MENU
riboflavin

Β2, ριβοφλαβίνη: Η βιταμίνη της μνήμης

17 Σεπτεμβρίου 2015 • Βιταμίνες - Αντιοξειδωτικά

H ριβοφλαβίνη ή βιταμίνη Β2, ρυθμίζει την ανάπτυξη των ερυθρών αιμοσφαιρίων και βοηθά στη διατήρηση ενός ισχυρού ανοσοποιητικού συστήματος.

Προστατεύει τον οργανισμό από τις βλάβες που μπορεί να δημιουργήσουν οι ελεύθερες ρίζες, ενώ ενισχύει την όραση και βοηθά στην ανάπτυξη υγιούς δέρματος, νυχιών και μαλλιών.

Χωρίς ριβοφλαβίνη, οι άλλες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ιδιαίτερα η νιασίνη (βιταμίνη Β3) και η πυριδοξίνη (βιταμίνη Β6), δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους, ενώ μια σειρά από χημικές διεργασίες απαραίτητες για να κρατηθεί το σώμα ζωντανό θα ανασταλούν.

Χρειάζεται επίσης η ριβοφλαβίνη για την παραγωγή φλαβινο-μονονουκλεοτίδιου και φλαβινο- αδενινο-δινουκλεοτίδιου, δύο ενζύμων που βοηθούν το σώμα να μετατρέπει τα λίπη, τους υδατάνθρακες και τις πρωτεΐνες σε ενέργεια. Χωρίς αρκετή ριβοφλαβίνη, αυτά τα δύο ένζυμα δεν είναι σε θέση να εργαστούν από κοινού για να εξασφαλίσουν ότι τα κύτταρα μπορούν να αναπαραχθούν σωστά και να προμηθεύσουν τον οργανισμό με τα εφόδια που χρειάζεται για να παραμείνει ζωντανός.

Η βιταμίνη Β2 είναι σημαντική και σε άλλες χημικές διαδικασίες στο σώμα. Το φυλλικό οξύ (μια φυσικώς απαντώμενη μορφή του φολικού οξέος) και το παντοθενικό οξύ (βιταμίνη Β5) μετασχηματίζονται με τη ριβοφλαβίνη σε νευροδιαβιβαστές ζωτικής σημασίας για τη σκέψη και τη μνήμη. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι με υψηλά επίπεδα ριβοφλαβίνης εμφανίζονται να έχουν καλύτερες επιδόσεις στο τεστ μνήμης.

Η καλύτερη πηγή ριβοφλαβίνης είναι το γάλα και υπάρχει αρκετή ριβοφλαβίνη σε ένα λίτρο γάλα για να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες των περισσότερων ανθρώπων. Φυσικά, οι περισσότεροι από εμάς δεν καταναλώνουμε ένα λίτρο γάλα κάθε μέρα.

Η ριβοφλαβίνη είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη και παρόλο που μικρές ποσότητες απ” αυτή αποθηκεύονται στα νεφρά και το συκώτι, η βιταμίνη Β2 πρέπει, εντούτοις, να αντικαθίσταται καθημερινά, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της αποβάλλεται από το σώμα, μέσω της ούρησης, της άσκησης, της εφίδρωσης, κ.λπ. Αυτός, φυσικά, είναι ένας περαιτέρω λόγος για τη λήψη συμπληρωματικών δόσεων βιταμίνης Β2, δηλαδή ριβοφλαβίνης.

Αν και η έλλειψη ριβοφλαβίνης είναι σπάνια, αυτοί οι οποίοι λαμβάνουν από του στόματος αντισυλληπτικά ή καταναλώνουν τακτικά αλκοόλ μπορεί να θέλουν να συμπληρώσουν αυτή τη βιταμίνη, καθώς οι ουσίες αυτές μειώνουν την ποσότητα της ριβοφλαβίνης που το σώμα είναι σε θέση να απορροφήσει. Επίσης, οι ηλικιωμένοι, όσοι εκτελούν τακτικά εντατικές ασκήσεις, οι διαβητικοί και όσοι έχουν δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να μην είναι σε θέση να απορροφήσουν αρκετή ριβοφλαβίνη από τη διατροφή τους για να καλύψουν τις ανάγκες τους και μπορεί να θέλουν να εξετάσουν το ενδεχόμενο λήψης επιπλέον ριβοφλαβίνης.

Τι μπορεί να συμβεί αν δεν πάρετε αρκετή βιταμίνη Β2; Τα συμπτώματα της ανεπάρκειας ριβοφλαβίνης περιλαμβάνουν πληγές και ρωγμές στα χείλη, φολιδωτό δέρμα, σοβαρή δερματίτιδα και αναιμία. Θολή όραση, φαγούρα, πληγή ή κόκκινα μάτια έχουν επίσης αναφερθεί σε άτομα που στερούνται ριβοφλαβίνης στη διατροφή τους.

Οσον αφορά τα πιθανά οφέλη των συμπληρωμάτων Β2, έχει εξεταστεί ο ρόλος της ριβοφλαβίνης  στη θεραπεία, αλλά και την πρόληψη του συνδρόμου του καρπιαίου σωλήνα, στην κατάθλιψη και στις ημικρανίες. Σε μια μελέτη που έγινε, αποδείχτηκε ότι υψηλές δόσεις ριβοφλαβίνης μείωναν τον αριθμό των ημικρανιών για περισσότερους από τους μισούς συμμετέχοντες.

Σε μια άλλη μελέτη, η ριβοφλαβίνη αποδείχθηκε πως είναι χρήσιμη στην επιβράδυνση της εξέλιξης του AIDS. Σύμφωνα με την Alice M. Tang, υποψήφια διδάκτορα και επικεφαλής συγγραφέα της μελέτης στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins σχετικά με το ρόλο των βιταμινών στην παράταση της ζωής των ασθενών με AIDS, υπήρξε ένα αυξημένο ποσοστό 40 με 50% στην επιβίωση μεταξύ ασθενών με AIDS που κατανάλωναν υψηλότερα επίπεδα (πέντε φορές πάνω από την συνιστώμενη ημερήσια δόση σε μορφή συμπληρωμάτων) θειαμίνης, ριβοφλαβίνης, βιταμίνης Β6 και νιασίνης.

Μερικοί αθλητές υποστήριξαν, μάλιστα, πως η λήψη συμπληρωμάτων ριβοφλαβίνης βοήθησε τα σώματά τους να ανακάμψουν από έντονες προπονήσεις πιο γρήγορα κάτι που φαίνεται πως έχει βάση, καθώς η ριβοφλαβίνη είναι απαραίτητη για την παραγωγή ενέργειας και τη ρύθμιση των κυττάρων.

Οποιοσδήποτε ακολουθήσει ένα πρόγραμμα θεραπείας που περιλαμβάνει μεγάλες δόσεις ριβοφλαβίνης, πρέπει να το κάνει υπό την επίβλεψη γιατρού. Οσοι έχουν καταρράκτη θα πρέπει να αποφύγουν εντελώς τα συμπληρώματα ριβοφλαβίνης και να αυξήσουν τα επίπεδα ριβοφλαβίνης στον οργανισμό τους μόνο με την κατανάλωση περισσότερων τροφών που είναι πλούσιες στη συγκεκριμένη βιταμίνη (μαγιά μπύρας, βασιλικός πολτός, συκώτι, λιπαρά ψάρια, εμπλουτισμένα δημητριακά, φύτρο σταριού, γαλακτοκομικά προϊόντα, αυγά, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, άπαχο κρέας, όσπρια, γάλα, ξηροί καρποί).

Σχετικά άρθρα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

« »