίμα.

Η πυριδοξίνη έχει και άλλα πλεονεκτήματα.

Η βιταμίνη Β6 πιστεύεται ότι είναι χρήσιμη στη θεραπεία των επιληπτικών κρίσεων, του διαβήτη, των καρδιακών παθήσεων, της φλεβίτιδας και του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου (PMS). Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η βιταμίνη Β6 μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη των σπασμών μόνο όταν προκύψουν από μια ανεπάρκεια βιταμίνης Β6 (στην πραγματικότητα, η βιταμίνη Β6 μειώνει πράγματι την αποτελεσματικότητα του Dilantin, ενός φαρμάκου που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο των επιληπτικών κρίσεων και έτσι οι επιληπτικοί πρέπει να αποφεύγουν αυτό το συμπλήρωμα).

Η βιταμίνη Β6 είναι κρίσιμης σημασίας για την καλή καρδιαγγειακή υγεία και το κυκλοφορικό. Συνδυάζεται με το φολικό οξύ (βιταμίνη Β9), και την κοβαλαμίνη (βιταμίνη Β12) για να σπάει την ομοκυστεΐνη.

Η ομοκυστεΐνη είναι ένα αμινοξύ που βρίσκεται στα κρέατα που μπορούν να βλάψουν αρτηριακά τοιχώματα και να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αθηροσκλήρωσης, μιας κατάστασης που συχνά οδηγεί σε πρόωρη καρδιακή προσβολή. Η βιταμίνη Β6 εμποδίζει τα ερυθρά αιμοσφαίρια από το να γίνονται «κολλώδη» και να ενώνονται για να σχηματίζουν θρόμβους στο αίμα, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο, ή στην ανάπτυξη κιρσών.

Αν και δεν έχει αποδειχθεί, πολλές γυναίκες αναφέρουν ότι το συμπλήρωμα με βιταμίνη Β6 φαίνεται να συμβάλλει στη μείωση των προεμμηνορροϊκών συμπτωμάτων, όπως οι κράμπες και το φούσκωμα. Αυτό πιθανώς συμβαίνει επειδή η βιταμίνη Β6 παίζει βασικό ρόλο στην παραγωγή των προσταγλανδινών που χαλαρώνουν τους μύες της μήτρας και ενεργούν ως ήπιο διουρητικό.

Τέλος, η βιταμίνη Β6 μπορεί να διαδραματίσει έναν ρόλο στην προστασία κατά του καρκίνου και μπορεί επίσης να χρησιμεύσει για την αντιμετώπιση των συνεπειών του συνδρόμου του καρπιαίου σωλήνα.

Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη είναι καλές πηγές πυριδοξίνης, συμπεριλαμβανομένων του κρέατος, των ψαριών, των πουλερικών, των αυγών, των ξηρών καρπών, του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων. Τα δημητριακά ολικής αλέσεως, ιδιαίτερα το αλεύρι βρώμης, είναι επίσης καλές πηγές. Τα δημητριακά πρωινού, όπως ρύζι, ψωμί και πολλά ψημένα προϊόντα είναι εμπλουτισμένα με βιταμίνη Β6. Τα φρούτα και τα λαχανικά δεν έχουν πολλή βιταμίνη B6, αλλά το αβοκάντο, οι μπανάνες, τα μάνγκο και οι πατάτες περιέχουν τη συγκεκριμένη βιταμίνη.

Σχετικά με το αν πρέπει κανείς να πάρει συμπλήρωμα με πυριδοξίνη, είναι γνωστό πως τα περισσότερα φρούτα και λαχανικά έχουν λίγη ή καθόλου βιταμίνη Β6. Κάτι που σημαίνει πως οι αυστηρά χορτοφάγοι που εκτός από το κρέας, τα ψάρια και τα πουλερικά απορρίπτουν και οποιαδήποτε παράγωγα των ζωικών προϊόντων, θα χρειαστεί να προσθέσουν στη διατροφή τους συμπλήρωμα πυριδοξίνης.

Οι γυναίκες που παίρνουν αντισυλληπτικά χάπια, όσοι κάνουν κατάχρηση αλκοόλ ή καπνίζουν τσιγάρα, μπορεί επίσης να χρειαστούν συμπλήρωμα βιταμίνης Β6, επειδή αυτές οι ουσίες παρεμβαίνουν στην απορρόφηση από το σώμα όλων των μορφών βιταμίνης, όπως η βιταμίνη Β6. Δεδομένου, μάλιστα, ότι οι ηλικιωμένοι απορροφούν λιγότερη βιταμίνη Β, καθώς γερνούν, θα πρέπει και αυτοί να εξετάσουν το ενδεχόμενο πρόσληψης συμπληρωμάτων.

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης Β6 στον οργανισμό μπορεί να αναγνωριστεί από την αναιμία, τους πονοκεφάλους, τους σπασμούς, τη ναυτία, το λεπιοειδές δέρμα, κάποια πληγή της γλώσσας ή τον εμετό. Αλλες πιθανές ενδείξεις ανεπάρκειας περιλαμβάνουν την ακμή, την ανορεξία, την αρθρίτιδα, την επιπεφυκίτιδα, ρωγμές ή πληγές στο στόμα, κατάθλιψη, ζαλάδα, κόπωση, υπερευαισθησία, αδυναμία επούλωσης τραύματος, φλεγμονή του στόματος και των ούλων, μαθησιακές δυσκολίες, αδύναμη μνήμη, απώλεια μαλλιών, προβλήματα ακοής, μούδιασμα, λιπαρό δέρμα προσώπου, καχεκτική ανάπτυξη και μούδιασμα (άτομα με σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα θα πρέπει πιθανότατα να ρωτήσουν τον γιατρό τους σχετικά με το συμπλήρωμα της συγκεκριμένης βιταμίνης).

Τα άτομα που λαμβάνουν συνταγογραφούμενα φάρμακα θα πρέπει να έχουν υπόψιν τους τα ακόλουθα:

* Ορισμένα συνταγογραφούμενα φάρμακα παρεμβαίνουν στην απορρόφηση της βιταμίνης Β6 από τον οργανισμό. Αυτά περιλαμβάνουν διουρητικά, κορτιζόνη, φάρμακα για την υψηλή αρτηριακή πίεση, τη φυματίωση και την αρθρίτιδα.

* Επιπλέον, η θεοφυλλίνη, ένα φάρμακο που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία του άσθματος, εμποδίζει το σώμα να επεξεργαστεί σωστά τη βιταμίνη Β6 και μπορεί να δημιουργήσει ανεπάρκεια. Οι ασθματικοί που παίρνουν το συγκεκριμένο φάρμακο, θα πρέπει να ρωτήσουν τον γιατρό τους σχετικά με την ανάγκη να πάρουν συμπλήρωμα, καθώς μελέτες έχουν δείξει πως το συμπλήρωμα της πυριδοξίνης μπορεί να βοηθήσει στην ελάττωση του συριγμού (σφύριγμα της αναπνοής) και επίσης να περιορίσει τις σοβαρές κρίσεις άσθματος.

* Επειδή η βιταμίνη Β6 μπορεί να επιτύχει την τοξικότητα σε μεγάλες δόσεις, για να μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά για τον οργανισμό καλό είναι να μην προσλαμβάνονται περισσότερα από 50mg την ημέρα, αν προηγουμένως δεν έχει  γίνει κάποια συζήτηση με τον προσωπικό μας γιατρό. Αν και κάποιοι ειδικοί λένε πως ακόμα και 200 χιλιοστόγραμμα την ημέρα είναι μια ασφαλής ποσότητα καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί.

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »